Polub nas na Facebooku
Czytasz: Dieta na jesień powinna być bogata w witaminy i minerały, by zwiększać odporność

Dieta na jesień powinna być bogata w witaminy i minerały, by zwiększać odporność

Zainteresował Cię ten artykuł?
NAN

Fot: alekseyliss/fotolia.com

Dania na jesień zawierające produkty bogate w witaminy A, C, D, E oraz z grupy B, a także minerały, takie jak cynk, miedź, selen i żelazo oraz naturalne probiotyki, wzmacniają odporność i utrzymują organizm w dobrej kondycji. Witaminy i minerały można też suplementować.

Wzmocnić odporność w sezonie jesiennym pomaga nie tylko włączenie do jadłospisu warzyw i owoców, ale też wyłączenie z niego produktów, które odporność osłabiają. Jak dbać o zdrowie jesienią? Wykluczając z menu alkohol, żywność wysoko przetworzoną i taką, do której producenci dodają konserwanty i wzmacniacze smaku.

Owoce i warzywa jesienne poprawiające odporność i samopoczucie

Najlepsze w żywieniu są produkty sezonowe, ponieważ są świeże i tanie. Są też pełne wartości odżywczych i smaku, ponieważ nie wymagają długiego przechowywania. Sezonowe warzywa i owoce jesienią pozytywnie wpływają na odporność organizmu, ponieważ zawierają:

  • witaminę A (zwłaszcza marchew, dynia, pomidory, buraki i papryka czerwona oraz śliwki) – usuwa wolne rodniki, odpowiada za integralność błon komórkowych, chroni nabłonek układu oddechowego przed infekcjami,
  • witaminę C (m.in. papryka, brukselka, dynia, buraki, marchew, kapusta, pomidory, cytrusy) – dostarczana do organizmu regularnie skraca czas trwania przeziębienia, wzmacnia odporność,
  • witaminę D (oleje roślinne, kukurydza, brukselka, ryby i produkty mleczne) –wzmacnia odporność i ma pośrednie działanie antybakteryjne,
  • witaminy z grupy B (zawarte m.in. w roślinach strączkowych, pestkach i orzechach, produktach pełnoziarnistych, mleku i jego przetworach oraz rybach i mięsie) – zwiększają odporność organizmu na infekcje i poprawiają nastrój, oddziałują pozytywnie na układ nerwowy, m.in. zmniejszając napięcie,
  • witaminę E (awokado, oliwa z oliwek) – antyoksydant, opóźnia procesy starzenia i wspiera odporność, pozytywnie wpływa na stan skóry,
  • cynk (zawarty w większości warzyw jesiennych, ale bogatym jego źródłem są skorupiaki, ziarna zbóż i mięso, jaja oraz produkty mleczne) – niezbędny do prawidłowego działania układu immunologicznego.

Wiele makro- i mikroelementów (potas, żelazo, wapń, fosfor, jod i selen)  oraz witamin (B1, B2, B3, D) zawierają także grzyby leśne, pieczarki i boczniaki.

Pożywne zupy na jesień z warzyw oraz grzybów to m.in. flaczki z boczniaków, zupa pieczarkowa, zupy przecierowe z dyni lub z marchewki, zupy fasolowa i grochowa czy krem z pieczonej papryki. Wszystkie te zupy można przyrządzić tak, by dodatkowo były rozgrzewające.

Zobacz film: Czy można przedawkować naturalne preparaty? Źródło: Wiem, co kupuję

Cebula, czosnek, miód, probiotyki – zdrowa dieta jesienna

Jesienne potrawy powinno się przyrządzać z dodatkiem czosnku, cebuli i imbiru. Cebula i czosnek pomagają zapobiegać infekcjom i przyspieszają ich leczenie. Podobne działanie ma imbir, który działa oprócz tego rozgrzewająco.

Dania jesienne powinny zawierać surowe cebulę i czosnek. To znakomite dodatki do sałatek i kanapek. Kanapka jesienna może składać się np. z pełnoziarnistego pieczywa, żółtego sera, pomidora, papryki i sosu czosnkowego. Cebula i czosnek pasują też do dań z mięsa i podrobów. Obiad na jesień składający się z wątróbki smażonej z cebulką i jabłkami z dodatkiem miodu zaspokaja część zapotrzebowania na kalorie, ale też witaminy A, C, E oraz żelazo, którego bogatym źródłem jest wątróbka.

Potrawy jesienne powinny zawierać też produkty kiszone i fermentowane produkty mleczne jak kefir czy jogurt. To naturalne probiotyki, które pozytywnie wpływają na układ odpornościowy, ponieważ odbudowują florę bakteryjną jelit. Kiszona kapusta albo kiszone ogórki są świetnym dodatkiem do obiadu, ale można komponować je także z jesiennym śniadaniem czy kolacją. Jogurt naturalny lub kefir mogą być zdrową przekąską lub drugim śniadaniem czy podwieczorkiem.

Potrawy rozgrzewające na przemarznięcie i chłodne dni

Dania na jesień powinny być nie tylko pełne witamin i minerałów. Najlepiej, jeśli będą także rozgrzewające. W chłodny, wietrzny i deszczowy dzień warto zjeść zupę krem z dyni z dodatkiem imbiru, potrawy z dodatkiem majeranku, jak np. barszcz czerwony, czy dania jesienne z sosem czosnkowym.

Produkty rozgrzewające to także miód, anyż, goździki, kardamon i cynamon. Odżywianie jesienią powinno uwzględniać je w codziennym menu.

Miód (najlepiej lipowy, rozgrzewający) i imbir można dodać do gorącej herbaty, by wzmocnić jej działanie. Aromatyczne przyprawy sprawdzą się też jako dodatek do kawy (zwłaszcza kardamon) lub ciast, jak np. szarlotki czy muffinek ze śliwkami.

Jakie witaminy brać jesienią? Suplementacja witamin i minerałów

Żeby zapobiegać przeziębieniu, warto brać codziennie witaminę C oraz D. Można też uzupełniać niedobory witamin A oraz E i pierwiastków, ale bez odpowiednich badań nie jest to najlepszym pomysłem, bo grozi przedawkowaniem. Dobrym rozwiązaniem jest zażywanie preparatów zawierających jednocześnie wszystkie witaminy i minerały – są one uwzględnione w odpowiednich dawkach.

A co na jesienną depresję? Już po kilku dniach regularnego stosowania można zauważyć poprawę nastroju, suplementując witaminy z grupy B.

Zobacz film: Napary poprawiające odporność. Źródło: Dzień Dobry TVN


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
4
1
Więcej na temat
Mleko z miodem, czosnkiem i masłem - domowe lekarstwo na przeziębienie
Mleko z miodem, czosnkiem i masłem - domowe lekarstwo na przeziębienie
Kaszel krtaniowy u dzieci i dorosłych - co warto wiedzieć?
Kaszel krtaniowy u dzieci i dorosłych - co warto wiedzieć?
Katar w ciąży - co na to poradzić? Czy katar w ciąży szkodzi dziecku? Domowe sposoby na katar
Katar w ciąży - co na to poradzić? Czy katar w ciąży szkodzi dziecku? Domowe sposoby na katar
Dereń jadalny – cierpki owoc z dużą ilością żelaza, poprawiający odporność idealny na dżemy i nalewki
Dereń jadalny – cierpki owoc z dużą ilością żelaza, poprawiający odporność idealny na dżemy i nalewki
Komentarze (0)
Nie przegap
Choroby, które dziecko może przynieść z przedszkola 
Choroby, które dziecko może przynieść z przedszkola 
Normy poziomu cukru we krwi i sposoby regulacji stężenia glukozy w organizmie
Normy poziomu cukru we krwi i sposoby regulacji stężenia glukozy w organizmie
Jakie stany chorobowe odpowiadają za podwyższone monocyty?
Jakie stany chorobowe odpowiadają za podwyższone monocyty?
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
Kreatynina – badanie surowicy krwi – normy i interpretacja wyników 
Kreatynina – badanie surowicy krwi – normy i interpretacja wyników 
Trójglicerydy: ich rola w organizmie, normy, interpretacja wyników i sposoby na obniżenie
Trójglicerydy: ich rola w organizmie, normy, interpretacja wyników i sposoby na obniżenie