Polub nas na Facebooku
Czytasz: Czerwony ryż i jego właściwości. Czy fermentowany czerwony ryż jest zdrowszy?

Czerwony ryż i jego właściwości. Czy fermentowany czerwony ryż jest zdrowszy?

Zainteresował Cię ten artykuł?
czerwony ryż

Fot.: EBlokhina / Getty Images

Czerwony ryż jest jedną z mniej znanych odmian w Polskiej kuchni. Jest droższy, trzeba go dłużej gotować i jest odrobinę twardszy niż powszechnie używane białe ziarna. Zawiera jednak duże bogactwo wartości odżywczych.

Fermentowany czerwony ryż jest też podstawową do produkowania suplementów diety, które mają obniżać poziom cholesterolu we krwi dzięki dostarczaniu organizmowi monakoliny K.

Co to jest czerwony ryż?

Czerwony ryż obejmuje kilka odmian tej rośliny, które charakteryzują się nasionami o ciemnoczerwonym zabarwieniu. Pochodzą one głównie z obszarów południowej Afryki i Madagaskaru.

Czerwony ryż zawiera większe ilości składników odżywczych i błonnika niż białe gatunki tej rośliny. Jest też o wiele mniej kaloryczny – 100 g ziaren po ugotowania dostarcza 107 kcal. Jest doskonałym źródłem węglowodanów złożonych o niskim indeksie glikemicznym.

Czerwony ryż – właściwości i działanie

Czerwony ryż zawiera dużo antyoksydantów, dzięki czemu jego częste spożywanie zmniejsza stres oksydacyjny w komórkach, zapobiega rozwojowi nowotworów, hamuje procesy starzenia i wspiera funkcjonowanie układu krwionośnego.

Czerwony ryż zawiera bardzo duże ilości witaminy B6 – jedna porcja zaspokaja 23% dziennego zapotrzebowania na tę substancję, która jest potrzebna do zachowania odpowiedniego poziomu serotoniny oraz właściwej liczby czerwonych krwinek i produkcji DNA.

Już w latach 70. ubiegłego wieku potwierdzono, że czerwony ryż obniża poziom cholesterolu, co jest związane z obecnością antocyjanów i monakoliny K. Na stan zdrowia układu krwionośnego wpływa również fakt, że zmniejsza on ilość płytki miażdżycowej oraz zawartość antocyjanów.

Czerwony ryż wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu pokarmowego dzięki wysokiej zawartości błonnika – reguluje pracę jelit, zapobiega zaparciom i zmniejsza wchłanianie cholesterolu w jelitach.

Czerwony ryż zapobiega rozwojowi osteoporozy, dostarczając człowiekowi dużą ilość minerałów (między innymi magnez). Spowalnia też choroby degeneracyjne stawów i zmniejsza ból w ich przebiegu.

Czerwony ryż zmniejsza też ryzyko zachorowania na cukrzycę i wystąpienia otyłości. Jest to związane z jego niskim indeksem glikemicznym i dużą ilością błonnika.

Fermentowany czerwony ryż

Fermentowany czerwony ryż jest dostępny w postaci suplementów zdrowia, polecanych w celu:

  • unormowania poziomu cholesterolu we krwi,
  • przyspieszenia metabolizmu,
  • redukcji uczucia zmęczenia,
  • wspierania pracy serca,
  • wspierania układu immunologicznego.

Swoje właściwości zawdzięcza on monakolinie K, substancji działającej podobnie do statyn.

Jak gotować czerwony ryż?

Czerwony ryż gotuje się w sposób podobny do białego, ale 2–3 razy dłużej. Aby skrócić ten proces, najlepiej wcześniej przez 2–3 godziny namaczać ziarna. Sprawi to także, że wartościowe składniki będą łatwiej przyswajalne dla człowieka. Odpowiedni stosunek wody do tego gatunku ryżu wynosi 400 ml na 100 g ziaren.

Czerwony ryż – najlepsze przepisy

Czerwony ryż może być z powodzeniem wykorzystywany w taki sposób jak inne odmiany tej rośliny, a więc jako dodatek do dań mięsnych czy curry, ale również może stanowić podstawę dań.

Najlepsze przepisy z użyciem czerwonego ryżu to:

  • sałatka z czerwonego ryżu z fetą, rukolą, cebulą dymką i sosem winegret;
  • sałatka z czerwonego ryżu z suszonymi pomidorami, kaparami, orzeszkami pinii i serem (roquefort lub gorgonzolą);
  • czerwony ryż smażony z warzywami (na przykład cebulą, papryką, cukinią, fasolką szparagową lub dynią);
  • czerwony ryż po japońsku – z dodatkiem fasoli adzuki i czarnego sezamu.

Czerwony ryż a inne odmiany

W porównaniu z białymi odmianami tej rośliny czerwony ryż jest o wiele zdrowszy. Zawiera mniej kalorii i ma niższy indeks glikemiczny, a dostarcza o wiele więcej wartościowych składników. Jego zalety zdrowotne zbliżone są do ryżu czarnego.

Czerwony ryż polecany jest szczególnie osobom, które pragną obniżyć swoją masę ciała lub poziom cholesterolu. Może także pomóc tym, którzy znajdują się w grupie ryzyka zachorowania na choroby układu krwionośnego lub cukrzycę.

Czerwony ryż jest droższy i kosztuje około 10–12 zł za opakowanie w wielkości 400–500 g. Jego minusem jest też konieczność dłuższego gotowania. Wysokie zalety zdrowotne wynagradzają to jednak z nawiązką.

Zobacz film: Jak zbudowany jest układ pokarmowy? Źródło: 36,6

Bibliografia:

1. Health benefits of Red Rice

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
89
1
Komentarze (0)
Nie przegap
W jakich produktach jest najwięcej cukru?
W jakich produktach jest najwięcej cukru?
Najgroźniejsze dla naszego zdrowia sztuczne barwniki. Gdzie je znajdziemy?
Najgroźniejsze dla naszego zdrowia sztuczne barwniki. Gdzie je znajdziemy?
Aparaty ortodontyczne – rodzaje, zakładanie, higiena i koszty
Aparaty ortodontyczne – rodzaje, zakładanie, higiena i koszty
Elektroniczna recepta. Wszystko, co musisz wiedzieć o e-receptach
Elektroniczna recepta. Wszystko, co musisz wiedzieć o e-receptach
E-zwolnienia lekarskie. Co trzeba wiedzieć o nowym systemie wystawiania L4?
E-zwolnienia lekarskie. Co trzeba wiedzieć o nowym systemie wystawiania L4?
Kawa z masłem – jakie ma właściwości? Jak przygotować kawę z masłem?
Kawa z masłem – jakie ma właściwości? Jak przygotować kawę z masłem?