Polub nas na Facebooku
Czytasz: Czym są suplementy diety?
menu
Polub nas na Facebooku

Czym są suplementy diety?

suplementy diety

Fot.: Wataru Yanagida / Getty Images

Suplementy diety definiuje się jako skoncentrowane źródło witamin, minerałów lub innych składników. Stosuje się je m.in. w celu uzupełnienia niedoborów określonych substancji, wspomagania odchudzania lub przyspieszenia rozbudowy masy mięśniowej. Popularnym suplementem diety dla sportowców jest kreatyna.

Suplementy diety są dostępnymi bez recepty preparatami, które stosuje się w celu uzupełnienia określonych substancji w organizmie. Są to najczęściej witaminy, składniki mineralne, mikro i makroelementy, tłuszcze i ekstrakty roślinne. Na rynku dostępne są liczne suplementy wspomagające odchudzanie i przeznaczone dla sportowców.

Zobacz film: Czym są suplementy diety? Suplementy a leki. Źródło: W dobrym stylu

Suplementy diety – definicja

Suplementy diety są produktami składającymi się z substancji odżywczych, które stanowią uzupełnienie normalnego odżywiania. Są one skoncentrowanym źródłem witamin, składników mineralnych lub innych substancji, które wykazują określony efekt. Suplementy diety muszą być wyprodukowane w formie, która umożliwia ich dawkowanie, czyli w postaci tabletek, kapsułek, proszków lub płynów. Stosuje się je m.in. w celu poprawy stanu zdrowia i zapobiegania lub uzupełniania niedoborów określonych witamin i minerałów. Jednymi z najpopularniejszych suplementów diety dla kobiet są te, które wzmacniają włosy, skórę i paznokcie. W ich składzie znajdują się witaminy i składniki mineralne, które częściowo odpowiadają za wygląd i kondycję skóry, włosów i paznokci, np. witamina C, E i cynk oraz witaminy z grupy B. Codzienna suplementacja tymi związkami pozwala na zlikwidowanie niepożądanych skutków ich niedoboru w organizmie.

Zobacz film: Czy suplementy diety działają? Źródło: Stylowy Magazyn

Suplementy diety na masę i dla osób aktywnych fizycznie

Powszechnie stosowanymi preparatami, zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet, są te przeznaczone dla sportowców. Jednym z częściej używanych suplementów diety na masę jest kreatyna. Związek ten umożliwia szybszy wzrost masy mięśniowej, zwiększa wytrzymałość organizmu i zasoby energii. Innymi suplementami diety przeznaczonymi dla osób aktywnych fizycznie są m.in.:

  • BCAA – aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach, które przyspieszają regenerację mięśni po wysiłku fizycznym, zmniejszają bolesność powysiłkową, wspomagają spalanie tłuszczu i poprawiają wydajność mięśni;
  • koenzym Q10 (inaczej ubichinon) – pobudza metabolizm, wspomaga proces odchudzania, obniża poziom cukru we krwi i ma korzystny wpływ na serce i układ krążenia;
  • trójglicerydy średniołańcuchowe (MCT) – są to kwasy tłuszczowe o wysokiej przyswajalności, które sprzyjają przyrostowi masy mięśniowej, działają ochronnie na mięśnie i stanowią źródło szybko dostępnej energii dla organizmu.

Suplementy diety wspomagające odchudzanie

Suplementy diety wspomagające odchudzanie są powszechnie stosowane, zwłaszcza przez kobiety. Wśród nich wyróżnia się m.in. środki hamujące apetyt, w których składzie znajdują się aktywne substancje pochodzenia roślinnego oraz ekstrakty z alg i owoców. Związki te posiadają właściwości pęczniejące i przyczyniają się do zwiększenia uczucia sytości. Suplementy diety często zawierają spirulinę – algę morską, która jest źródłem łatwo przyswajalnych substancji odżywczych i przyspiesza utratę masy ciała.

