Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jak odchudzić wielkanocne potrawy?

Jak odchudzić wielkanocne potrawy?

Zainteresował Cię ten artykuł?
Wielkanocny stół

Fot: Sofie Delauw / gettyimages.com

Tradycyjne potrawy przygotowywane na Wielkanoc są nie tylko bardzo smaczne, ale i kaloryczne. Jajko w majonezie to ok. 200 kcal. Porcja żurku czy barszczu białego z kawałkiem białej kiełbasy może ich mieć nawet 600. A kawałek mazurka na deser to ponad 500 kcal. Co zrobić, aby cieszyć się świątecznymi przysmaki i nie stracić przy tym zgrabnej sylwetki?

Jajka z majonezem

Jako jest nie tylko symbolem świąt wielkanocny, ale też źródłem witamin. Jako jeden z niewielu produktów ma w swoim składzie witaminę D, której większość z nas ma niedobory. Dodatkowo zawiera luteinę, która chroni oczy i zapobiega rozwojowi AMD, czyli zwyrodnienia plamki żółtej. Regularne jedzenie jajek – za sprawą lecytyny – poprawia pamięć oraz ułatwia zapamiętywanie i naukę.

Jajko samo w sobie nie jest zbyt kaloryczne. Szacuje się, że jedno średniej wielkości jajo ma ok. 100 kcal. Ta wartość wzrośnie, jeśli dodamy do niego majonez. Jak odchudzić tę potrawę? Zamiast tłustego majonezu można sięgnąć po jogurt naturalny. Jeśli jednak takie połączenie nie do końca nam odpowiada, możemy też przygotować jajka faszerowane – tj. zastąpić część żółtka, czyli najbardziej kalorycznej części jajka mieszanką warzyw – podsmażonych pieczarek z cebulą i dodatkiem koperku.

Zobacz film:Które jaja wybrać? Które jaja są najzdrowsze? Źródło: 36,6.

Co z tym majonezem?

Majonez to przede wszystkim tłuszcz, mimo że powstaje z oleju (w którym znajdziemy witaminy A, D, E i K) i jajek, to i tak lepiej sięgać po niego sporadycznie. Dietetycy podkreślają jednak, że trzeba go unikać nie tylko ze względu na wysoką kaloryczność. Dzisiaj mało, kto robi majonez w domu, raczej kupujemy gotowy produkt. Niestety ogromna ich większość jest nie najlepszej jakości. Mają w sobie pełno konserwantów, utrwalaczy i polepszaczy smaków. Znacznie lepiej i zdrowiej będzie, jeśli zastąpimy majonez jogurtem naturalnym (można też połączyć go z jogurtem w proporcjach 5 łyżek jogurtu do 2 łyżek majonezu). Jednak najbezpieczniej, tam gdzie to możliwe zupełnie z niego zrezygnować i do sałatek dodawać oliwę z oliwek, olej lniany lub rzepakowy.

Sałatki jarzynowa

Sałatka jarzynowa dostarcza organizmowi substancji odżywczych, witamin oraz minerałów, bez których nie możemy się obejść. Znajdziemy w niej potas, magnez, żelazo, witaminy z grupy B, witaminę A, C oraz E. Tym sam można ją jeść bez ograniczeń. Niestety, to tylko teoria. Po dodaniu majonezu zmienia się w kaloryczną pułapkę. W takiej sałatce zaczyna dominować tłuszcz oraz cholesterol, który może odkładać się w tętnicach. Dlatego, aby wyciągnąć z niej to, co najlepsze, a jednocześnie nie stracić charakterystycznego smaku można do niej dodać mieszankę majonezu i jogurtu naturalnego. Jeśli chcemy jeszcze bardziej ją odchudzić, wystarczy sam jogurt naturalny.

Zobacz film: Jak przygotować domową wędlinę? Źródło: 36,6.

