Czytasz: Detoks jelit – jak go wykonać? Droga do zdrowia organizmu

Detoks jelit – jak go wykonać? Droga do zdrowia organizmu

NAN

Fot: 5ph / fotolia.com

Dieta oczyszczająca jelita jest wskazana przed podjęciem diety odchudzającej. Oczyszczanie jelit, głównie jelita grubego jest wskazany przy kłopotach z układem trawiennym. Jak oczyścić jelita, by móc schudnąć i zadbać przy tym o zdrowie – kluczem jest właściwa dieta. 

W większości przypadków dieta oczyszczająca jelita daje niezwykłe rezultaty. Pozwala poczuć się lżej, a organizm zostaje uzdrowiony z wielu przypadłości. Detoks jelit nie powinien jednak trwać dłużej niż kilka dni. Tyle wystarczy, aby usunąć większość złogów zalegających w jelitach.

Dieta oczyszczająca jelita – wskazania

Wśród wskazań do zastosowania diety oczyszczającej jelita z pewnością znajduje się otyłość. Prawidłowo przeprowadzone oczyszczanie jelit, także jelita grubego, pozwala na pozbycie się nawet kilkunastu kilogramów. Trzeba jednak wiedzieć, jak to zrobić, by nie zaszkodzić swojemu organizmowi.

Oczyszczanie jelit należy przeprowadzić w przypadku podejrzenia zalegania wewnątrz organizmu złogów, tzw. kamieni kałowych. Detoks jelit pozwoli pozbyć się także pasożytów, które czynią spustoszenie w organizmach.

Wskazaniem do podjęcia diety oczyszczającej jelita jest również złe samopoczucie, które może świadczyć o złym stanie organizmu. Jeżeli przez dłuższy czas życie uprzykrzają zatwardzenia, bóle brzucha, zgaga czy wzdęcia, układ pokarmowy daje znać, że warto o niego zadbać. Przyczyny mogą jednak tkwić nie tylko w złym odżywianiu – pod względem doboru produktów. Wpływ ma także regularność spożywanych posiłków oraz stopień aktywności fizycznej w ciągu dnia.

Zobacz film: Na czym polega naturalny detoks? Źródło: Stylowy Magazyn

Kamienie kałowe – złogi jelitowe

Wiele pokarmów, które obecnie są spożywane na co dzień, nie służy ludziom. Organizm nie trawi wielu składników, a te odkładają się i psują. Kamienie kałowe powstają, kiedy niestrawione resztki pokarmowe – białka i węglowodany – zaczynają zalegać na ściankach jelita cienkiego.

Kiedy niestrawione resztki oblepiają ścianki jelita cienkiego, znacznie zmniejszają się zdolności tego organu do wchłaniania substancji pokarmowych. To z kolei przyczynia się do powstawania nadwagi. Niestrawione resztki pokarmu uszkadzają także gruczoły trawienne i powodują namnażanie bakterii, które wpływają destrukcyjnie na prawidłową mikroflorę jelit.

Kiedy powstałe zanieczyszczenia wraz z towarzyszącymi bakteriami przenikną również do jelita grubego, gniją tam i podlegają procesowi fermentacji. Odkładają się i przez lata przyczyniają do powstawania groźnych dla organizmu chorób, w tym różnego rodzaju zatruć i zanieczyszczeń krwi z powodu przenikania do niej toksyn, oraz chorób układu pokarmowego. Choroby te w dalszej kolejności powodują zaburzenie pracy całego organizmu: choroby wątroby, powstawanie piasku i kamieni w nerkach oraz przewodach moczowych czy nawet trądziku, który może pojawiać się także w wieku dorosłym. W wyniku takich dolegliwości następują ogólne osłabienie odporności i utrata sił witalnych.

Poprawne funkcjonowanie jelita grubego ma wpływ na wiele innych funkcji życiowych. Poprzez jego ścianki następuje wchłanianie wody, witamin i niezbędnych elektrolitów. Praca jelita grubego reguluje wydalanie i chroni przed powstawaniem niektórych chorób zakaźnych.

Dieta oczyszczająca jelita – jak się przygotować?

