Polub nas na Facebooku
Czytasz: Co upiec na Wielkanoc? Oto 4 dietetyczne i smaczne propozycje!
menu
Polub nas na Facebooku

Co upiec na Wielkanoc? Oto 4 dietetyczne i smaczne propozycje!

Getty Images

Święta w tym roku będą inne, niż dotychczas. I choć często spędzimy je z dala od rodziny, nie oznacza to, że musimy zrezygnować z wielkanocnych tradycji, w tym pieczenia ciast. Zastanawiasz się, co warto przygotować? Nasza dietetyk - Felicja Szałapska - stworzyła dla  4 dietetyczne i bardzo smaczne propozycje klasycznych wypieków. Spróbujesz?

BABKA WIELKANOCNA Z MARCHEWKĄ

Szacowana kaloryczność porcji 120 kcal

Składniki:

  • Mąka pełnoziarnista - szklanka
  • Proszek do pieczenia - 2 łyżeczki
  • Cukier trzcinowy - 1/2 szklanki
  • Jabłko - 2 średnie sztuki
  • Marchew - 2 sztuki
  • Jajo - 3 sztuki
  • Płatki jęczmienne - 2 łyżki
  • Otręby pszenne - 2 łyżki
  • Len nasiona - 1 łyżka
  • Rodzynki suszone - 1 łyżka

Sposób przygotowania:

Umyj jajka i wbij je do miseczki, a następnie zmiksuj na puszystą masę. Później dodaj cukier trzcinowy i ponownie zmiksuj. Marchewki i jabłka obierz ze skórki, a potem zetrzyj na tarce o grubych oczkach. Do jajek dołóż przesianą mąkę z proszkiem do pieczenia, cały czas miksując. W dalszych krokach dosyp otręby, siemię oraz płatki jęczmienne. Co dalej? Wszystko wymieszaj i dodaj do masy rodzynki oraz starte owoce i jeszcze raz wszystko zmieszaj. Później formę na babkę wysmaruj masłem, obsyp mąką pełnoziarnistą i przelej masę. Następnie piecz w nagrzanym do 180 stopni piekarniku około 45minut.

JOGURTOWY SERNIK NA OTRĘBOWYM SPODZIE

Szacowana kaloryczność porcji 140 kcal

Spód Składniki:

  • Otręby owsiane (nie mielone) - 6 łyżek
  • Proszek do pieczenia - 1 łyżeczka
  • Żółtko jaja - 3 sztuki
  • Stewia lub inny słodzik w proszku - 1 łyżka
  • Mleko 1,5% tłuszczu - 4 łyżki

Sposób przygotowania:

Wszystkie składniki na spód przełóż do miski i wymieszać łyżką. Tortownicę wyłóż papierem do pieczenia i równomiernie rozprowadź powstałą masę. Piecz w nagrzanym piekarniku do 170 stopni minut przez 10 minut.

Masa jogurtowa Składniki:

  • Jogurt naturalny 2% - 2 duże kubki
  • Białko jaja - 4 sztuki
  • Stewia - 1/2 szklanki
  • Budyń waniliowy, proszek bez cukru - 2 paczki
  • Olejek cytrynowy - kilka kropli

Sposób przygotowania:

Białka ubij na sztywno ze szczyptą soli. Pod koniec ubijania dodaj stopniowo stewię, aromat i budynie. Wszystko razem zmiksuj do połączenia składników. Następnie wlej jogurty i miksuj przez moment na najniższych obrotach. Masę serową przelej na podpieczone ciasto. Piecz w nagrzanym piekarniku do 170 stopni przez 40 minut. Po upieczeniu sernika, zostaw go do ostygnięcia w piekarniku. Następnie sernik włóż do lodówki na kilka godzin

SERNIK WANILIOWY Z NUTĄ POMARAŃCZY

Szacowana kaloryczność porcji 160 kcal

Składniki:

  • Ser twarogowy półtłusty - porcja
  • Sok z pomarańczy - 5 łyżek
  • Skórka pomarańczowa starta - 3 łyżeczki
  • Stewia lub inny słodzik w proszku - 6 łyżek
  • Mąka kukurydziana - 4 łyżki
  • Żółtko jaja - 4 sztuki
  • Białko jaja - 10 sztuk
  • Sól - szczypta

