Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jak ćwiczyć pamięć? Ćwiczenia usprawniające pamięć

Jak ćwiczyć pamięć? Ćwiczenia usprawniające pamięć

Zainteresował Cię ten artykuł?
Otwarty notes na podłodze i przybory

Fot: ra2 studio / stock.adobe.com

Ćwiczenia na pamięć, wykonywane systematycznie i z zaangażowaniem, usprawniają pracę mózgu, poprawiają koncentrację, wpływają na logiczne myślenie. Ćwiczenia usprawniające pamięć – słuchową, wzrokową, krótkotrwałą – oraz inne procesy myślowe mogą być wykonywane zarówno przez dzieci, jak i przez dorosłych.

Pamięć oznacza zdolność do gromadzenia, przechowywania i odtwarzania informacji o doświadczeniach. Dzięki niej można przywołać zdobyte informacje, skojarzenia, wrażenia zmysłowe.

Istnieją 3 typy pamięci:

  1. sensoryczna (pamięć ultrakrótka, USTM – ang. ultra-short term memory) – inaczej pamięć zmysłów;
  2. krótkotrwała (STM – ang. short-term memory) – dotyczy np. wyników obliczeń czy wniosków rozumowań;
  3. długotrwała (LTM – ang. long-term memory) – pamięć trwała, o teoretycznie nieograniczonej pojemności i czasie przechowywania.

Nadmiar informacji, szybkie tempo życia, brak odpoczynku, niedostatek snu mogą spowodować problemy z pamięcią. Żeby utrzymać mózg w dobrej kondycji i usprawnić zapamiętywanie, warto regularnie wykonywać ćwiczenia na pamięć. Najlepiej codziennie przez 10–15 minut.

Jak trenować pamięć? Ćwiczenia usprawniające pamięć i inne procesy myślowe

Ćwiczenia na pamięć krótkotrwałą

Wizualizacja

To jedna z podstawowych technik ćwiczenia pamięci. Chodzi w niej o stworzenie w umyśle obrazu, dzięki któremu będzie możliwe połączenie w spójną całość rzeczy, które mają zostać zapamiętane. Przykład: przed zrobieniem zakupów, zamiast spisywać listę, należy w umyśle (wyobraźni) stworzyć całość (logiczną bądź nielogiczną), która połączy ze sobą wszystkie rzeczy do kupienia. W sklepie wystarczy przywołać wymyślony wcześniej obrazek.

Zobacz film: Czy mózg można trenować? Źródło: 36,6

Skojarzenia

Technika polegająca na łączeniu w umyśle np. 2–3 (lub więcej) rzeczy (czynności, zadań do wykonania itp.) na zasadzie skojarzeń. Przykład: w dniu, w którym trzeba załatwić kilka spraw, np. opłacić rachunki i oddać kurtkę do naprawy, można sobie wyobrazić, że osoba pracująca w punkcie opłat ma na sobie kurtkę z zepsutym suwakiem. Najefektywniejsze jest łączenie wizualizacji ze skojarzeniem.

Metoda loci (pałac pamięci)

Technika ćwiczenia pamięci przypisywana greckiemu poecie Symonidesowi. Polega na odtworzeniu w pamięci znajomego otoczenia (np. pokoju, mieszkania czy drogi do pracy lub szkoły) i nadaniu każdemu napotkanemu miejscu/obiektowi właściwego skojarzenia. Chodzi o stałą sekwencję zdarzeń (w domu: wstanie z łóżka, odsłonięcie okna, skorzystanie z toalety, zaparzenie kawy) czy stały szlak (np. dom – przystanek autobusowy – autobus – chodnik – drzewo – szkoła). Każdemu elementowi należy przypisać określoną rzecz do zapamiętania.

Ćwiczenia na pamięć słuchową

Powtórka

Ćwiczenie dla kilku osób. Pierwsza osoba podaje dowolny rzeczownik (np. kot). Druga osoba powtarza słowo i dodaje do niego własne (np. kot – ogródek). Trzecia powtarza poprzednie i uzupełnia ciąg wyrazów o swój rzeczownik (np. kot – ogródek – ściana) itd. Każda kolejna osoba powtarza dotychczasowe słowa i dodaje swoje.

