Polub nas na Facebooku
Czytasz: Dlaczego magnez jest ważny dla zdrowia? 

Dlaczego magnez jest ważny dla zdrowia? 

Magnez - znak magnezu z tabletek.

Fot. tihomir_todorov / Getty Images

Magnez jest bardzo ważnym elementem potrzebnym do zachowania prawidłowego przebiegu prawie wszystkich procesów zachodzących w organizmie. Stanowi on czwarty co do zawartości w organizmie ludzkim pierwiastek. Uczestniczy w wielu przemianach metabolicznych aktywując około 300 enzymów. Poziom magnezu obniża się m.in. pod wpływem stresu, wysiłku fizycznego czy od nadmiernego spożycia kawy i alkoholu. Z racji tego, że magnez bierze udział w tak wielu procesach, jego niedobór jest bardzo poważny w skutkach.

Magnez a układ nerwowy

Pierwiastek ten odgrywa bardzo ważną rolę w układnie nerwowym. Stymuluje jego funkcje i usprawnia pracę szarych komórek. Hamuje degenerację komórek mózgowych i chroni je przed metalami ciężkimi, np. przed ołowiem. Razem z wapniem pomaga w przewodzeniu impulsów nerwowo-mięśniowych, reguluje prace mięśni i pomaga w leczeniu przewlekłego zmęczenia. Ponad to, magnez jest wykorzystywany w leczeniu chronicznego stresu i stanów lekowych, obniża poziom kortyzolu (hormon stresu) i chroni układ nerwowy odcinając mu drogę do mózgu. Działa uspokajająco i ma pozytywny wpływ na objawy depresji.

Układ krwionośny i serce

Magnez wspiera prawidłową pracę układu naczyniowo-sercowego, bierze udział w procesie skurczu mięśnia sercowego, stabilizacji płytek krwi i metabolizmie lipoprotein. Uczestniczy w regulacji ciśnienia tętniczego, może również zapobiec rozwojowi zmian miażdżycowych w ścianie naczyń krwionośnych. Wspiera leczenie chorób serca oraz przeciwdziała powstawaniu skrzepów i niebezpiecznej arytmii – podaje się go osobom po zawale. Jego niedobór powoduje obkurczenie ścian krwionośnych, co prowadzi do podwyższenia ciśnienia krwi.

W 60% magnez znajduje się w kościach, a pozostała część wchodzi w skład mięśni i tkanek miękkich. Razem z witaminą D3 buduje kości i zęby. Zapobiega osteoporozie pod warunkiem, że dostarczy się do dwa razy mniej niż wapnia (brak równowagi osłabia działanie obydwu pierwiastków). Odpowiednie stężenie magnezu ma istotne znaczenie w zachowaniu odpowiedniej gęstości mineralnej kości. Magnez wspomaga trawienie biorąc udział w przemianie węglowodanów, białek i tłuszczów – warunkuje dostawę energii do tkanek, przeciwdziała tworzeniu się kamieni nerkowych, reguluje pracę tarczycy oraz rozszerza drogi oddechowe wspomagając leczenie astmy i zapalenia oskrzeli. Dodatkowo łagodzi zespół napięcia przedmiesiączkowego i bóle menstruacyjne.

Magnez jest dobry na wszystko. W jakich produktach go znajdziesz? Zobaczcie na filmie:

Zobacz film: Magnez jest dobry na wszystko. W jakich produktach go znajdziesz? Źródło: Wiem, co jem, wiem, co kupuję

Niedobór magnezu – przyczyny i skutki

Niedobór tego pierwiastka jest określany jako hipomagnezmia i objawia się rozdrażnieniem, nerwowością, przewlekłym zmęczeniem, występuje kołatanie serca oraz drżenie i mrowienie rąk. Pojawiają się skurcze mięśni i drganie powiek i nadpobudliwość psycho-ruchowa. Długotrwały niedostatek magnezu zwiększa ryzyko chorób cywilizacyjnych, takich jak miażdżyca czy nowotwór. Magnez poprawia pamięć oraz koncentrację, dlatego jego niedobór powoduje kłopoty z zapamiętywaniem i problemy ze skupieniem uwagi.

Kto jest narażony na niedobór i co się do tego przyczynia?

  • osoby chorujące na cukrzycę, z zespołem wadliwego wchłaniania
  • ludzie, którzy pracują intensywnie umysłowo, uczniom, studentom
  • kobiety w ciąży oraz te, które są w okresie menopauzy
  • ciężka praca fizyczna
  • intensywny, stresujący tryb życia
  • osoby, które stosują restrykcyjne diety
  • stosowanie diet wysoko tłuszczowych
  • spożycie dużej ilości kawy, mocnej herbaty
  • częste spożycie żywności zawierającej fosforany

Przyswajanie

Magnez dobrze przyswaja się w środowisku kwaśnym i z białkiem zwierzęcym (np. gulasz z kaszą gryczaną). Przyswajanie wspomagają tłuszcze nienasycone, witamina B₆ i D, sód oraz laktoza. Wyodrębnienie magnezu z pożywienia zachodzi w jelicie cienkim i wraz z krwią trafia do komórek całego ciała. Wchłanianie magnezu utrudnia środowisko zasadowe, np. alkohol, soki owocowe, nasycone kwasy tłuszczowe oraz nadmiar wapnia i fosforu. Najwięcej magnezu w diecie dostarczają produkty zbożowe, a gotowanie powoduje utratę tego pierwiastka od 30-75%, dlatego warzywa i owoce watro spożywać na surowo.

Źródła magnezu

  • kasza gryczana, jęczmienna
  • produkty zbożowe, pełnoziarniste, otręby pszenne
  • rośliny strączkowe np. soja, groch, fasola, bób
  • orzechy, migdały
  • szpinak, groszek
  • kakao, gorzka czekolada
  • ryby, owoce morza
  • figi, daktyle, rodzynki, banany
  • woda mineralna

Woda wysoko zmineralizowana może stanowić nawet 10% zapotrzebowania dziennego na magnez. Przy zachowanym stosunku 2:1 (wapń – magnez), magnez jest szybko wchłaniany i odpowiednio wykorzystywany.

W sytuacji niedostatecznego wchłaniania magnezu z diety lub zwiększonego zapotrzebowania, zaleca się suplementację doustną. Niestety taki magnez jest słabo wchłaniany, dlatego należy korzystać z preparatów organicznych, które swoją budową są zbliżone do związków zawartych w pożywieniu, np. cytrynian, asparginian, mleczan, gdyż organizm najłatwiej je przyswaja. 

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
2
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zadbać o właściwe nawilżenie powietrza w mieszkaniu?
Jak zadbać o właściwe nawilżenie powietrza w mieszkaniu? Materiał sponsorowany
Witamina K i K2 MK-7 - występowanie, właściwości, przeciwdziałanie
Witamina K i K2 MK-7 - występowanie, właściwości, przeciwdziałanie
Czerwone oczy (zespół czerwonego oka) – przyczyny, domowe sposoby, leczenie
Czerwone oczy (zespół czerwonego oka) – przyczyny, domowe sposoby, leczenie
Przepisy na pięć zdrowych posiłków (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja)
Przepisy na pięć zdrowych posiłków (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja) Materiał sponsorowany
Domowe sposoby na ból i zapalenie ucha. Jak leczyć u dziecka i u dorosłego?
Domowe sposoby na ból i zapalenie ucha. Jak leczyć u dziecka i u dorosłego?
Dieta ketogeniczna - efekty, jadłospis i przepisy
Dieta ketogeniczna - efekty, jadłospis i przepisy