Polub nas na Facebooku
Czytasz: Czy warto korzystać z sauny? Poznaj fakty i mity o korzystaniu z sauny
menu
Polub nas na Facebooku

Czy warto korzystać z sauny? Poznaj fakty i mity o korzystaniu z sauny

Zobacz film: Sauna fakty i mity. Źródło: 36,6

Sauna to znany i bardzo popularny zabieg fizjoterapeutyczny. Polega on na wystawieniu ciała na działanie wysokiej temperatury i wilgotności powietrza. Badania pokazują, że korzystanie z sauny pomaga złagodzić ból, a także ułatwia oczyszczanie organizmu z toksyn. Zdaniem niektórych sauna wspomaga odchudzanie. Czy faktycznie tak jest?

Wokół korzystania z sauny krąży wiele mitów. Nie brakuje głosów, że korzystanie z niej pomaga pozbyć się zbędnych kilogramów. Zdaniem prof. Krzysztofa Łabuzka to mit. Zamiana treningu na pobyt w saunie to strata czasu. Okazuje się, że ta różnica, którą widzimy po wyjściu z sauny spowodowana jest utratą wody, a nie tkanki tłuszczowej.

A czy wizyta w saunie po treningu to dobry pomysł? Czy sauna faktycznie pomaga się zregenerować po intensywnym treningu? Niestety nie. Po treningu – zwłaszcza siłowym – w ścięgnach dochodzi do mikrourazów. Dla organizmu, po bardzo intensywnym treningu, stres spowodowany przejściem z wysokiej temperatury, do niskiej może być niebezpieczny. Zdaniem prof. Łabuzka osoby, które trenują, wizytę w saunie powinny odłożyć. Najbezpieczniej będzie odczekać kilka, a nawet kilkanaście godzin.

Z sauny najlepiej korzystać dwa razy w tygodniu. Należy pamiętać, że na basenach czy w klubach fitness można spotkać różne rodzaje saun. Różnią się one między sobą temperaturą oraz stopniem wilgotności powietrza. Do najczęściej spotykanych saun należą:

  • sauna sucha (nazywana też fińską) – panująca w niej temperatura waha się od 81-110 stopni Celsjusza, a wilgotność powietrza utrzymuje się na poziomie 5-10 proc.;
  • sauna parowa (tzw. łaźnia rzymska) – panuje w niej temperatura od 40-60 stopni Celsjusza, przy 100 proc. wilgotności powietrza;
  • sauna na podczerwień (infrared) – znajdujące się w niej promienniki podczerwone nagrzewają pomieszczenie do 50–60 stopni Celsjusza, wilgotność powietrza w tym rodzaju sauny sięga 25 proc.;
  • bania (sauna rosyjska) – to piec opalany drewnem, który ogrzewa kamienie, w pomieszczenie panuje temperatura od 80–120 stopni Celsjusza, wilgotność powietrza w saunie rosyjskiej sięga 60 proc.

Więcej informacji o zaletach i wadach korzystania z sauny znajdziecie w materiale: Sauna – rodzaje, zasady korzystania, zalety i przeciwwskazania

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
57
7
Polecamy
Sauna – rodzaje, zasady korzystania, zalety i przeciwwskazania 
Sauna – rodzaje, zasady korzystania, zalety i przeciwwskazania  TVN zdrowie
Sauna - gorąca terapia dla ducha i ciała
Sauna - gorąca terapia dla ducha i ciała Dzień Dobry TVN
Jak korzystać z sauny fińskiej?
Zalety, wskazania i przeciwwskazania
Jak korzystać z sauny fińskiej? Zalety, wskazania i przeciwwskazania TVN zdrowie
Ruska bania – sposób na zdrowie?
Tak, jeśli umiesz z niej korzystać!
Ruska bania – sposób na zdrowie? Tak, jeśli umiesz z niej korzystać! Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Współcześni seniorzy są w lepszej kondycji, niż ich rówieśnicy z lat 90. - donoszą fińscy naukowcy
Współcześni seniorzy są w lepszej kondycji, niż ich rówieśnicy z lat 90. - donoszą fińscy naukowcy
Poziom cukru we krwi - o jakiej porze dnia go mierzyć i jak odczytywać wyniki?
Poziom cukru we krwi - o jakiej porze dnia go mierzyć i jak odczytywać wyniki?
Ponad połowa Polaków uważa, że noszenie maseczek szkodzi zdrowiu - wynika z nowego sondażu CBOS
Ponad połowa Polaków uważa, że noszenie maseczek szkodzi zdrowiu - wynika z nowego sondażu CBOS
Kryzysy psychiczne nastolatków. Jak rozpoznać, że dziecko ma problemy i gdzie szukać pomocy
Kryzysy psychiczne nastolatków. Jak rozpoznać, że dziecko ma problemy i gdzie szukać pomocy
Para z e-papierosów jest tak samo groźna, jak dym ze zwykłych papierosów
Para z e-papierosów jest tak samo groźna, jak dym ze zwykłych papierosów
Zdrowa dieta jest ważniejsza, niż szczupła sylwetka - dowodzą najnowsze badania
Zdrowa dieta jest ważniejsza, niż szczupła sylwetka - dowodzą najnowsze badania