Czytasz: Domowe sposoby na zatrzymanie wody w organizmie – czy wystarczy odpowiednie nawadnianie organizmu? 

Domowe sposoby na zatrzymanie wody w organizmie – czy wystarczy odpowiednie nawadnianie organizmu? 

Biała miska z ziołami

Fot: tycoon / fotolia.com

Zatrzymanie wody w organizmie objawia się obrzękami na całym ciele. W większości przypadków można sobie z tym poradzić przez nawodnienie organizmu, jednak istnieją też inne skuteczne sposoby na tę dolegliwość. 

Paradoksalnie zatrzymanie wody w organizmie jest spowodowane niewłaściwym nawadnianiem. Woda jest odkładana w tkance podskórnej, by uniknąć odwodnienia. Istnieją różne przyczyny takiego stanu rzeczy – źle zbilansowana (nadmiar sodu i niedobór potasu) dieta, zbyt restrykcyjna dieta, nadużywanie alkoholu, przebywanie zbyt długo w gorącej temperaturze, przyjmowane leki, a u kobiet także zaburzenia hormonalne przed miesiączką. Objawem zatrzymania wody w organizmie są najczęściej obrzęki, ale w niektórych przypadkach także rozdrażnienie, problemy z koncentracją i ból głowy. Można sobie z tym poradzić w domowych warunkach.

Domowe sposoby na pozbycie się nadmiaru wody z organizmu

Do pozbycia się nadmiaru wody konieczna jest poprawa stylu życia – należy zadbać o właściwe nawadnianie organizmu (1,5-2 l). Nie należy pić tej ilości jednocześnie, powinno się rozłożyć to na cały dzień. W przypadku wypicia dwóch litrów wody w krótkim okresie czasu, nie zostanie ona właściwie wchłonięta i spożytkowana. Picie odpowiedniej ilości czystej wody sprawia, że dostaje się ona do wnętrza komórek, co przywraca jej właściwą cyrkulację –wydalana jest z oddechem, potem, moczem lub kałem. Inną korzyścią wynikającą ze spożywania właściwej ilości wody jest zapewnienie organizmowi odpowiedniego metabolizmu – zostaje ulepszony proces spalania kalorii.

Kolejnym etapem jest zbilansowanie diety. Szczególnie ważne jest ograniczenie spożywania pokarmów zawierających sól kuchenną (chlorek sodu). Nadmiar sodu prowadzi do zatrzymywania wody w organizmie, dlatego należy ograniczyć spożywanie takich produktów, jak sery, ryby, słone przekąski (chipsy, paluszki, krakersy) itd. Poza tym warto unikać produktów zawierających glutaminian sodu – na sklepowych półkach jest ich wiele, dlatego ważne jest zapoznawanie się z ulotką przed zakupem. Z drugiej strony należy częściej spożywać produkty bogate w błonnik (owoce, warzywa, nasiona, otręby, płatki śniadaniowe) oraz potas (szczególnie suszone morele i figi, awokado, banany, ziemniaki, seler, kiwi, pomidory, grejpfruty).

Ważne jest też rozpoczęcie regularnej aktywności fizycznej. Pod wpływem wysiłku wytwarzany jest pot, który odpowiednio wydala nadmiar wody z organizmu. Dodatkowym atutem jest wydalanie przez pot sodu, którego nadmiar (hipernatremia) także prowadzi do zatrzymania wody w organizmie. Inną korzyścią płynącą z aktywności fizycznej jest rozszerzenie naczyń krwionośnych. Oznacza to, że przez nerki jest możliwe przejście większej ilości płynów. Poza tym ćwiczenia pomagają w pozbyciu się zaparć i przyspieszają metabolizm. Programy treningowe są dostępne w sieci.

Można także poddać się profesjonalnemu drenażowi limfatycznemu - zabiegowi polepszającemu krążenie krwi i limfy oraz ujędrniającemu skórę. Inną korzyścią płynącą z tego zabiegu jest pozbycie się zbędnych produktów przemiany materii. Zazwyczaj pomaga w walce z cellulitem, żylakami, zespołem ciężkich nóg oraz w czasie rehabilitacji po urazach i trudnych operacjach. Należy pamiętać, że rozpoczęcie drenażu jest zależne od opinii lekarza ze względu na dużą liczbę przeciwwskazań do zabiegu.

Jeżeli żaden z wymienionych wyżej sposobów nie przynosi ulgi, a w organizmie wciąż zatrzymuje się woda, należy zgłosić się do lekarza, gdyż może to być objawem poważnego schorzenia.

Tabletki

Na rynku są dostępne suplementy diety bazujące na ekstraktach z ziół, które wspomagają usuwanie płynów z organizmu (są „moczopędne”). W ich składzie można znaleźć m.in. pieprz cayenne, pietruszkę, cykorię, mniszek lekarski, pokrzywę, skrzyp, nawłoć. Są to suplementy przeznaczone dla osób dorosłych, ich dawkowanie zależy od informacji na ulotce. Należy je przyjmować na 30 minut przed śniadaniem i w takim samym odstępie od treningu lub obiadu. Poza ulepszeniem procesu wydalania wody z organizmu, są to leki wpływające korzystnie na układ trawienny. Dzieje się tak ze względu na obecność w ich składzie wyciągu z pestek winogron oraz cykorii – kontrolują one spadek masy ciała i pozwalają zredukować cellulit. Ważne jest także działanie morszczynu, gdyż zapewnia on uczucie sytości. Ekstrakt z pieprzu czarnego jest z kolei ważny dla wchłaniania składników odżywczych.

Zioła

Dobrym sposobem na zatrzymanie wody w organizmie jest także picie herbatek i naparów z ziół wspomagających odpowiednie wydalanie płynów. Tymi ziołami mogą być: pietruszka, mniszek lekarski, pokrzywa, skrzyp, nawłoć, koper włoski, krwawnik, czarny bez oraz brzoza.

Co robić, kiedy nie pomagają domowe sposoby?

Jeżeli nawet po zastosowaniu tych sposobów poziom wody w organizmie wciąż jest nieodpowiedni, może to być objawem poważnego schorzenia. Z tego powodu natychmiastowo należy się skonsultować z lekarzem.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
0
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy można słodzić gorącą herbatę miodem? - test
Naturalny antybiotyk z tymianku, który przygotujesz w 5 minut. Idealny na jesień.
Co to jest śmierć kliniczna? Świadectwa osób, które jej doświadczyły
Jakie badania należy wykonać, aby zdiagnozować stan zdrowia?
Konizacja szyjki macicy – wskazania, przebieg zabiegu, gojenie i rekonwalescencja
Skręt kiszek – objawy, przyczyny oraz leczenie