Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jak samodzielnie zrobić majonez? Wartości odżywcze i zastosowanie majonezu
menu
Polub nas na Facebooku

Jak samodzielnie zrobić majonez? Wartości odżywcze i zastosowanie majonezu

Majonez na tle warzyw

fot. milanfoto / Getty Images

Majonez ma szerokie zastosowanie w sztuce kulinarnej. To powszechny dodatek do sosów, sałatek, kanapek. Jednakże jest wysokokaloryczny i podnosi poziom cholesterolu, w związku z czym należy go spożywać z rozsądkiem. Jedna łyżka dostarcza 105 kcal i 11,45 g tłuszczu.

Majonez to jeden z podstawowych sosów. Można kupić go w każdym sklepie spożywczym lub przygotować samodzielnie w domu. Składnikami majonezu są: oliwa, ocet winny lub sok z cytryny, sól. Rolę emulgatora pełni surowe żółtko. Nie ma dokładnych danych na temat czasu i miejsca powstania pierwszego majonezu. Pod znaną obecnie nazwą pojawia się w książkach kucharskich od początku XIX w. Wyrób pierwszego przeznaczonego na sprzedaż majonezu miał miejsce w 1905 r. w Nowym Jorku.

Czym jest majonez?

Majonez to potoczna nazwa sosu majonezowego (z fr. sauce mayonnaise). To zimny, gęsty, emulsyjny sos. Żeby możliwe było uzyskanie emulsji, czyli połączenie fazy wodnej, którą stanowi ocet lub sok z cytryny, i fazy lipidowej, czyli oleju, konieczny jest emulgator. W tym przypadku jest to zawierające lecytynę żółtko. Majonez ma szerokie zastosowanie w sztuce kulinarnej. To powszechny dodatek do sosów, sałatek, kanapek, jaj i wędlin na zimno.

Jakie jajka są najzdrowsze? Jakie jajka wybrać? Zobaczcie na filmie:

Zobacz film: Które jaja wybrać? Które jaja są najzdrowsze? Źródło: 36,6

Wartości odżywcze majonezu

Wartości odżywcze majonezu tradycyjnego w 100 g produktu przedstawiają się następująco:

  • wartość energetyczna 679 kcal,
  • tłuszcz 75 g, w tym kwasy tłuszczowe nasycone 12 g, kwasy tłuszczowe wielonienasycone 45 g, kwasy tłuszczowe jednonienasycone 17 g, kwasy tłuszczowe trans 0,2 g,
  • węglowodany 0,6 g, w tym cukry stanowią 0,6 g,
  • białko 1 g,
  • błonnik 0 g.

Nieco mniej kaloryczny jest tzw. majonez light. Szacuje się, że w 100 g produktu jest około 480 kcal, a około 50 g stanowi tłuszcz. Niestety zawarta jest w nim większa ilość konserwantów i sztucznych substancji.

Jak zrobić majonez w domu?

Majonez domowy to bardzo dobra alternatywa dla sklepowych. Przede wszystkim jest dużo zdrowszy, gdyż że nie zawiera żadnych sztucznych dodatków. W kupnych majonezach znaleźć można gumę ksantanową, gumę guar, substancje stabilizujące czy konserwanty. Średni czas wykonania majonezu wynosi około 10 minut. W skład majonezu wchodzą następujące produkty: 1 żółtko, 3/4 szklanki oleju rzepakowego, 1 łyżka musztardy, 1 łyżka soku z cytryny, szczypta soli. Najlepiej, aby wszystkie składniki miały temperaturę pokojową. Smak majonezu można wzbogacić, dodając do niego granulowany czosnek. Żółtko roztrzepuje się przy użyciu metalowej trzepaczki. Dodaje się sok z cytryny, sól i ponownie miesza. Nie przestając kręcić trzepaczką, powoli, małym strumieniem dolewa się olej. Składniki miesza się do momentu powstania gęstego sosu. Następnie dodaje się musztardę, sól i jeszcze przez chwilę miesza.

