Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jajko - czy jest zdrowe?

Jajko - czy jest zdrowe?

Zainteresował Cię ten artykuł?
Jajka

Fot: Adam Gault / gettyimages.com (1)

Jajko uchodzi za symbol życia. Bez niego nie może być mowy o świętach Wielkanocnych. Obowiązkowo muszą się znaleźć w sałatce jarzynowej, w majonezie lub w żurku, czy barszczu białym. Ale czy poza walorami smakowymi, coś nam dają? Czy warto o nich pamiętać nie tylko od święta?

Otóż tak, mimo że w ponad 90 proc. składają się z wody! Jajka zawierają przede wszystkim białko, które może być świetnym zamiennikiem tego, które pochodzi z mięsa, tym samym są chętnie wybierane przez wegetarian. Dodatkowo dostarczają witamin z grupy B, które poprawiają wygląd skóry oraz wspierają działanie układu nerwowego.

Żółtko dostarcza natomiast witaminy A oraz PP. Zawiera także sporo potasu (reguluje ciśnienie krwi i wzmacnia naczynia krwionośne), sodu, siarki, magnezu oraz dobrze przyswajanego żelaza, które uczestniczy w procesach krwiotwórczych. Ale to nie wszystko, bo chroniącą jajko skorupkę też warto wykorzystać. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na sporą zawartość wapnia. Badania pokazują, że jedzenie sproszkowanej skorupki pomaga w leczeniu osteoporozy

Zobacz film:Które jaja wybrać? Które jaja są najzdrowsze? Źródło: 36,6.

Jak jedzenie jajek wpływa na zdrowie?

Jajka to także lecytyna i luteina. Pierwszy ze związków polecany jest przede wszystkim młodzieży w wieku szkolnym czy studentom, ale nie tylko. Lecytyna poprawia pamięć oraz ułatwia zapamiętywanie i przyswajanie nowych informacji. Luteina zaś chroni oczy i zapobiega rozwojowi zwyrodnienia plamki żółtej. Świetnie rozprawia się z wolno rodnikami, które przyczyniają się do tworzenia w organizmie zmian nowotworowych, niweluje także szkodliwe działanie promieniowania słonecznego. Jajka zawierają również ksantofil, który zapobiega odkładaniu się cholesterolu na ścianach naczyń krwionośnych.

Jako jedne z niewielu produktów spożywczych, jajka zawierają także witaminę D. Niestety ze względu na strefę klimatyczną (syntezowana jest z promieni słonecznych) większość z nas ma jej w organizmie zbyt mało. Niedobory mogą odbić się na kościach (stają się słabe i łamliwe) oraz układzie krążenia. Badania pokazują, że w połączeniu z wapniem, witamina D chroni przed zawałem serca czy udarem mózgu.

Czy tłuszcz zawarty w jaku jest groźny dla zdrowia? 

Wciąż żywe jest przekonanie, że jajka to przede wszystkim cholesterol, który może być niebezpieczny. Ale to nie do końca prawda. Mimo że mają go całkiem sporo, to nie wpływa on na stężenie tego, który już mamy we krwi. Jego ewentualne szkodliwe działanie niweluje m.in. lecytyna.

Dodatkowo jedząc jajka dostarczymy sobie nienasyconych kwasów tłuszczowych, które zapobiegają odkładaniu się cholesterolu, a tym samym chronią przed miażdżycą.

Co ciekawe, część tych kwasów występuje w mleku kobiecym, gdzie odpowiadają za prawidłowy rozwój dziecka, zwłaszcza układu nerwowego. Dlatego każda mama powinna pamiętać, o tym, aby zupki przygotowywane już dla większego malca, wzbogacać właśnie jajkiem.

Jak rozpoznać, że jajko jest świeże? 

To, czy jako jest świeże można rozpoznać po skorupce. Za sprawą środka bakteriobójczego powinna być ona matowa, im dłużej jajko jest przechowywane tym mniej preparatu się na nim utrzymuje. O jakości jajka dużo powie wrzucenie go do wody. Jeśli jest świeże od razu opadanie na dno, to drugiej jakości lub zepsute wypłynie ostrym końcem. Po rozbiciu jajko świeże będzie miało zwartą konsystencję, a żółtko będzie wypukłe i lśniące.

Zobacz film: Czy sposób chowu kur ma wpływ na wartość odżywczą jajek? Źródło: Wiem co jem

Ile jajek można zjeść tygodniowo?

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia, dorosła osoba może zjeść nawet dziesięć jajek tygodniowo. Ta wartość zawiera w sobie jednak i te, które zostały użyte do przyrządzenia potraw tj. makaronów, kotletów, ciast itp. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli nasza dieta obfituje w produkty i tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, dziesięć jajek tygodniowo to stanowczo za dużo. Przy takim menu najbezpieczniej będzie zjadać maksymalnie 4-5 jajek.

Jak należy przechowywać jajka

Bardzo ważne jest, aby jajka miały zapewniony swobodny przepływ powietrza, dlatego też nie należy układać ich jedno na drugim. Najlepiej trzymać je na specjalnie przeznaczonej do tego półce w lodówce lub specjalnym pojemniku. Dobrze jest ułożyć je spiczastym końcem do dołu. W przypadku, gdy jajka nie będą wykorzystane od razu, nie wolno ich myć, bo w ten sposób zmywamy ze skorupki warstwę ochronną. Jajka nie powinny być przechowywane dłużej 28 dni od zniesienia. Jeśli skorupka jajka jest uszkodzona, trzeba rozbić jajko i rozdzielić białko od żółtka. Żółtko można włożyć do słoika, zalać niewielką ilością zimnej wody i trzymać w lodówce do trzech dni. Białko w hermetycznym pojemniku wytrzyma 5 dni.

Zobacz film:Jak przechowywać jaja? Źródło: 36,6.


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
19
2
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zmierzyć zawartość tłuszczu w organizmie? Normy zawartości tłuszczu w organizmie
Mleko z miodem, czosnkiem i masłem - domowe lekarstwo na przeziębienie
Transferyna: co oznacza niski lub podwyższony poziom w badaniu?
Bazocyty – co to? Czy bazocyty mogą być podwyższone i obniżone?
Błona dziewicza: mity i prawda o przerwaniu błony dziewiczej
Jak wybierać buty dla dzieci?