Polub nas na Facebooku
Czytasz: Uwaga na nowe narkotyki! Potrafią spowodować zgon po jednym zażyciu
menu
Polub nas na Facebooku

Uwaga na nowe narkotyki! Potrafią spowodować zgon po jednym zażyciu

Peter Dazeley/getty images

Przestępcy wymyślają substancje narkotykowe, które potrafią zabić za pierwszym razem – ostrzegał w Dzień Dobry TVN prof. Mariusz Jędrzejko. Jak informuje Główny Inspektorat Sanitarny, w Polsce pojawiła się już kolejna bardzo niebezpieczna substancja o nazwie 4F-MDMB-BICA. Narkotyk jest odpowiedzialny za przynajmniej 11 zgonów na Węgrzech w okresie od maja do sierpnia bieżącego roku.

GIS przestrzega przed śmiercionośnym narkotykiem

W ostatnim czasie w kilku krajach europejskich, tym w Polsce, pojawił się nowy narkotyk z grupy syntetycznych kannabinoidów o nazwie 4F-MDMB-BICA, który jest odpowiedzialny za przy najmniej 11 zgonów na Węgrzech w okresie od maja do sierpnia br.

Do tej pory substancja ta była obecna na rynku w postaci pomarańczowego lub brązowo-białego proszku do przyrządzenia roztworu do nasączenia suszu lub gotowego suszu roślinnego i tytoniu.

Dlaczego środek ten stanowi ogromne zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi? GIS zaznacza, że jest on nawet 60 razy mocniejszy, niż morfina. Narkotyk ma silne właściwości toksyczne i atakuje cały organizm.

Jak podkreślił prof. Mariusz Jędrzejko, dyrektor naukowy Centrum Profilaktyki Społecznej, narkotyk działa nie tylko na układ nerwowy, ale przede wszystkim układ oddechowy i krążenia. Substancja z grupy syntetycznych kannabinoidów jest tak silna, że potrafi zatrzymać pracę serca albo układu oddechowego. 

Przestępcy wymyślają substancje narkotykowe, które potrafią zabić za pierwszym razem. Chciałbym przypomnieć, że najsilniejsza ze starych narkotyków - heroina, żeby zabiła, to musiała być używana przez wiele, wiele miesięcy, a tak prawdę mówiąc, to i kilka lat - powiedział prof. Jędrzejko w Dzień dobry TVN

Przeczytaj też: Jakie są fazy uzależnienia od narkotyków? Przyczyny, skutki i objawy narkomanii

Zobacz film: Nowy śmiercionośny narkotyk w rękach nastolatków

źródło: Dzień dobry TVN

Narkotyk z grupy syntetycznych kannabinoidów jest już drugą niebezpieczną substancją, która trafiła na polski rynek w trakcie tych wakacji. W lipcu tego roku GIS przestrzegał młodzież przed szkodliwym działaniem etazanu.

Etazan - niebezpieczny narkotyk w Polsce

Etazan został znaleziony w Łodzi. Jak twierdzą pracownicy GIS, należy on do grupy opioidów. Jest to substancja bardzo niebezpieczna dla zdrowia.

Narkotyk sprzedawany jest w formie tabletek, proszków, ziołowych lub plastycznych mieszanek, a także liquidów do palenia lub w formie areozolu do nosa.

Objawy zażycia narkotyków - etazanu i substancji z grupy syntetycznych kannabinoidów

Etazan wywołuje on zaburzenia świadomości. Osoba, która go zażyła, może odczuwać senność, zaburzenia oddechowe. Inne objawy to wąskie źrenice, zwolniona czynność serca (bradykardię), niskie ciśnienie tętnicze.

Objawami użycia 4F-MDMB-BICA z grupy syntetycznych kannabinoidów mogą być bóle w klatce piersiowej, duszności, przyspieszenie czynności serca, śpiączka, zaburzenia postrzegania, pobudzenie, ostra psychoza, a przy ciężkich zatruciach ostra niewydolność nerek i uszkodzenia wielonarządowe. Chociaż działanie syntetycznych kannabinoidów może być podobne do działania marihuany czy haszyszu, to z uwagi na ich zwielokrotnioną siłę oddziaływania i toksyczność, mogą powodować poważniejsze skutki psychiczne, fizyczne i zmiany w zachowaniu. Częściej występuje również ciężkie i śmiertelne zatrucie.

Jak pomóc osobie, która zażyła narkotyki?

Obecnie nie ma swoistego antidotum na zatrucia spowodowane syntetycznymi kannabinoidami oraz etazanem, a jedyną formą leczenia jest leczenie objawowe. W pierwszej kolejności należy udrożnić drogi oddechowe, położyć daną osobę w pozycji bezpiecznej (na boku) i wezwać pogotowie. Medycy powinni zabezpieczyć funkcję oddechową, podać pacjentowi nalokson, czyli odtrutkę i czym prędzej zawieźć poszkodowanego do szpitala.

Przeczytaj też: Uważaj na te produkty – mogą uzależniać jak narkotyk lub alkohol

Zobacz też film: Uzależnienie od alkoholu - alkoholizm jak rozpoznać?

Źródło: Dzień Dobry TVN

źródło:www.gov.pl

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
77
9
Polecamy
Nowy śmiercionośny narkotyk w rękach nastolatków.
"Potrafi zatrzymać pracę serca albo układu oddechowego"
Nowy śmiercionośny narkotyk w rękach nastolatków. "Potrafi zatrzymać pracę serca albo układu oddechowego" Dzień Dobry TVN
Padaczka alkoholowa – czy można ją wyleczyć?
Pierwsza pomoc
Padaczka alkoholowa – czy można ją wyleczyć? Pierwsza pomoc Dzień Dobry TVN
Nowy dopalacz na rynku.
Zatrucie nim grozi śmiercią!
Nowy dopalacz na rynku. Zatrucie nim grozi śmiercią! TVN zdrowie
Narkotyk zombie (Flakka) w Polsce.
Są pierwsze ofiary śmiertelne
Narkotyk zombie (Flakka) w Polsce. Są pierwsze ofiary śmiertelne TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Leki obniżające poziom cholesterolu mogą chronić przed rakiem
Leki obniżające poziom cholesterolu mogą chronić przed rakiem
Co jest przyczyną nieświeżego oddechu?
Co jest przyczyną nieświeżego oddechu?
Morsowanie. Zimne kąpiele nie tylko hartują, ale mogą też chronić przed demencją
Morsowanie. Zimne kąpiele nie tylko hartują, ale mogą też chronić przed demencją
Kasztany jadalne  - jakie mają właściwości i co można z nich przygotować?
Kasztany jadalne  - jakie mają właściwości i co można z nich przygotować?
Złote mleko z kurkumą - pomoże zwalczyć infekcję, zmniejszy problemy ze snem i depresją
Złote mleko z kurkumą - pomoże zwalczyć infekcję, zmniejszy problemy ze snem i depresją
Codzienne picie mleka może zwiększyć ryzyko raka piersi nawet o 50 proc.
Codzienne picie mleka może zwiększyć ryzyko raka piersi nawet o 50 proc.