Reakcja na dźwięk

W tej technice łączy się skojarzenia graficzne z konkretną reakcją dźwiękową. Należy najpierw uzgodnić, co oznaczają dane przedmioty (można je narysować na kartkach). Np. kwadrat – klaskanie, trójkąt – tupanie, kwadrat – gwizdanie. Następnie osoba przeprowadzająca ćwiczenie pokazuje uczestnikom znaki graficzne, uczestnicy zaś powinni zareagować w odpowiedni, ustalony wcześniej, sposób.

Recytacja

Ćwiczeniem usprawniającym pamięć, polecanym nie tylko dzieciom, ale również osobom starszym, jest nauka wierszy, fragmentów książek czy rymowanek i odtwarzanie ich na głos z pamięci.

Zobacz film: Jak poprawić pracę mózgu? Źródło: 36,6

Ćwiczenia na pamięć wzrokową

Szukanie par

Technika znana również jako gra memory. W grze stosuje się kilka (w przypadku dzieci) bądź kilkanaście (w przypadku dorosłych) par kart (kupionych lub przygotowanych samodzielnie) z identycznym rysunkiem/grafiką. Można też wykorzystać karty do gry (po 2 czerwone dwójki, 2 czarne trójki, 2 czerwone czwórki itd.). Karty odwraca się rewersem do góry (żeby nie było widać rysunku/grafiki). W jednym ruchu można odwrócić 2 karty. Jeśli tworzą parę, zabiera się je. Jeśli nie, należy odłożyć je na miejsce i w następnym ruchu spróbować odkryć parę, obserwując, jakie karty odkryli przeciwnicy.

Co się zmieniło?

W tej grze usprawniającej pamięć wzrokową należy najpierw przygotować tzw. bazę, np. kolorową wieżę z klocków, i spróbować ją zapamiętać. Można też w przypadku dzieci rozłożyć na podłodze kilka zabawek w rzędzie, a jeśli uczestnikami zabawy są dorośli, stworzyć rząd kilkunastu kart na stole. Jedna osoba odwraca się, druga zmienia coś w „bazie”, tzn. modyfikuje układ klocków w wieży albo zmienia układ zabawek/kart. Osoba odgadująca musi odtworzyć z pamięci wygląd „bazy” i powiedzieć, co się w niej zmieniło.

Pamięć z obrazka

Należy wybrać dowolny obrazek, najlepiej zawierający dużo szczegółów, i przyglądać się mu np. przez 30 sekund. Po tym czasie druga osoba zadaje pytania dotyczące obrazka, np. gdzie znajdowała się rzecz X, jakiego koloru było Y, ile Z było na obrazku itp. Ćwiczenie można też wykonać samodzielnie, np. na głos opowiadając o tym, co i gdzie znajduje się na obrazku.

Co jest dobre na pamięć i koncentrację?

Żeby pamięć była sprawna, a mózg w dobrej kondycji, należy dbać o higienę umysłu i stale pobudzać szare komórki do pracy. Pomaga w tym prowadzenie odpowiedniego trybu życia:

  • dotlenianie mózgu – należy jak najwięcej czasu spędzać na świeżym powietrzu;
  • unikanie używek – szczególnie tytoniu i alkoholu;
  • sen i odpoczynek – nie należy „zarywać” nocy; każdego dnia trzeba znaleźć czas na odpoczynek;
  • unikanie stresu – napięcia powinno się rozładowywać na bieżąco, np. poprzez rozmowę z bliską osobą, rozwijanie zainteresowań czy sport;
  • aktywność fizyczna – uprawiana minimum 30 minut 5 razy w tygodniu;
  • zdrowa dieta – bogata w warzywa, zdrowe oleje roślinne, ryby, chudy drób, przetwory mleczne, jajka, owoce, pestki i orzechy;
  • słuchanie muzyki klasycznej.

Zobacz film: Budowa mózgu. Źródło: 36,6

Bibliografia:

1. http://www.dops.wroc.pl/publikacje/ponad_czasowa_pamiec.pdf,

2. http://www.publikacje.edu.pl/pdf/8977.pdf.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
25
3
Komentarze (0)
Nie przegap
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fobia społeczna – przyczyny, objawy, skutki i leczenie lęku społecznego
Fobia społeczna – przyczyny, objawy, skutki i leczenie lęku społecznego
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Asperger: objawy zaburzenia ze spectrum autyzmu, przyczyny, leczenie
Asperger: objawy zaburzenia ze spectrum autyzmu, przyczyny, leczenie
Co to jest melasa? Jakie ma właściwości i zastosowanie?
Co to jest melasa? Jakie ma właściwości i zastosowanie?