Polub nas na Facebooku
Czytasz: Dlaczego magnez jest ważny dla zdrowia? 

Dlaczego magnez jest ważny dla zdrowia? 

Zainteresował Cię ten artykuł?
Magnez - znak magnezu z tabletek.

Fot. tihomir_todorov / Getty Images

Magnez jest bardzo ważnym elementem potrzebnym do zachowania prawidłowego przebiegu prawie wszystkich procesów zachodzących w organizmie. Stanowi on czwarty co do zawartości w organizmie ludzkim pierwiastek. Uczestniczy w wielu przemianach metabolicznych aktywując około 300 enzymów. Poziom magnezu obniża się m.in. pod wpływem stresu, wysiłku fizycznego czy od nadmiernego spożycia kawy i alkoholu. Z racji tego, że magnez bierze udział w tak wielu procesach, jego niedobór jest bardzo poważny w skutkach.

Magnez a układ nerwowy

Pierwiastek ten odgrywa bardzo ważną rolę w układnie nerwowym. Stymuluje jego funkcje i usprawnia pracę szarych komórek. Hamuje degenerację komórek mózgowych i chroni je przed metalami ciężkimi, np. przed ołowiem. Razem z wapniem pomaga w przewodzeniu impulsów nerwowo-mięśniowych, reguluje prace mięśni i pomaga w leczeniu przewlekłego zmęczenia. Ponad to, magnez jest wykorzystywany w leczeniu chronicznego stresu i stanów lekowych, obniża poziom kortyzolu (hormon stresu) i chroni układ nerwowy odcinając mu drogę do mózgu. Działa uspokajająco i ma pozytywny wpływ na objawy depresji.

Układ krwionośny i serce

Magnez wspiera prawidłową pracę układu naczyniowo-sercowego, bierze udział w procesie skurczu mięśnia sercowego, stabilizacji płytek krwi i metabolizmie lipoprotein. Uczestniczy w regulacji ciśnienia tętniczego, może również zapobiec rozwojowi zmian miażdżycowych w ścianie naczyń krwionośnych. Wspiera leczenie chorób serca oraz przeciwdziała powstawaniu skrzepów i niebezpiecznej arytmii – podaje się go osobom po zawale. Jego niedobór powoduje obkurczenie ścian krwionośnych, co prowadzi do podwyższenia ciśnienia krwi.

W 60% magnez znajduje się w kościach, a pozostała część wchodzi w skład mięśni i tkanek miękkich. Razem z witaminą D3 buduje kości i zęby. Zapobiega osteoporozie pod warunkiem, że dostarczy się do dwa razy mniej niż wapnia (brak równowagi osłabia działanie obydwu pierwiastków). Odpowiednie stężenie magnezu ma istotne znaczenie w zachowaniu odpowiedniej gęstości mineralnej kości. Magnez wspomaga trawienie biorąc udział w przemianie węglowodanów, białek i tłuszczów – warunkuje dostawę energii do tkanek, przeciwdziała tworzeniu się kamieni nerkowych, reguluje pracę tarczycy oraz rozszerza drogi oddechowe wspomagając leczenie astmy i zapalenia oskrzeli. Dodatkowo łagodzi zespół napięcia przedmiesiączkowego i bóle menstruacyjne.

Magnez jest dobry na wszystko. W jakich produktach go znajdziesz? Zobaczcie na filmie:

Zobacz film: Magnez jest dobry na wszystko. W jakich produktach go znajdziesz? Źródło: Wiem, co jem, wiem, co kupuję

Niedobór magnezu – przyczyny i skutki

Niedobór tego pierwiastka jest określany jako hipomagnezmia i objawia się rozdrażnieniem, nerwowością, przewlekłym zmęczeniem, występuje kołatanie serca oraz drżenie i mrowienie rąk. Pojawiają się skurcze mięśni i drganie powiek i nadpobudliwość psycho-ruchowa. Długotrwały niedostatek magnezu zwiększa ryzyko chorób cywilizacyjnych, takich jak miażdżyca czy nowotwór. Magnez poprawia pamięć oraz koncentrację, dlatego jego niedobór powoduje kłopoty z zapamiętywaniem i problemy ze skupieniem uwagi.

