Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jabłczan kreatyny – efekty, dawkowanie, kiedy stosować? Czym jest jabłczan kreatyny?

Jabłczan kreatyny – efekty, dawkowanie, kiedy stosować? Czym jest jabłczan kreatyny?

Biały proszek, odżywka białkowa.

Fot. ogichobanov / Getty Images

Jabłczan kreatyny stanowi połączenie cząsteczek kwasu jabłkowego i kreatyny. Klasyczny monohydrat kreatyny jest gorzej rozpuszczalny od jabłczanu. Osoby, które stosują jabłczan kreatyny, osiągają dobre efekty w zakresie budowy masy ciała. Substancja ta jest stosowana najczęściej przez kulturystów.

Kreatyna jest doskonałym źródłem energii, które odpowiada za syntezę ATP w czasie wysiłku fizycznego. ATP to adenozyno-5-triofosforan, organiczny związek chemiczny, który odpowiada za wewnątrzkomórkowy transport energii, a co za tym idzie, również za większą siłę mięśniową. Kreatyna jest jedną z najlepiej przebadanych substancji anabolicznych, czyli takich, które gromadzą energię. Substancje te bezpośrednio związane są ze wzrostem tkanek organizmu. Suplementy kreatynowe pomagają budować masę mięśniową, a ich wybór jest dość duży. Wiele osób decyduje się na jabłczan kreatyny. Szczególnie chwalą go piłkarze, siatkarze, fighterzy i osoby wykonujące sporty wytrzymałościowe. Jabłczan kreatyny składa się z jednej cząsteczki kreatyny i dwóch cząsteczek kwasu jabłkowego, przez co często nazywany jest trikreatyną.

Jak powinien wyglądać trening? Zobaczcie na filmie:

Zobacz film: Jak powinien wyglądać trening? Źródło: Stylowy Magazyn

Jabłczan kreatyny czy monohydrat?

Bardzo często można usłyszeć, że monohydrat kreatyny zapewnia najlepsze efekty w budowaniu masy mięśniowej, jednak nie jest to prawdą. Wszystkie dostępne na rynku suplementy z kreatyną, takie jak orotan, cytrynian, fosforan i jabłczan, odpowiadają za ten sam proces biochemiczny w organizmie. Jabłczan kreatyny tak samo jak monohydrat stymuluje syntezę ATP, czyli naturalnego, fizjologicznego paliwa, bez którego nie odbędzie się większość procesów metabolicznych. Różnica polega głównie na tym, że jabłczan kreatyny jest o wiele lepiej przyswajalny od monohydratu, dzięki czemu efekty pojawiają się szybciej.

Polecamy: Gainer na masę mięśniową – czy jest konieczny?

Jabłczan kreatyny – efekty

Podczas treningu siłowego ATP daje komórkom energię do namnażania się. Osoby zwiększające masę mięśniową obserwują, że stosowanie jabłczanu kreatyny przyspiesza odbudowę mięśni i ich rozrost. ATP wykorzystywany jest do nasilenia reakcji anabolicznych, występujących po intensywnych ćwiczeniach, a jabłczan kreatyny właśnie stymuluje wydzielanie się tej substancji. Intensywny trening w połączeniu z jabłczanem kreatyny przyśpiesza przyrost masy mięśniowej. Badania naukowe nad jabłczanem kreatyny pokazują dość dużą poprawę dotychczasowych wyników treningowych i w przyroście masy mięśniowej. Stosując jabłczan kreatyny, znacznie szybciej zwiększa się obciążenia podczas treningu siłowego.

Warto wiedzieć: Dieta na masę, czuli jak rozbudować masę mięśniową? Produkty zalecane i zasady w diecie na masę. Przykładowe jadłospisy dla osób o masie 60, 70 i 80 kilogramów

Jak brać jabłczan kreatyny?

Kreatyna jest lepiej przyswajalna razem z glukozą, dlatego powszechnie przyjęło się, by suplement popijać sokiem owocowym. Jabłczan kreatyny można spotkać na rynku w czystej postaci kapsułek lub wieloskładnikowych suplementów w tabletkach lub w proszku. Jeśli chodzi o samo dawkowanie substancji, jest ono zależne od wcześniejszych suplementacji, indywidualnej podatności na keratynę w tej postaci lub konkretnego preparatu. W cyklicznej suplementacji zaleca się 5 – 10 g na dobę przyjmowanych w 1 – 3 porcjach po 2 – 5 g na dawkę. Cykl przyjmowania trwa 4 – 8 tygodni, po czym należy zrobić co najmniej 1 miesiąc przerwy. Jabłczan kreatyny można przyjmować również stale w dawce 0,03 – 0,05 g na 1 kg masy ciała.

Jabłczan kreatyny – skutki uboczne

Dotychczas nie ma zbyt wiele badań naukowych opisujących skutki uboczne przyjmowania jabłczanu kreatyny. Stosowanie substancji nie może jednak trwać dłużej niż 8 tygodni, ponieważ potencjalnie może obciążać nerki. Udowodniono również, że długotrwałe sięganie po jabłczan kreatyny może podnosić poziom formaldehydu w ustroju. Substancja ta ma działanie toksyczne, które działa drażniąco na błonę śluzową żołądka. Może uszkodzić również wątrobę, nerki i serce. Ma wysoce niekorzystny wpływ na błonę śluzową żołądka. Stosowanie jabłczanu kreatyny wywołuje silne nawodnienie komórek mięśniowych, co wpływa na wzrost masy ciała.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
301
27
Polecamy
Kreatyna – efekty stosowania, dawkowanie oraz skutki uboczne
Kreatyna – efekty stosowania, dawkowanie oraz skutki uboczne Dzień Dobry TVN
Głodówki oczyszczające. Głosy za i przeciw
Głodówki oczyszczające. Głosy za i przeciw Dzień Dobry TVN
Monohydrat kreatyny – najlepszy suplement na masę mięśniową? Zasady stosowania
Monohydrat kreatyny – najlepszy suplement na masę mięśniową? Zasady stosowania TVN zdrowie
Kreatyna: działanie, rodzaje, dawkowanie suplementu
Kreatyna: działanie, rodzaje, dawkowanie suplementu TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy temperatura prania ma znaczenie?
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta?
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta? Materiał sponsorowany
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?