Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jedzenie w nocy - przyczyny i skutki niezdrowego nawyku. Skuteczne porady, jak oduczyć się jedzenia w nocy 
menu
Polub nas na Facebooku

Jedzenie w nocy - przyczyny i skutki niezdrowego nawyku. Skuteczne porady, jak oduczyć się jedzenia w nocy 

lodówka,  jedzenie

Fot. YinYang / Getty Images

Jedzenie nocne jest niezdrowym nawykiem przyczyniającym się do szybkiego odkładania tkanki tłuszczowej i przyrostu wagi. Podstawową zasadą pozwalającą na odzwyczajenie się od jedzenia w nocy jest regularne spożywanie 4-5 posiłków w ciągu dnia. 

Jedzenie w nocy jest niebezpiecznym dla zdrowia nawykiem mogącym prowadzić do rozwoju nadwagi, a nawet otyłości. Częstymi przyczynami nocnego jedzenia są błędy żywieniowe popełniane w ciągu dnia oraz silny stres utrudniający zasypianie. Oduczenie się podjadania nocą wymaga czasu i zmodyfikowania całościowego sposobu odżywiania.

Jedzenie w nocy - przyczyny

Jedzenie w nocy może być wywołane różnymi czynnikami. Jedną z częstszych przyczyn jedzenia w nocy jest niewłaściwe odżywianie się w ciągu dnia spowodowane nierzadko stosowaniem nieracjonalnych diet odchudzających. Praktykowanie diet ubogich w energię lub głodówek skutkuje pojawianiem się silnego uczucia głodu pod koniec dnia, a nocne podjadanie uzupełnia braki kalorii. Jedzenie w nocy nie zawsze jest spowodowane odczuwaniem głodu. W wielu przypadkach za nocne podjadanie odpowiada czynnik psychiczny. Wytworzenie się nawyku jedzenia nocą prowadzi do tego, że organizm domaga się pokarmu w późnych godzinach wieczornych. Jedzenie słodyczy w nocy nierzadko jest wynikiem problemów z zasypianiem. W wyniku dostarczenia organizmowi czegoś słodkiego dochodzi do wyrzutu insuliny, a w konsekwencji pojawia się uczucie lekkiej senności. Jedzenie nocą dla wielu osób jest sposobem na redukcję stresu, zrelaksowanie się i rozładowanie negatywnych emocji.

Polecamy również:
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Najbrudniejsze rzeczy świata, których dotykasz każdego dnia Materiał sponsorowany

Zespół nocnego jedzenia - czym jest?

Nocne jedzenie może być spowodowane zaburzeniem odżywiania określanym jako zespół jedzenia nocnego (NES - night eating syndrome). Jego charakterystycznym objawem jest zwiększenie ilości przyjmowanych pokarmów późnym wieczorem lub w nocy. Osoby z zespołem jedzenia nocnego najczęściej sięgają po pokarmy bogate w węglowodany lub tłuszcze bądź też po kaloryczne, słodkie napoje. Rano po przebudzeniu pojawia się u nich brak apetytu, a w konsekwencji pominięcie śniadania. Pierwszy posiłek spożywają zwykle w godzinach popołudniowych, co zaburza dobowy rytm odżywiania, a nawet całą aktywność dobową. Osoba z NES często ma trudności z zasypianiem lub doświadcza płytkiego i przerywanego snu. Bezsenności zwykle towarzyszy potrzeba zjedzenia czegoś, co w przekonaniu osoby chorej ułatwi jej zaśnięcie. U osób z zespołem nocnego jedzenia nierzadko występuje obniżenie nastroju i stany depresyjne nasilające się w godzinach wieczornych. Syndrom nocnego jedzenia należy zwalczać, gdyż jest niebezpieczny dla zdrowia. Leczenie zespołu nocnego jedzenia zwykle sprowadza się do korzystania z poradnictwa dietetycznego. Niekiedy stosuje się psychoterapię i farmakoterapię polegającą np. na przyjmowaniu leków przeciwdepresyjnych.

Jedzenie w nocy - skutki

Jedzenie w nocy może doprowadzić do szkodliwych dla zdrowia następstw. Podjadanie słodyczy czy innych wysokokalorycznych przekąsek skutkuje szybszym odkładaniem się tkanki tłuszczowej i przyrostem masy ciała, gdyż tempo przemiany materii w godzinach wieczornych jest znacznie spowolnione. W dłuższej perspektywie skutkiem nocnego jedzenia może być nadwaga i otyłość. Osoby z nawykiem jedzenia w nocy często cierpią na niestrawność oraz złe samopoczucie w ciągu dnia. Nierzadko towarzyszy im również poczucie winy, co ma negatywny wpływ na ich funkcjonowanie w sferze psychicznej i emocjonalnej. Stają się rozdrażnione i mają obniżony nastrój.

Jak odzwyczaić się od jedzenia w nocy?

Odzwyczajanie się od jedzenia w nocy należy rozpocząć od zmodyfikowania dotychczasowego sposobu żywienia się. Ważne jest spożywanie 4-5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu. Przerwy między poszczególnymi posiłkami nie powinny być dłuższe niż 3-4 godziny. W ten sposób unika się gwałtownych skoków poziomu cukru we krwi, a tym samym chęci podjadania. Należy wystrzegać się sięgania po przekąski między posiłkami. Powinno się również zrezygnować z picia słodkich napojów gazowanych na rzecz niegazowanej wody mineralnej oraz soków owocowo-warzywnych bez dodatku cukru. Kolację należy zjeść na co najmniej 3 godziny przed snem. Ostatni posiłek powinien być lekkostrawny, żeby nie przeciążać przewodu pokarmowego. Początek oduczania się jedzenia w nocy może być bardzo trudny. Odczuwając silny głód w godzinach wieczornych, można sięgnąć po niskokaloryczną przekąskę np. w postaci warzywa, a najlepszym rozwiązaniem jest picie wody lub ziołowej herbaty. Ważną zasadą obowiązującą przy odzwyczajaniu się od nocnego podjadania jest niepomijanie śniadania. Jest to kluczowy posiłek w ciągu dnia, który zapewnia dobre samopoczucie. Osoby z problemem jedzenia w nocy powinny zadbać, aby w ich lodówce nie brakowało produktów świeżych i naturalnych. Pomocne jest unikanie w najbliższym otoczeniu wysokokalorycznych przekąsek, takich jak chipsy, ciastka, batony, paluszki itd. Wówczas w momencie słabości sięgnie się po owoc lub warzywo zamiast po niezdrowy przysmak. 

Zobacz film: Co to jest zespół metaboliczny u osoby szczupłej? Źródło: Dzień Dobry TVN


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
19
8
Polecamy
Przekąski między posiłkami.
To największy wróg odchudzania
Przekąski między posiłkami. To największy wróg odchudzania Dzień Dobry TVN
Dlaczego jedzenie przed snem jest niezdrowe? 
Dlaczego jedzenie przed snem jest niezdrowe?  TVN zdrowie
Czym jest cheat meal?
Podstawowe zasady „oszukanego posiłku”
Czym jest cheat meal? Podstawowe zasady „oszukanego posiłku” Dzień Dobry TVN
5 dietetycznych mitów, które nie pozwalają ci schudnąć.
Też w nie wierzysz?
5 dietetycznych mitów, które nie pozwalają ci schudnąć. Też w nie wierzysz? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis