Polub nas na Facebooku
Czytasz: Hummus – zdrowa i pełna smaku pasta z ciecierzycy

Hummus – zdrowa i pełna smaku pasta z ciecierzycy

Zainteresował Cię ten artykuł?
Humus

Fot: margouillatphotos / gettyimages.com

Hummus to produkt, który ostatnimi laty zyskał w Polsce popularność w związku z rosnącym zainteresowaniem kuchnią wegetariańską, wegańską oraz tzw. zdrową żywnością.Pasta z ciecierzycy od wieków stanowi jeden z głównych składników codziennej diety w krajach Bliskiego Wschodu.

W języku arabskim słowo „hummus” oznacza ciecierzycę (potocznie nazywaną cieciorką), której ugotowane i przetarte nasiona stanowią podstawowy składnik smacznej i pożywnej pasty o identycznej nazwie. Do jej przyrządzenia można wprawdzie użyć innych roślin strączkowych, ale klasyczny hummus składa się z cieciorki z dodatkiem tahini, oliwy z oliwek, czosnku i soku z cytryny. Wyśmienita sama w sobie pasta może zyskać bogactwo smaków dzięki wykorzystanym w niej przyprawom i dodatkom, których wybór zależy od indywidualnych upodobań.

Jak zrobić domowy hummus z ciecierzycy?

Pastę z ciecierzycy – z rozmaitymi dodatkami – można obecnie kupić w większości sklepów ogólnospożywczych. Warto jednak pokusić się o jej samodzielne wykonanie. Domowy hummus robi się w bardzo prosty sposób, a jego walory smakowe mogą znacząco przewyższyć komercyjny wyrób. Jedynym mankamentem jest w tym przypadku czas potrzebny na przygotowanie ciecierzycy. Odpowiednie zmiękczenie ziaren wymaga namaczania przez co najmniej kilka godzin i dość długiego gotowania, w związku z czym hummus nie jest przekąską, którą można przyrządzić dla niespodziewanych gości (aczkolwiek istnieje możliwość – czego nie zalecają smakosze – wykorzystania miękkiej już ciecierzycy z puszki).

Zobacz film: Co naprawdę znajduje się w przekąskach? Źródło: Stylowy Magazyn.

Słoik domowego hummusu przygotowuje się z 200 g ciecierzycy, którą po namoczeniu należy gotować do miękkości. Do wody można dodać nieco sody oczyszczonej, co sprawi, że nasiona zmiękną szybciej i będą delikatniejsze. Sól dodaje się pod koniec gotowania. Po odcedzeniu cieciorkę miksuje się (na gorąco lub na zimno – w pierwszej wersji pasta uzyska bardziej kremową konsystencję), a następnie dodaje do niej pozostałe składniki hummusu – 100 g tahini (uprażone i zblendowane ziarna sezamu – można przygotować je samodzielnie lub kupić gotową pastę), 2–3 ząbki zmiażdżonego czosnku, 2–3 łyżki soku z cytryny, 1–2 łyżki oliwy z oliwek, sól i pieprz (do smaku) oraz – opcjonalnie – odrobinę zimnej wody (jeśli hummus okaże się zbyt gęsty). Pastę należy dokładnie wymieszać i przełożyć do słoika. Tak przygotowaną można przechowywać w lodówce przez kilka tygodni.

Oryginalna pasta z cieciorki ma słonawy, lekko orzechowy smak, z wyraźną nutą czosnku. Można go jednak modyfikować, dodając np. zioła, chili, wędzoną paprykę, suszone pomidory, awokado, marchew, miód. Często przygotowuje się hummus z natką pietruszki i kminem rzymskim.

Hummus – zdrowy składnik diety

Hummus jest nie tylko bardzo smacznym, ale i zdrowym produktem. Właściwości zawdzięcza głównie ciecierzycy. Stanowi ona przede wszystkim bardzo dobre źródło białka – głównego materiału budulcowego komórek ciała, niezbędnego w codziennej diecie. Dzięki obecności sezamu zawarte w ciecierzycy aminokwasy stają się dobrze przyswajalne dla organizmu. Z tego względu hummus tak bardzo ceniony jest przez wegan i wegetarian, którzy potrzebują alternatywy dla białka zwierzęcego.