Zobacz film: Czy środki, które pomagają w odchudzaniu są bezpieczne? Źródło: Stylowy Magazyn.

Do suplementów o działaniu wspomagającym odchudzanie zalicza się również tzw. „spalacze tłuszczu”. Produkty te zawierają najczęściej kofeinę lub guaranę, które zwiększają termogenezę (proces wytwarzania ciepła) i stymulują proces spalania tłuszczu. Skutecznym związkiem o właściwościach odchudzających, który należy do termogeników, jest synefryna. Nasila ona dwa procesy – lipolizę i termogenezę, prowadząc do efektywniejszej redukcji tkanki tłuszczowej. Ponadto synefryna skutkuje wzrostem energii, przyspieszeniem metabolizmu oraz zmniejszeniem łaknienia i napadów głodu.

Suplementy diety – żelazo i magnez

Zbyt mała ilość żelaza w organizmie jest jednym z częściej diagnozowanych niedoborów składników mineralnych. Na rynku dostępne są różnego rodzaju suplementy diety uzupełniające deficyty żelaza, które mogą być stosowane przez kobiety i mężczyzn (zgodnie z dawkowaniem zamieszczonym na opakowaniu lub wskazaniami lekarza). Mogą mieć one postać tabletek, kapsułek, proszków do rozpuszczania w wodzie lub tabletek musujących. Działanie suplementów diety z żelazem polega m.in. na wspomaganiu produkcji czerwonych krwinek (erytrocytów) i hemoglobiny. Charakterystycznymi objawami niedoboru żelaza są: pogorszenie samopoczucia, uczucie ciągłego zmęczenia, apatia, zaburzenia rytmu serca oraz spadek odporności, który skutkuje zwiększoną podatnością na infekcje. Nieuzupełnianie deficytów żelaza prowadzi do rozwoju anemii (inaczej niedokrwistości). Niedokrwistość rozpoznaje lekarz i pod jego kontrolą włącza się odpowiednie leczenie. Podczas suplementacji żelazem można obserwować efekty uboczne, takie jak zatwardzenie lub czarne stolce. 

Często stosowanymi suplementami diety są również preparaty z magnezem. Są one szczególnie zalecane w okresie osłabienia i przemęczenia organizmu. Suplementy diety z magnezem są przeznaczone dla osób z problemem bolesnych skurczów mięśni. Ponadto ich celem jest zwiększenie odporności organizmu, obniżenie poziomu cholesterolu we krwi oraz wspomaganie funkcjonowania układu nerwowego i sercowo-naczyniowego. Preparaty z magnezem posiadają również właściwości antystresowe.

Zobacz film: Witaminy naturalne a syntetyczne. Źródło: Wiem, co jem

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
6
1
Polecamy
Jakie są najlepsze witaminy dla sportowców?
Jakie są najlepsze witaminy dla sportowców? Dzień Dobry TVN
Witamina C – lepsza z laboratorium czy naturalna?
Witamina C – lepsza z laboratorium czy naturalna? Dzień Dobry TVN
Jakie witaminy dla sportowców są najlepsze? Źródła witamin dla aktywnych fizycznie
Jakie witaminy dla sportowców są najlepsze? Źródła witamin dla aktywnych fizycznie TVN zdrowie
Mleczan magnezu – przyswajalność, dawkowanie i skutki uboczne
Mleczan magnezu – przyswajalność, dawkowanie i skutki uboczne TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Czym jest tabaka? Jakie jest działanie tabaki na organizm?
Czym jest tabaka? Jakie jest działanie tabaki na organizm?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Pierwsza pomoc przy problemach ze skórą. Jak dbać o skórę, która wymaga szczególnej pielęgnacji? 
Pierwsza pomoc przy problemach ze skórą. Jak dbać o skórę, która wymaga szczególnej pielęgnacji?  Materiał sponsorowany
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu