Polub nas na Facebooku
Czytasz: Czego nie można jeść i pić w ciąży? Lista owoców, ryb, serów i innych pokarmów

Czego nie można jeść i pić w ciąży? Lista owoców, ryb, serów i innych pokarmów

Zainteresował Cię ten artykuł?
Zdjęcie dziecka w brzuchu matki oraz pępowiny wypełnionej fast foodami

Fot: freshidea / fotolia.com

Pytanie o to, czego nie powinno się jeść w ciąży, często spędza sen z powiek przyszłym matkom. Mówi się o unikaniu ryb, serów i owoców, jednak warto wiedzieć, których dokładnie produktów nie wolno jeść w ciąży, aby nie pozbawiać się źródeł białka i witamin.

Mimo że istnieje sporo produktów, których nie można jeść w ciąży, przyszła matka nie powinna skupiać się nad tym, czego unikać. Koncentrowanie się na wyrzeczeniach może być trudne dla niektórych osób, podczas gdy nastawienie oparte na dobieraniu produktów z troską o rozwijające się dziecko tworzy podstawy do nawiązania bliskiej więzi.

Czego nie jeść w ciąży – podstawowe wskazówki dla przyszłej matki

W ciąży należy przede wszystkim unikać zatrucia lub infekcji przewodu pokarmowego, gdyż ostre biegunki i stany zapalne jelit mogą być groźne dla dziecka. Dlatego należy zrezygnować z surowych mięs, ryb i jaj (tatar, sushi, kogel-mogel) oraz wszystkich produktów, których świeżość jest wątpliwa. Powinno się też bezwzględnie przestrzegać zakazu spożywania napojów alkoholowych, które na każdym etapie ciąży są groźne dla płodu i mogą spowodować wady rozwojowe.

Jakich ryb nie jeść w ciąży?

Choć ryby są lekkostrawnym źródłem dobrze przyswajalnego białka i kwasów Omega-3, to nie powinno się ich spożywać w nadmiernej ilości podczas ciąży. Jest to związane z tym, że ryby morskie i oceaniczne kumulują w sobie metale ciężkie i toksyny, którymi zatrute są morza. Zaleca się więc spożywanie ryb morskich nie częściej niż raz w tygodniu w ilości 100 g. Warto wybierać te mniejsze, które żyją krócej (śledź, mintaj), dzięki czemu zawartość metali ciężkich jest w nich niższa.. Zdecydowanie nie zaleca się spożywania dużych lub długo żyjących ryb – marlina, tuńczyka, ryby maślanej, rekina i miecznika. Należy również unikać owoców morza. W przypadku ryb słodkowodnych obciążenie metalami ciężkimi jest na ogół dużo niższe, jednak warto pamiętać, że mięso ryb hodowlanych, takich jak pstrąg czy karp, może zawierać leki i hormony, które również nie pozostają bez wpływu na rozwijające się dziecko.

Jakich serów nie można jeść w ciąży?

Podczas ciąży nie powinno się jeść niektórych serów ze względu na ryzyko zachorowania na listeriozę. Jest to choroba wywołana bakterią Listeria, która może przebiegać bezobjawowo u matki, ale potrafi doprowadzić do poronienia lub śmierci dziecka, zapalenia błon śluzowych, zapalenia płuc oraz uporczywych zmian skórnych u noworodka.

Sery, których spożycie niesie ze sobą zagrożenie zachorowania na listeriozę to:

  • sery dojrzewające miękkie, takie jak brie i camembert,
  • sery pleśniowe, takie jak gorgonzola, roquefort i inne sery niebieskie,
  • sery niepasteryzowane, również te kozie i owcze.

Należy również ograniczyć spożywanie serów typu feta, ze względu na zawartą w nich dużą ilość soli, która jest niewskazana dla matek w ciąży.

Jakich owoców nie jeść w ciąży?

Owoce zawierają dużo witamin i przeciwutleniaczy, dlatego warto włączyć je do diety przyszłej mamy. Należy unikać spożywania tych egzotycznych, ze względu na możliwe działanie alergizujące. Zasada ta dotyczy również truskawek i cytrusów. Ponadto osoby z cukrzycą ciążową powinny unikać jedzenia winogron. Należy zawsze dokładnie myć wszystkie owoce, aby usunąć z ich skórki wszystkie środki chemiczne oraz bakterie.

Jakich ziół unikać w ciąży?

Ponieważ w ciąży nie można stosować dużej ilości leków, przyszłe mamy często sięgają po zioła proponowane przez medycynę naturalną. Mogą być one jednak równie niebezpieczne dla dziecka jak leki i zawsze należy upewnić się czy można je zastosować. Do najczęściej stosowanych ziół, których nie można używać w ciąży, należą: aloes, żyworódka, zielona pietruszka, lubczyk, jałowiec, mięta polna, szałwia, tymianek, szałwia, piołun, rozmaryn, hibiskus i chrzan.

Co można jeść w ciąży?

Poza kilkoma obostrzeniami w ciąży można jeść prawie wszystko. Przyszła mama powinna jednak komponować dietę ze zdrowych i pełnowartościowych produktów, które przyniosą pożytek jej i dziecku. Nie bez znaczenia może być też fakt, że taki jadłospis uniemożliwia przybieranie zbędnych kilogramów, co jest częstą bolączką kobiet w ciąży.

W diecie ciężarnej powinny się znaleźć:

  • źródła dobrze przyswajalnego białka – ryby, drób, nabiał,
  • wapń – orzechy, migdały, sezam, brokuły,
  • magnez – migdały, gorzka czekolada,
  • witaminy z grupy B – produkty zbożowe i nabiał,
  • kwasy tłuszczowe Omega-3 – olej lniany oraz (w małej ilości) ryby morskie,
  • błonnik – świeże owoce i warzywa, produkty pełnoziarniste.

Równocześnie, choć produkty te się są bezwzględnie zakazane, warto zrezygnować z niezdrowych, szczególnie słonych przekąsek i usunąć nadmiar cukru i tłuszczu z diety. Jednorazowa wizyta w restauracji fast food z pewnością nie zabije rozwijającego się dziecka, ale tego typu potrawy nie stanowią zdrowej i pełnowartościowej diety.

Wybierając jadłospis podczas ciąży, warto pamiętać, że wpływa on na samopoczucie i stan zdrowia matki oraz rozwój dziecka. To, jakie produkty spożywa przyszła matka, może mieć związek z wagą urodzeniową, odpornością, a nawet inteligencją potomka. Dziecko już w czasie ciąży zaznajamia się z nowymi smakami, więc stosowanie zdrowej i zróżnicowanej diety z dużą liczbą warzyw i owoców może znacząco ułatwić rozszerzanie jej w przyszłości.

Zobacz film: Jakie wartości odżywcze mają owoce? Źródło: Wiem co jem

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
1
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Nowoczesne metody leczenia cukrzycy Reklama
Zimowa apteczka na ferie 
Kontuzje na stoku narciarskim – pierwsza pomoc
Jak bezpiecznie spędzić ferie zimowe?
Obrzęk mózgu – objawy, leczenie, rokowania
Zielona herbata – właściwości odchudzające i inne. Parzenie herbaty