Hummus z cieciorki ma wysoką wartość odżywczą. Zawiera dużo minerałów – m.in. fosforu, magnezu, żelaza, manganu, miedzi, potasu, cynku, selenu – oraz witamin z grupy B (w szczególności kwasu foliowego). Dostarcza węglowodanów złożonych, znacznej ilości błonnika oraz substancji o właściwościach antyoksydacyjnych (m.in. kwas fitynowy) i antyseptycznych (np. saponiny). Synergia tych składników sprawia, że spożywanie hummusu wpływa korzystnie na wiele funkcji organizmu:

  • przyspiesza perystaltykę jelit i reguluje rytm wypróżnień,
  • działa krwiotwórczo,
  • ułatwia utrzymanie właściwego poziomu cukru we krwi,
  • wzmacnia naczynia krwionośne, kości, skórę, włosy i paznokcie,
  • poprawia odporność, ułatwia zwalczanie stanów zapalnych w organizmie,
  • zapobiega szkodliwej aktywności wolnych rodników – ma właściwości antynowotworowe, przeciwstarzeniowe.

Z powyższych względów hummus w diecie wskazany jest nie tylko dla wegetarian, ale też m.in. dla osób zagrożonych chorobami układu sercowo-naczyniowego (miażdżycą, nadciśnieniem itd.) lub zmagających się z nimi, cierpiących na anemię, zaparcia, diabetyków, kobiet w ciąży.

Hummus a odchudzanie

Hummus mogą spożywać osoby, które dbają o linię lub pragną pozbyć się zbędnych kilogramów. Nie należy przesadzać z jego ilością, ponieważ ma stosunkowo wysoką wartość kaloryczną – 100 g dostarcza około 200 kcal. Są to jednak „dobre” kalorie, ponieważ – jako produkt wysokobiałkowy z dużą zawartością błonnika – pasta z cieciorki na długo dodaje energii i zapewnia uczucie sytości, a także usprawnia proces trawienia.

Z czym jeść hummus?

Hummus smakuje wybornie jako pasta do chleba, krakersów, wafli ryżowych. Stanowi też dobry zamiennik masła czy majonezu w kanapkach. Można przygotowywać z niego dipy do mięs czy warzyw, sosy do sałatek. Pasta z ciecierzycy nadaje się także na samodzielną przekąskę, którą warto wybrać zamiast chipsów czy słodyczy.

Zobacz film: Jak jeść zdrowo i smacznie? Źródło: Stylowy Magazyn.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
6
1
Komentarze (0)
Nie przegap
Nadciśnienie tętnicze a zaburzenia erekcji - czy to ma związek? Wszystko, co musicie wiedzieć o nadciśnieniu
Nadciśnienie tętnicze a zaburzenia erekcji - czy to ma związek? Wszystko, co musicie wiedzieć o nadciśnieniu
Pudding chia – składniki i przepis. Wartość odżywcza i właściwości nasion chia
Pudding chia – składniki i przepis. Wartość odżywcza i właściwości nasion chia
Ejakulacja – damskie wytryski, brak wytrysku, ejakulacja przedwczesna
Ejakulacja – damskie wytryski, brak wytrysku, ejakulacja przedwczesna
Apteczka samochodowa – czy jest obowiązkowym wyposażeniem auta?
Apteczka samochodowa – czy jest obowiązkowym wyposażeniem auta?
Medycyna podróży. Wszystko, co musisz wiedzieć przed wyjazdem na wakacje
Medycyna podróży. Wszystko, co musisz wiedzieć przed wyjazdem na wakacje
Nowa choroba psychiczna na liście WHO. W Polsce chorych jest ponad 2 miliony!
Nowa choroba psychiczna na liście WHO. W Polsce chorych jest ponad 2 miliony!