Polub nas na Facebooku
Czytasz: Dietetyczka radzi: Jak nie przybrać na wadze w święta? Jak się nie przejeść? Praktyczne porady
menu
Polub nas na Facebooku

Dietetyczka radzi: Jak nie przybrać na wadze w święta? Jak się nie przejeść? Praktyczne porady

Fot. Archiwum prywatne/Getty Images

Znana dietetyczka dr Hanna Stolińska podzieliła się z nami sprawdzonymi sposobami, jak uniknąć efektu przejedzenia w święta i trikami, jak skutecznie złagodzić bolesne objawy po zbyt obfitym posiłku.

Zobacz film: Jak nie przytyć w święta? Źródło: Dzień Dobry TVN

W święta wielu z nas przybiera na wadze. Zwykle głównym winowajcą nie są wcale bardziej kaloryczne potrawy, ale nasze nieumiarkowanie w jedzeniu. Do tego dochodzą złe nawyki żywieniowe stosowane wcześniej, czyli np. głodówki, czy źle dobrane diety. Jak prawidłowo przygotować się do wigilijnej kolacji? Pytamy dietetyczkę:

"W dniu Wigilii rano należy zjeść standardowy posiłek, np. kanapki albo owsiankę z owocami. Obiad również powinien być lekki, jak np. kasza z warzywami.  Dobrze, by ten posiłek nie zawierał białka, ponieważ będzie go sporo podczas wigilijnej kolacji. W zależności, o której godzinie jest zaplanowana wigilijna kolacja, warto na godzinę przed pochrupać surowe warzywa i napić się wody. "- tłumaczy dr Hanna Stolińska 

Zdrowe nawyki żywieniowe są bardzo ważne i powinniśmy o nich pamiętać każdego dnia. Wiadomy jednak, że święta są wyjątkowym okresem, a przy wigilijnym stole spędzamy długie godziny. Łatwo wtedy przesadzić z jedzeniem, co może doprowadzić nie tylko do nadprogramowych kilogramów, ale także do zgagi, czy innych objawów przejedzenia. 

Polecamy: Święta w wersji light: lżejsze odpowiedniki tradycyjnych potraw

Zobacz także video: Jak nie przejeść się podczas świąt

Zobacz film: Jak się nie przejeść w święta. Źródło: Dzień Dobry TVN

Pani dietetyk podzieliła się z nami również sprawdzonym sposobem na to, jak jeść i w jakiej kolejności, by czuć się lekko i nie zaburzyć procesu trawienia:

"Wigilijna kolację warto zacząć od mniej energetycznych potraw, jak np. barszcz, kapusta wigilijna, czy ryba w galarecie. Następnie spróbujmy pierogów i smażonej ryby (najlepiej bez panierki). Kolacji nie należy kończyć jedzeniem ciasta,  zostawmy delektowanie się nim na kolejny dzień. Niech świąteczne śniadania składają się z pieczonych mięs i smażonych ryb z warzywami, ale bez chleba. Podczas obiadu warto postawić na mięso z warzywami, by później pozwolić sobie na kawałek ciasta. Propozycja na kolację to lekka warzywna sałatka, by nie przeciążać układu pokarmowego." - mówi dietetyk dr Hanna Stolińska

Polecamy: Święta Bożego Narodzenia - jak spędzić je zdrowo i spokojnie

A tym, którzy mimo wszystko przesadzą z obfitymi posiłkami, podpowiadamy, jak w naturalny sposób usprawnić proces trawienia i złagodzić bolesne objawy przejedzenia:

  • mięta pieprzowa usprawnia pracę jelit, działa wiatropędnie. Napar z mięty powinno się wypić zaraz po jedzeniu, zwłaszcza ciężkostrawnych potraw. Można także spożywać ją w formie kropli, które działają rozkurczająco na mięśnie gładkie jelit i uśmierzają ból brzucha;
  • szałwia przeciwdziała nadmiernej fermentacji w jelitach i działa na nie rozkurczająco. Powinna pomóc, jeśli czujemy się przepełnieni;
  • melisa działa uspokajająco i łagodząco. Powinno się ją pić w połączeniu z miętą;
  • kminek pobudza wydzielanie soków trawiennych, działa przeciwskurczowo i wiatropędnie. Można go wypić w formie naparu, a dobrze wykorzystać go do przygotowania potraw. Dodanie kminku do ciężkostrawnych dań ułatwi ich trawienie;
  • anyż działa rozkurczowo, polecany jest w przypadku kolek, niestrawności i wzdęć. W formie naparu sprawdzi się także jako pomoc przy mdłościach;
  • imbir ma wiele zalet - pomaga zwalczyć ból głowy, nudności, a także wspomaga trawienie i działa przeciwskurczowo i przeciwzapalnie. Można go zjeść po posiłku lub zaparzyć – świeżo starty korzeń wystarczy zalać wrzątkiem, odcedzić i gotowe.

Co radzi pani dietetyk, by w zdrowy sposób przetrwać cały świąteczny okres? 
"Zachowajmy zasadę urozmaiconych posiłków i umiarkowania w jedzeniu. Warto  pomyśleć wcześniej, jak źle będziemy się czuli po przejedzeniu i czy naprawdę warto sięgać po kolejne porcje, kiedy jesteśmy już naprawdę syci" - mówi dr Hanna Stolińska

dr Hanna Stolińska – dietetyk kliniczny, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Przez siedem lat pracowała w Instytucie Żywności i Żywienia, pełniąc funkcję m.in. lidera zadania dot. Nadwagi i otyłości w Szwajcarsko-Polskim Programie Współpracy. Współzałożycielka Fundacji „Kobiety bez diety”. Prowadzi szkolenia dla dietetyków i lekarzy dot. m.in. żywienia w chorobach tarczycy. Wykładowca na studiach podyplomowych Żywienia Człowieka w IŻŻ oraz Dietetyce na Łódzkim Uniwersytecie Medycznym. Twórca i opiekun merytoryczny projektu edukacji żywieniowej w szkołach „Zielona Kraina”. Wykonawca wielu zadań Narodowego Programu Zdrowia i kampanii społecznych. Aktywny uczestnik konferencji naukowych w Polsce i za granicą. Współautorka m.in. książki „Love Vegan” oraz „Jeść Zdrowiej” (kampania sieci Lidl), autorka książki „Jelito drażliwe. Leczenie dietą”, „Insulinoodporność. Leczenie dietą”, „Zdrowe stawy. Leczenie dietą” oraz „Jedz zielone”. 

.Więcej: Jak poradzić sobie z ością w gardle?

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
2
0
Polecamy
Domowe sposoby na przejedzenie.
Jak stanąć na nogi po świątecznym obżarstwie?
Domowe sposoby na przejedzenie. Jak stanąć na nogi po świątecznym obżarstwie? TVN zdrowie
Lekkostrawny obiad w smacznej odsłonie
Lekkostrawny obiad w smacznej odsłonie Dzień Dobry TVN
Czym jest cheat meal?
Podstawowe zasady „oszukanego posiłku”
Czym jest cheat meal? Podstawowe zasady „oszukanego posiłku” Dzień Dobry TVN
Święta Bożego Narodzenia.
Jak sobie poradzić z niestrawnością i wzdęciami?
Święta Bożego Narodzenia. Jak sobie poradzić z niestrawnością i wzdęciami? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis