Czytasz: Dieta jaglana – skuteczny detoks i odchudzanie. Zasady i przygotowanie do diety. Właściwości kaszy jaglanej 

Dieta jaglana – skuteczny detoks i odchudzanie. Zasady i przygotowanie do diety. Właściwości kaszy jaglanej 

NAN

Fot: matka_Wariatka / stock.adobe.com

Dieta jaglana wspomaga odchudzanie oraz przyczynia się do poprawy ogólnego samopoczucia i stanu zdrowia. Kasza jaglana będąca bazą tej diety dostarcza organizmowi cennych witamin i minerałów, naturalnych antyoksydantów i błonnika pokarmowego. Detoks jaglany nie powinien trwać dłużej niż 14 dni. 

Dieta jaglana wykazuje właściwości detoksykacyjne oraz przyspiesza procesy przemiany materii ułatwiając odchudzanie. Kasza jaglana stanowiąca podstawę diety jest źródłem wielu cennych witamin i minerałów, a także błonnika pokarmowego regulującego pracę jelit.

Dieta jaglana – jakich składników dostarcza?

Dieta jaglana, nazywana inaczej detoksem jaglanym lub monodietą jaglaną stosowana jest w celu oczyszczenia organizmu z nagromadzonych w nim toksyn. Kuracja trwa od 3 do 14 dni. Polega na codziennym jedzeniu kaszy jaglanej, najlepiej w postaci 5 posiłków spożywanych w regularnych odstępach czasu – co 3-4 godziny. W składzie kaszy znajduje się wiele cennych dla organizmu składników, takich jak witaminy: z grupy B, kwas foliowy, witamina E i K oraz minerały: żelazo, magnez, sód, potas, wapń, fosfor oraz cynk. Kasza jaglana dostarcza również krzemionki wpływającej na kondycję włosów, skóry i paznokci. 

Nie zawiera glutenu, dlatego zalecana jest w jadłospisie osobom z celiakią czy nietolerancją glutenu. Ponadto znajdują się w niej substancje o działaniu antyoksydacyjnym, które chronią organizm przed wolnymi rodnikami tlenowymi. Te szkodliwe związki mogą prowadzić do rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego oraz nowotworów. Antyoksydanty obecne w kaszy zapobiegają tym schorzeniom oraz hamują procesy starzenia się skóry. Kasza jaglana jest źródłem błonnika pokarmowego, który jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego. 

Reguluje pracę jelit, przeciwdziałając zaparciom i przyczyniając się do przyspieszenia procesów przemiany materii. Ponadto zwiększa uczucie sytości, dzięki temu hamuje łaknienie i zapobiega podjadaniu między posiłkami. W składzie kaszy jaglanej obecna jest duża ilość skrobi należącej do węglowodanów złożonych stanowiących główne źródło energii dla organizmu. Kaloryczność kaszy wynosi około 350 kcal na 100 gramów produktu. Mimo dość wysokiej kaloryczności monodieta jaglana nie przyczynia się ona do przyrostów masy ciała, a zapewnia detoks i przyspiesza metabolizm.

Zasady diety jaglanej

Decydując się na dłuższą wersję diety jaglanej, czyli trwającą około dwóch tygodni, należy zwrócić uwagę na odpowiednie przygotowanie organizmu. W ten sposób osiągnie się lepsze efekty bez obciążenia organizmu gwałtowną zmianą sposobu żywienia. Na dwa tygodnie przed wprowadzeniem diety jaglanej zadbać o optymalne nawodnienie, pijąc m.in. ciepłą, przegotowaną wodę, naturalną i niegazowaną wodę mineralną oraz herbatę: zieloną lub ziołową. 

Z jadłospisu należy wyeliminować cukier, tłuste rodzaje mięs, produkty wysoko przetworzone, sery żółte i pleśniowe, słodzone napoje gazowane. Dieta przygotowująca do detoksu jaglanego powinna dostarczać dużej ilości warzyw i owoców. Przez pierwsze dwa dni diety jaglanej zaleca się jeść wyłącznie zupę na bazie kaszy. Po tym wstępnym etapie wskazane są posiłki złożone z kaszy, wzbogacone o warzywa i owoce. Proponowaną potrawą jest zapiekanka z kaszy jaglanej z dodatkiem papryki i cukinii. Na śniadanie sprawdzi się natomiast kasza jaglana na słodko w formie „jaglanki” uzupełnionej o świeże owoce, np. jabłka, śliwki oraz odrobinę orzechów i cynamonu. W trakcie diety jaglanej powinno się wypijać dużą ilość płynów, eliminując kawę, czarną herbatę i napoje słodzone.

Właściwości kaszy jaglanej i efekty diety

Kasza jaglana posiada właściwości detoksykacyjne. Monodieta jaglana przyczynia się do szybszego usunięcia z organizmu szkodliwych toksyn. Dieta jaglana przyspiesza procesy przemiany materii wspomagając odchudzanie. Prowadzi również do lepszego samopoczucia i poprawy kondycji zdrowotnej, a także do wzmocnienia skóry, włosów i paznokci. W kaszy jaglanej znajdują się witaminy z grupy B, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. 

Wpływają na poprawę pamięci oraz koncentracji. Osiągnięcie pożądanych efektów jest możliwe, jeżeli detoks jaglany jest stosowany przez co najmniej 3 dni. Nie może trwać jednak dłużej niż dwa tygodnie, gdyż opiera się na jednym produkcie i z czasem mógłby doprowadzić do niedoborów pokarmowych i pogorszenia stanu zdrowia. Detoks jaglany można stosować kilka razy w roku – maksymalnie do 4 powtórzeń. Zalecany jest zwłaszcza w okresie jesiennym, gdyż wzmocni organizm przed nadchodzącą zimą.

To Cię zainteresuje

Dieta i przepisy w zespole jelita drażliwego: co jeść, czego nie jeść Dieta zupowa – na czym polega? Zasady i efekty diety zupowej. Przepisy na dietetyczne zupy Dieta 1500 kcal, czyli szybki spadek masy ciała bez szkody dla zdrowia. Zasady i przykładowy jadłospis 

Dla kogo przeznaczona jest dieta jaglana?

Dieta jaglana może być stosowana przez każdego, zdrowego człowieka. Przeciwwskazaniem są choroby przewlekłe, które często wymagają specjalnego sposobu odżywania dostosowanego do potrzeb chorego organizmu i stanowiącego element złożonego leczenia. Detoks jaglany najbardziej wskazany jest osobom palącym oraz prowadzącym nieregularny tryb życia uniemożliwiający zdrowe odżywianie się. 

Zobacz film: Detoks? Zobacz, zanim zaczniesz! Źródło: 36,6

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
1
0
Więcej na temat
Głodówka lecznicza: kto może ją stosować, jakie daje efekty i czy można na niej schudnąć?
Jak podkręcić metabolizm dietą? Śniadanie, które spala tłuszcz
Dieta IF, czyli okna żywieniowe i posty. Warianty diety IF, zalety i wady jej stosowania
Dieta w chorobie wrzodowej – produkty wskazane i przeciwwskazane. Przykładowy jadłospis
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy można słodzić gorącą herbatę miodem? - test
Naturalny antybiotyk z tymianku, który przygotujesz w 5 minut. Idealny na jesień.
Co to jest śmierć kliniczna? Świadectwa osób, które jej doświadczyły
Konizacja szyjki macicy – wskazania, przebieg zabiegu, gojenie i rekonwalescencja
Skręt kiszek – objawy, przyczyny oraz leczenie
Ból w mostku – powód do paniki? Nie zawsze oznacza zawał