Czytasz: Jak wytrwać w niepaleniu

Jak wytrwać w niepaleniu

NAN

Fot.: Piotr Marcinski / stock.adobe.com

Od papierosów jesteśmy uzależnieni na dwóch płaszczyznach - psychicznej (cała seria przyzwyczajeń, kiedy sięgamy po tytoń) oraz czysto fizycznej (uzależnienie organizmu od nikotyny). Zerwanie z papierosami jest trudne, zwłaszcza w początkowej fazie rzucania nałogu.

W papierosach znajduje się nikotyna, która jest substancją silnie uzależniającą. Poza nią znajdziemy substancje smołowate, czyli metale ciężkie, pierwiastki promieniotwórcze, węglowodory aromatyczne, dwutlenek węgla, aceton, arsen, metanol, cyjanowodór, formaldehyd i butan, a to zaledwie początek listy trującej zawartości papierosów. Wszystko, co jest wykorzystywane w produkcji nie służy naszemu zdrowiu - palenie wpływa na układ krążenia, powodując choroby serca, nadciśnienie, a także na układ oddechowy, zmniejszając jego wydolność, przyczyniając się do powstawania nowotworów - nie tylko płuc. Palenie powoduje astmę, zaćmę, niepłodność, bóle głowy, alergie, pogarsza samopoczucie - już ta lista powinna być dostateczną motywacją do zerwania z nałogiem. 

Głód nikotynowy - objawy

Dla palacza najbardziej bolesne jest dwanaście godzin od ostatniego papierosa. Wtedy mogą pojawić się zawroty i bóle głowy, kołatanie serca, rozdrażnienie, problemy z koncentracją, zmęczenie, kaszel, bezsenność oraz nieustanny głód. Często spotykamy się z tym, że osoby rzucające palenie "zajadają" głód nikotynowy i przybierają na masie. W takiej sytuacji dobrze jest mieć pod ręką zdrowe przekąski. 

Na zaspokojenie głodu nikotynowego i chęci sięgnięcia po papierosa pomoże także spacer. Przyspiesza on metabolizm i wspomaga organizm w pozbyciu się toksyn. Świeże powietrze koi nerwy, pozytywnie wpływa na samopoczucie. Spacer zamiast papierosa jest o wiele zdrowszym nawykiem. 

Zmiana przyzwyczajeń

Palaczom o wiele bardziej niż głód nikotynowy doskwiera czasami... przyzwyczajenie. Nawyk sięgania po papierosa w przerwie w pracy, na przystanku w oczekiwaniu na autobus, przy alkoholu. Tutaj pomóc może tylko silna motywacja do zerwania z nałogiem. Co motywuje najbardziej? Walka o zdrowie. Zaledwie 8 godzin po ostatnim papierosie poziom tlenu we krwi wraca do normy, 24 godziny później zmniejsza się ryzyko zawału serca, a w rok po rzuceniu palenia ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca jest o połowę mniejsze niż u palacza.  Jeśli to za mało, pod uwagę można wziąć względy ekonomiczne. W końcu papierosy nie należą do najtańszych przyjemności.

Wsparcie 

W rzucaniu palenia nieocenione jest wsparcie najbliższych. Często to oni są najsilniejszą motywacją do zerwania z nałogiem. Eksperci są przekonani, że o wiele łatwiej rzucać palenie w grupie. Może warto zatem rzucić palenie z kolegą lub koleżanką? Można także skorzystać ze specjalnych terapii grupowych, które wspierają palaczy w wyrwaniu w walce z nałogiem.

Zobacz: Jak zacząć detoks papierosowy?

Pamiętaj, co grozi palaczom

  • zawał serca,
  • rozedma płuc,
  • nowotwory (krtani, płuc, jamy ustnej, gardła, przełyku, pęcherza moczowego, trzustki, nerek),
  • zgaga,
  • tzw. twarz nikotynowa (skóra jest blada, zszarzała, wysuszona, pomarszczona, brakuje jej sprężystości, pękają naczynka krwionośne, pojawia się trwałe zaczerwienienie środkowej części twarzy oraz ropne nacieki),
  • infekcje górnych dróg oddechowych,
  • udar mózgu,
  • zaćma,
  • bezpłodność,
  • astma, alergie,
  • zapalenie oskrzeli,
  • przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP).
Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
0
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy można słodzić gorącą herbatę miodem? - test
Naturalny antybiotyk z tymianku, który przygotujesz w 5 minut. Idealny na jesień.
Co to jest śmierć kliniczna? Świadectwa osób, które jej doświadczyły
Konizacja szyjki macicy – wskazania, przebieg zabiegu, gojenie i rekonwalescencja
Skręt kiszek – objawy, przyczyny oraz leczenie
Ból w mostku – powód do paniki? Nie zawsze oznacza zawał