Polub nas na Facebooku
Czytasz: Czy warto korzystać z sauny? Poznaj fakty i mity o korzystaniu z sauny
menu
Polub nas na Facebooku

Czy warto korzystać z sauny? Poznaj fakty i mity o korzystaniu z sauny

Zobacz film: Sauna fakty i mity. Źródło: 36,6

Sauna to znany i bardzo popularny zabieg fizjoterapeutyczny. Polega on na wystawieniu ciała na działanie wysokiej temperatury i wilgotności powietrza. Badania pokazują, że korzystanie z sauny pomaga złagodzić ból, a także ułatwia oczyszczanie organizmu z toksyn. Zdaniem niektórych sauna wspomaga odchudzanie. Czy faktycznie tak jest?

Wokół korzystania z sauny krąży wiele mitów. Nie brakuje głosów, że korzystanie z niej pomaga pozbyć się zbędnych kilogramów. Zdaniem prof. Krzysztofa Łabuzka to mit. Zamiana treningu na pobyt w saunie to strata czasu. Okazuje się, że ta różnica, którą widzimy po wyjściu z sauny spowodowana jest utratą wody, a nie tkanki tłuszczowej.

A czy wizyta w saunie po treningu to dobry pomysł? Czy sauna faktycznie pomaga się zregenerować po intensywnym treningu? Niestety nie. Po treningu – zwłaszcza siłowym – w ścięgnach dochodzi do mikrourazów. Dla organizmu, po bardzo intensywnym treningu, stres spowodowany przejściem z wysokiej temperatury, do niskiej może być niebezpieczny. Zdaniem prof. Łabuzka osoby, które trenują, wizytę w saunie powinny odłożyć. Najbezpieczniej będzie odczekać kilka, a nawet kilkanaście godzin.

Z sauny najlepiej korzystać dwa razy w tygodniu. Należy pamiętać, że na basenach czy w klubach fitness można spotkać różne rodzaje saun. Różnią się one między sobą temperaturą oraz stopniem wilgotności powietrza. Do najczęściej spotykanych saun należą:

  • sauna sucha (nazywana też fińską) – panująca w niej temperatura waha się od 81-110 stopni Celsjusza, a wilgotność powietrza utrzymuje się na poziomie 5-10 proc.;
  • sauna parowa (tzw. łaźnia rzymska) – panuje w niej temperatura od 40-60 stopni Celsjusza, przy 100 proc. wilgotności powietrza;
  • sauna na podczerwień (infrared) – znajdujące się w niej promienniki podczerwone nagrzewają pomieszczenie do 50–60 stopni Celsjusza, wilgotność powietrza w tym rodzaju sauny sięga 25 proc.;
  • bania (sauna rosyjska) – to piec opalany drewnem, który ogrzewa kamienie, w pomieszczenie panuje temperatura od 80–120 stopni Celsjusza, wilgotność powietrza w saunie rosyjskiej sięga 60 proc.

Więcej informacji o zaletach i wadach korzystania z sauny znajdziecie w materiale: Sauna – rodzaje, zasady korzystania, zalety i przeciwwskazania

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
57
7
Polecamy
Sauna - gorąca terapia dla ducha i ciała
Sauna - gorąca terapia dla ducha i ciała Dzień Dobry TVN
Prawidłowe oddychanie – od czego zacząć?
Prawidłowe oddychanie – od czego zacząć? Dzień Dobry TVN
Sauna – rodzaje, zasady korzystania, zalety i przeciwwskazania 
Sauna – rodzaje, zasady korzystania, zalety i przeciwwskazania  TVN zdrowie
Sauna parowa – sposób korzystania, działanie, zalety i przeciwwskazania
Sauna parowa – sposób korzystania, działanie, zalety i przeciwwskazania TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
MCV w morfologii – normy, podwyższone i obniżone stężenie
MCV w morfologii – normy, podwyższone i obniżone stężenie