Sposób przygotowania:

Tortownicę o średnicy ok. 25 cm wyłóż papierem do pieczenia, również po bokach. Twaróg, żółtka, sok, skórkę z pomarańczy, wanilię oraz słodzik umieść w misce i połącz mikserem. Następnie dodaj mąkę kukurydzianą i ponownie zmiksuj. Białka ubij na sztywno, dodając szczyptę soli. ¼ masy białkowej dodaj do masy serowej i wymieszaj energicznie, aby trochę rozluźnić twaróg. Później dodaj resztę ubitego białka, delikatnie mieszając. Masę serową przełóż do tortownicy. Piecz w nagrzanym piekarniku w temperaturze 180 stopni około 50 minut. Studzić w lekko otwartym piekarniku.

MAZUREK

Szacowana kaloryczność porcji 120 kcal

Składniki:

  • Płatki owsiane - 1/2 paczki
  • Cukier brzozowy - 5 łyżek
  • Jajo - 4 sztuki
  • Mąka pełnoziarnista typ 2000 - 5 łyżeczek
  • Proszek do pieczenia - 1 płaska łyżeczka
  • Mleko 1,5% - 5 łyżek
  • Słonecznik, nasiona - 3 łyżeczki

Sposób przygotowania:

Płatki owsiane zarumień na suchej patelni i dodaj cukier – mieszaj, aż się rozpuści. W misce połącz mąkę z proszkiem do pieczenia i dołóż płatki owsiane oraz słonecznik. Następnie wszystko wymieszaj. W wysokim naczyniu roztrzep jajka z mlekiem i wlej do miski z płatkami, dokładnie mieszając. Tortownicę o średnicy około 25 cm wyłóż papierem do pieczenia. Potem przelej masę owsianą i wstaw do nagrzanego do 180 stopni piekarnika. Piecz około 40 minut na złoty kolor. Po upieczeniu dobrze wystudź.

SMACZNEGO!

Zobacz film: Jak ozdobić stół wielkanocny?

Źródło: Dzień Dobry TVN

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
64
6
Polecamy
Baby wielkanocne.
Sprawdzone przepisy Grzegorza Zawieruchy 
Baby wielkanocne. Sprawdzone przepisy Grzegorza Zawieruchy  Dzień Dobry TVN
Świąteczne specjały Renaty Beger
Świąteczne specjały Renaty Beger Dzień Dobry TVN
Fit gofry – pełnoziarniste, jaglane, gryczane i z płatków owsianych.
Wartość odżywcza i ich zalety
Fit gofry – pełnoziarniste, jaglane, gryczane i z płatków owsianych. Wartość odżywcza i ich zalety TVN zdrowie
Sernik z jogurtów greckich – przepis na masę sernikową i kruchy spód.
Właściwości jogurtu greckiego 
Sernik z jogurtów greckich – przepis na masę sernikową i kruchy spód. Właściwości jogurtu greckiego  TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Współcześni seniorzy są w lepszej kondycji, niż ich rówieśnicy z lat 90. - donoszą fińscy naukowcy
Współcześni seniorzy są w lepszej kondycji, niż ich rówieśnicy z lat 90. - donoszą fińscy naukowcy
Poziom cukru we krwi - o jakiej porze dnia go mierzyć i jak odczytywać wyniki?
Poziom cukru we krwi - o jakiej porze dnia go mierzyć i jak odczytywać wyniki?
Ponad połowa Polaków uważa, że noszenie maseczek szkodzi zdrowiu - wynika z nowego sondażu CBOS
Ponad połowa Polaków uważa, że noszenie maseczek szkodzi zdrowiu - wynika z nowego sondażu CBOS
Kryzysy psychiczne nastolatków. Jak rozpoznać, że dziecko ma problemy i gdzie szukać pomocy
Kryzysy psychiczne nastolatków. Jak rozpoznać, że dziecko ma problemy i gdzie szukać pomocy
Para z e-papierosów jest tak samo groźna, jak dym ze zwykłych papierosów
Para z e-papierosów jest tak samo groźna, jak dym ze zwykłych papierosów
Zdrowa dieta jest ważniejsza, niż szczupła sylwetka - dowodzą najnowsze badania
Zdrowa dieta jest ważniejsza, niż szczupła sylwetka - dowodzą najnowsze badania