Majonez wegański na bazie aquafaby – przepis

Majonez wegański przygotowuje się z: 1/2 szklanki wody z gotowania ciecierzycy, szczypty soli i kurkumy, 10 łyżek oleju, 1 łyżki octu jabłkowego, 1 łyżeczki musztardy, 1 łyżki kleiku ryżowego. Wodę po ugotowaniu ciecierzycy wkłada się na około 1 godzinę do zamrażarki. Następnie przekłada się do blendera, dodaje sól i miksuje do momentu, aż zacznie się tworzyć piana. Następnie dodaje się powoli olej, musztardę, ocet. Całość doprawia się kurkumą i zagęszcza kleikiem ryżowym. Uzyskuje się wówczas miksturę o stosunkowo gęstej konsystencji. Domowy majonez wegański należy przechowywać w zamkniętym słoiku w lodówce.

Prozdrowotne działanie majonezu

W majonezie znajdują się: sód (635 mg), potas (20 mg), wapń (8 mg), żelazo (0,2 mg), magnez (1 mg) oraz witaminy: A, D, E, K. Dzięki ich zawartości sos wykazuje pozytywny wpływ na kondycję skóry, zapewniając jej nawilżenie. Majonez powstaje z olejów roślinnych, które są doskonałym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, korzystnie wpływających na układ krążenia i nerwowy. Dodatkowo dzięki nim ułatwia organizmowi wchłanianie witamin. Żółtko jajka dostarcza lecytyny, która wchodzi w skład błon komórkowych, ułatwia trawienie tłuszczu, jest elementem warstwy rogowej naskórka. Wykorzystany do produkcji majonezu sok z cytryny to źródło witaminy C, która podnosi ogólną odporność organizmu i wzmacnia naczynia krwionośne. Zaś dodawana musztarda dostarcza korzystnych dla zdrowia fitozwiązków i działającego przeciwutleniająco selenu.

Majonez jako składnik maseczki na włosy

Majonez to składnik domowej roboty maseczek na włosy. Wzmacnia, regeneruje, odżywia i głęboko nawilża włosy, które stają się miękkie, błyszczące, bardziej podatne na układanie. Maska z majonezem polecana jest do włosów zniszczonych i suchych. Maseczkę stosować się powinno raz w tygodniu przez 3 miesiące. Przepis na majonezową maseczkę jest bardzo prosty. Do 3 łyżek majonezu należy dodać 1 ubite jajko i 2 łyżki oliwy z oliwek. Składniki miesza się do czasu uzyskania jednolitej konsystencji. Maseczkę rozprowadza się równomiernie na włosach, które przykrywa się folią i ręcznikiem. Powinno się ją pozostawić na około 30–40 minut, po czym dokładnie spłukać letnią wodą i umyć włosy szamponem.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
4
0
Polecamy
Majonez wegański.
Sposób przygotowania i wartość odżywcza 
Majonez wegański. Sposób przygotowania i wartość odżywcza  TVN zdrowie
Mąka z ciecierzycy – wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne.
Dania z mąki cieciorkowej
Mąka z ciecierzycy – wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne. Dania z mąki cieciorkowej TVN zdrowie
Przepisy na sos z musztardy francuskiej
Przepisy na sos z musztardy francuskiej Dzień Dobry TVN
Kosmetyki na bazie octu owocowego.
Jak je przygotować w domowym zaciszu?
Kosmetyki na bazie octu owocowego. Jak je przygotować w domowym zaciszu? Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Postaw kręgosłup na nogi. Co zrobić, aby plecy przestały boleć?
Postaw kręgosłup na nogi. Co zrobić, aby plecy przestały boleć? Materiał sponsorowany
Pierwsza pomoc przy zespole suchego oka
Pierwsza pomoc przy zespole suchego oka Materiał sponsorowany
Jak chronić skórę przed słońcem?
Jak chronić skórę przed słońcem?
"Taki trening jest bardziej treściwy i konkretny" - zapytaliśmy eksperta, dlaczego warto postawić na trening online?
"Taki trening jest bardziej treściwy i konkretny" - zapytaliśmy eksperta, dlaczego warto postawić na trening online?
Zioła na menopauzę – które łagodzą nieprzyjemne objawy przekwitania?
Zioła na menopauzę – które łagodzą nieprzyjemne objawy przekwitania?
Ocet spirytusowy- właściwości i zastosowanie. Do czego można go użyć?
Ocet spirytusowy- właściwości i zastosowanie. Do czego można go użyć?