Wędliny

Wędlin samych w sobie nie trzeba się bać. Dostarczają cenne białko, żelazo, cynk, fosfor oraz witaminy z grupy B. Aby z tego skorzystać, trzeba wybierać mądrze to, co trafi na nasz stół. Należy dokładanie czytać etykiety i nie kupować tych, które mają w sobie dużo sztucznych dodatków. Zdaniem specjalistów najlepiej wybierać te zrobione z mięsa drobiowego. Będą ono nie tylko zdrowsze, ale i zawierają o połowę mniej kalorii niż te przygotowane z mięsa wieprzowego.

Jeśli jednak chcemy mieć pewność, że to, co podamy najbliższym podczas świąt, jest naprawdę zdrowe i naturalne możemy sami upiec mięso (ale chude np. schab, ale nie z karku), które nada się nie tylko na kanapkę, ale i do świątecznego obiadu.

Zobacz film: Na co zwrócić uwagę kupując schab? Źródło: Wiem co jem.

Żurek i barszcz biały

O żurku i białym barszczu warto pamiętać przede wszystkim ze względu na kwas mlekowy. Związek ten pomaga zwalczyć grzybicę oraz groźne dla nas bakterie, dodatkowo wzmacnia odporność. Jeśli w zakwasie znalazł się czosnek, zyskujemy dodatkową ochronę przed infekcjami. Obie zupy – dopóki nie dodamy do nich śmietany czy białej kiełbasy (zawiera sporo cennego białka i sodu) – są zdrowe i małokaloryczne. Nie znaczy to jednak, że dbanie o linie ma pozbawić nas zjedzenia świątecznych przysmaków. Jeśli przygotowujemy do zupy wywar z kiełbasy najlepiej będzie wrzucić ją od razu do zimnej wody. W ten sposób cały tłuszcz z kiełbasy się wytopi. Kiedy ostygnie, a tłuszcz zastygnie na powierzchni wywaru będzie można go całkowicie usunąć. A co ze śmietaną? W sytuacji, gdy nie wyobrażamy sobie świątecznej zupy bez zabielenia, warto sięgnąć po chudą śmietanę. Tym samym odchudzimy potrawę o dodatkowe 40 kcal.

Zobacz film: Źródło: Ile kalorii ma biała kiełbasa? Wiem co jem.

Ciasta

Święta to także słodkości, przede wszystkim ciasta. Mimo że próżno szukać w nich wartości odżywczych, to nadrabiają ilością kalorii. Dlatego, jeśli mimo wszystko mamy ochotę na coś słodkiego najbezpieczniej będzie, jeśli wybierzemy tzw. mniejsze zło. Zamiast ciasta obficie polanego lukrem lepiej zjeść kawałek biszkoptu z owocami. Możemy też spróbować przygotować dietetyczną wersje choćby mazurka. Wystarczy spód ciasta przygotować z kaszy jaglane i dojrzałego banana, a zamiast cukru sięgnąć choćby po daktyle.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
11
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak dbać o skórę zimą, jakie kosmetyki pielęgnacyjne wybrać?
Jak dbać o skórę zimą, jakie kosmetyki pielęgnacyjne wybrać? Materiał sponsorowany
Cukrzyca nie musi zamykać w domu! Poznaj nowoczesny sposób pomiaru cukru we krwi
Cukrzyca nie musi zamykać w domu! Poznaj nowoczesny sposób pomiaru cukru we krwi Materiał sponsorowany
Przepisy na potrawy przygotowywane w programie 36,6 °C. Jak ograniczyć sól w diecie?
Przepisy na potrawy przygotowywane w programie 36,6 °C. Jak ograniczyć sól w diecie?
Błędy przy antybiotykoterapii – jakie popełniamy najczęściej?
Błędy przy antybiotykoterapii – jakie popełniamy najczęściej? Materiał sponsorowany
Ciśnieniomierz B2 Basic – co to jest walidacja kliniczna? 
Ciśnieniomierz B2 Basic – co to jest walidacja kliniczna?  Materiał sponsorowany
Czym są probiotyki i dlaczego warto je stosować?
Czym są probiotyki i dlaczego warto je stosować? Materiał sponsorowany