Kto jest narażony na niedobór i co się do tego przyczynia?

  • osoby chorujące na cukrzycę, z zespołem wadliwego wchłaniania
  • ludzie, którzy pracują intensywnie umysłowo, uczniom, studentom
  • kobiety w ciąży oraz te, które są w okresie menopauzy
  • ciężka praca fizyczna
  • intensywny, stresujący tryb życia
  • osoby, które stosują restrykcyjne diety
  • stosowanie diet wysoko tłuszczowych
  • spożycie dużej ilości kawy, mocnej herbaty
  • częste spożycie żywności zawierającej fosforany

Przyswajanie

Magnez dobrze przyswaja się w środowisku kwaśnym i z białkiem zwierzęcym (np. gulasz z kaszą gryczaną). Przyswajanie wspomagają tłuszcze nienasycone, witamina B₆ i D, sód oraz laktoza. Wyodrębnienie magnezu z pożywienia zachodzi w jelicie cienkim i wraz z krwią trafia do komórek całego ciała. Wchłanianie magnezu utrudnia środowisko zasadowe, np. alkohol, soki owocowe, nasycone kwasy tłuszczowe oraz nadmiar wapnia i fosforu. Najwięcej magnezu w diecie dostarczają produkty zbożowe, a gotowanie powoduje utratę tego pierwiastka od 30-75%, dlatego warzywa i owoce watro spożywać na surowo.

Źródła magnezu

  • kasza gryczana, jęczmienna
  • produkty zbożowe, pełnoziarniste, otręby pszenne
  • rośliny strączkowe np. soja, groch, fasola, bób
  • orzechy, migdały
  • szpinak, groszek
  • kakao, gorzka czekolada
  • ryby, owoce morza
  • figi, daktyle, rodzynki, banany
  • woda mineralna

Woda wysoko zmineralizowana może stanowić nawet 10% zapotrzebowania dziennego na magnez. Przy zachowanym stosunku 2:1 (wapń – magnez), magnez jest szybko wchłaniany i odpowiednio wykorzystywany.

W sytuacji niedostatecznego wchłaniania magnezu z diety lub zwiększonego zapotrzebowania, zaleca się suplementację doustną. Niestety taki magnez jest słabo wchłaniany, dlatego należy korzystać z preparatów organicznych, które swoją budową są zbliżone do związków zawartych w pożywieniu, np. cytrynian, asparginian, mleczan, gdyż organizm najłatwiej je przyswaja. 

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
0
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Nasiona chia – właściwości i kalorie. Jakie przepisy z szałwii hiszpańskiej? 
Nasiona chia – właściwości i kalorie. Jakie przepisy z szałwii hiszpańskiej? 
Najczęstsze błędy popełniane podczas pielęgnacji twarzy
Najczęstsze błędy popełniane podczas pielęgnacji twarzy Materiał sponsorowany
Rodzaje smogu - smog londyński i smog typu Los Angeles
Rodzaje smogu - smog londyński i smog typu Los Angeles Materiał sponsorowany
Fibromialgia – co to za choroba? Czy można z nią skutecznie walczyć?
Fibromialgia – co to za choroba? Czy można z nią skutecznie walczyć?
Domowe sposoby na ból i zapalenie ucha. Jak leczyć u dziecka i u dorosłego?
Domowe sposoby na ból i zapalenie ucha. Jak leczyć u dziecka i u dorosłego?
Siemię lniane - na zapalenie, chorobę wrzodową i refluks żołądka. Jak przygotować siemię lniane na żołądek?
Siemię lniane - na zapalenie, chorobę wrzodową i refluks żołądka. Jak przygotować siemię lniane na żołądek?