Polub nas na Facebooku
Czytasz: Czy istnieją naprawdę zdrowe słodycze?
menu
Polub nas na Facebooku

Czy istnieją naprawdę zdrowe słodycze?

Cukier, słodycze, słodkie napoje.

Fot. happy_lark / Getty Images

Nie od dziś wiadomo, że zbyt częste jedzenie słodyczy może przyczynić się do problemów ze zdrowiem. Ich nadmiar w codziennej diecie to prosta droga do cukrzycy, otyłości, a nawet niektórych nowotworów. Osoby świadome zagrożenia starają się sięgać po batony „fit” lub te stworzone z myślą o sportowcach. Czy faktycznie są bezpieczniejsze i zdrowsze niż zwykłe słodycze?

Średnio na słodycze miesięcznie wydajemy 80 złotych. To sporo, zważywszy, że blisko połowa Polaków ma nieprawidłową masę ciała. Niestety ze słodkich przekąsek trudno jest zrezygnować i aby, ograniczyć ilość spożytych kalorii oraz cukru część z nas sięga po słodycze umieszczane na półkach z tzw. zdrową żywnością. Tylko, czy żywność, która tam trafia faktycznie jest zdrowsza?

Z tym niestety bywa bardzo różnie. Ogromna grupa produktów, na której producent umieścił słowo „fit” wcale taka nie jest. W dietetycznych batonach czy ciastkach dedykowanych na śniadanie można znaleźć choćby syrop glukozowo-fruktozowy, czyli chemicznie przetworzony środek słodzący, który przyczynia się do otyłości. Dodatkowo zawierają olej palmowy odpowiedzialny za choroby układu sercowo-naczyniowego oraz cukrzycę. Pełno w nich sztucznych barwników, które mogą wywoływać alergię oraz podrażniać skórę.

Dlaczego produkty z takim składem trafiają na półkę ze zdrową żywnością? Katarzyna Bosacka, prowadząca program "Wiem, co jem, wiem, co kupuję" postanowiła się tego dowiedzieć. Jak jej poszło? Dowiecie się tego z filmu:

Zobacz film: Dietetyczne słodycze - czy są zdrowsze od tych klasycznych? Źródło: Wiem co jem, wiem co kupuję

Białko dla aktywnych

Obok produktów fit na sklepowych pułkach coraz częściej można znaleźć tzw. batony proteinowe. Powstały one z myślą o osobach aktywnych, które nie mają czasu na posiłek i muszą w biegu coś przekąsić. Dobrej jakości baton proteinowy powinien mieć w swoim składzie bardzo dużo białka, a mało węglowodanów. Najlepiej, aby białko stanowiło od 25-50 proc. składu batonika. Czy właśnie takie batony można znaleźć w sklepach? Niestety nie. Wielu producentów dodaje więcej węglowodanów, do tego „wzbogaca” swoje produkty o konserwanty i cukry proste, które mogą przyczynić się do otyłości.

Co jeszcze znajduje się w tego rodzaju batonikach? Jak wybrać ten najbardziej wartościowy? Dowiesz się tego z filmu:

Zobacz film: Co znajduje się w batonach proteinowych? Źródło: Wiem co jem, wiem co kupuję

Bez kalorii, czyli zdrowszy?

Mogłoby się wydawać, że doskonałym rozwiązaniem, dla każdego amatora słodkości, będzie sięgnięcie po produkty całkowicie pozbawione kalorii. Nic bardziej mylnego! Trzeba sobie zdawać sprawę, że cukier i tłuszcz, który tak bardzo nam smakuje w klasycznych słodyczach, w tych odchudzonych musiały zostać czymś zastąpione. Najczęściej są to ich sztuczne, chemiczne zamienniki. Do tego niektóre z nich mogą wywoływać problemy z układem pokarmowym.

Dlaczego jeszcze warto zrezygnować z takich produktów? W filmie tłumaczy to Urszula Somow, dietetyczka:

Zobacz film: Czy istnieją zdrowe słodycze? Źródło: Wiem co jem, wiem co kupuję

Zdrowa słodycz? Zrób ją sam!

Fakt, że słodycze nam szkodzą nie oznacza, że trzeba całkowicie zrezygnować ze słodkiego smaku. Doskonałą alternatywą dla słodyczy będą suszone lub świeże owoce. Warto zaznaczyć, że te pierwsze zawierają znacznie więcej błonnika, który nie tylko wspomaga metabolizm, ale także chroni przed rozwojem miażdżycy.

Ochotę na coś słodkiego doskonale zaspokoi domowe ciasto z fasoli. Jak je zrobić? Dowiecie się tego z filmu:

Zobacz film: Jak przygotować ciasto z fasoli? Źródło: Wiem co jem, wiem co kupuję

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
1
0
Polecamy
Czy produkty typu light są zdrowe i czy pomagają utrzymać zgrabną sylwetkę?
Czy produkty typu light są zdrowe i czy pomagają utrzymać zgrabną sylwetkę? TVN zdrowie
Błędy żywieniowe.
Co sprawia, że ciągle przybieramy na wadze?
Błędy żywieniowe. Co sprawia, że ciągle przybieramy na wadze? TVN zdrowie
Glutaminian sodu i jego ciemna strona.
Jeść czy unikać?
Glutaminian sodu i jego ciemna strona. Jeść czy unikać? Dzień Dobry TVN
Szkodliwość cukru – jak cukier wpływa na organizm?
Szkodliwość cukru – jak cukier wpływa na organizm? Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Kawa nie tylko pobudza, ale także poprawia zdrowie. Poznaj 9 powodów, dla których warto ją pić 
Kawa nie tylko pobudza, ale także poprawia zdrowie. Poznaj 9 powodów, dla których warto ją pić 
Guzki w płucach – rak czy nic groźnego? Jak interpretować niepokojące wyniki?
Guzki w płucach – rak czy nic groźnego? Jak interpretować niepokojące wyniki?
Sprawdź, kiedy jest najlepszy czas na mierzenie cukru i jak wykonać tę czynność prawidłowo 
Sprawdź, kiedy jest najlepszy czas na mierzenie cukru i jak wykonać tę czynność prawidłowo 
Jak leczyć ostrogę piętową?
Jak leczyć ostrogę piętową?
Jaki kolor i kształt ma zdrowy stolec? 
Jaki kolor i kształt ma zdrowy stolec? 
Objawy grzybicy żołądka. Dieta oraz leczenie kandydozy przewodu pokarmowego
Objawy grzybicy żołądka. Dieta oraz leczenie kandydozy przewodu pokarmowego