Kiedy decyzja o oczyszczaniu jelit została już podjęta, należy się do tego procesu odpowiednio, z wyprzedzeniem przygotować. Na kilka dni przed rozpoczęciem detoksu niezbędne jest zaprzestanie spożywania ciężkich potraw z dużą zawartością tłuszczu, takich jak bigos, golonka czy produkty typu fast food oraz słodycze. Należy wykluczyć też używki: alkohol, papierosy, kawa czy herbata i in., co również pomoże szybciej dojść do zamierzonego celu i uzyskać oczekiwane efekty. Należy również pić więcej wody mineralnej.

Zobacz film: Trzy metody detoksu: sokowy, jaglany, cytrynowy. Źródło: Stylowy Magazyn

W przypadku dolegliwości układu pokarmowego przed podjęciem detoksu jelit niezbędna będzie konsultacja z lekarzem. Podczas takiej rozmowy można również zaplanować posiłki na czas diety, a następnie zaopatrzyć lodówkę w niezbędne składniki.

Dieta oczyszczająca jelita: etap oczyszczania

Kiedy już wszelkie przygotowania zostały odpowiednio poczynione, należy przejść do głównej fazy – oczyszczania jelit. Niezbędne jest wypijanie szklanki wody na czczo w celu pobudzenia organizmu do pracy. W ciągu dnia należy wypijać jej 2 litry.

Pod względem posiłków dieta oczyszczająca jelita to spore pole do popisu. Taki detoks powinien bazować głównie na warzywach. Doskonale sprawdzą się świeże warzywa, takie jak marchew, seler, pietruszka, rzodkiew, ogórki, cukinia, sałata, brokuły, papryka oraz pomidory.

Wskazane jest także dołączenie do diety kiszonek, np. kiszonej kapusty lub buraków. Kiszonki niezwykle pozytywnie wpływają na procesy trawienne i pomagają w budowaniu zdrowej flory bakteryjnej jelit.

Podczas diety można spożywać również niektóre owoce: grejpfruty, cytryny i jabłka. Cytryna sprawdzi się doskonale w postaci soku rozrobionego z wodą. Wykluczone są natomiast mięso i nabiał.

Efekty detoksu zostaną wzmocnione przez napary ziołowe i świeżo wyciskane soki warzywne. Niezbędne będą także koktajle, które zawierają nie tylko sok, ale także miąższ warzyw. Koktajl oczyszczający jelita można przygotować w bardzo prosty sposób. Należy zblendować natkę pietruszki, paprykę oraz pomidor. Koktajlu nie wolno przyprawiać solą, można natomiast wykorzystać ulubione zioła.

Dieta oczyszczająca jelita powinna trwać maksymalnie kilka dni i obejmować 5 posiłków dziennie o regularnych porach. Po zakończeniu detoksu jelit należy stopniowo wracać do codziennego pożywienia – trzeba jednak pamiętać o tym, by na stole nie zawitały na nowo niezdrowe produkty żywieniowe, które przyczynią się ponownie do powstawania kamieni kałowych i ogólnego zanieczyszczenia organizmu. 

To Cię zainteresuje

Dieta antycellulitowa - jadłospis na tydzień Witamina E – sposób na urodę i płodność Witamina C w ciąży – nadmiar, niedobór, dawkowanie i jej źródła

Zobacz także: Choroby jelit - objawy i przyczyny

Zobacz film: Detoks? Zobacz, zanim zaczniesz! Źródło: 36,6

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
1
0
Więcej na temat
Witamina B6 (pirydoksyna) - występowanie, nadmiar i przedawkowanie
Dieta bananowa (odchudzająca) - jadłospis i efekty
Post Daniela, czyli dieta owocowo – warzywna. Wskazania i przeciwwskazania do stosowania diety, zasady i efekty. Przykładowy dzienny jadłospis w diecie Daniela
Olej kokosowy nierafinowany – jakie ma właściwości i czy warto go stosować
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy można słodzić gorącą herbatę miodem? - test
Co to jest śmierć kliniczna? Świadectwa osób, które jej doświadczyły
Konizacja szyjki macicy – wskazania, przebieg zabiegu, gojenie i rekonwalescencja
Skręt kiszek – objawy, przyczyny oraz leczenie
Ból w mostku – powód do paniki? Nie zawsze oznacza zawał
Bezoary – przyczyny powstawania, objawy i leczenie