Polub nas na Facebooku
Czytasz: Co powinna zawierać najlepsza dieta dla kobiet ciężarnych i karmiących piersią?

Co powinna zawierać najlepsza dieta dla kobiet ciężarnych i karmiących piersią?

Zainteresował Cię ten artykuł?
NAN

Fot: Kaspars Grinvalds / fotolia.com

Dieta kobiet karmiących piersią i ciężarnych powinna zawierać duże ilości węglowodanów, będących źródłem energii, a także białka – budulca tkanek. W codziennym jadłospisie kobiet w ciąży nie może zabraknąć owoców, warzyw, zdrowych tłuszczy oraz produktów mlecznych.

W organizmie ciężarnej kobiety zachodzą zmiany, jak: powiększająca się macica, piersi czy objętość krwi. Mają one wpływ na stopniowy wzrost masy ciała. Zdrowa dieta w ciąży, oprócz dostarczania cennych substancji odżywczych, ma również na celu kontrolowanie wagi, aby nie była za wysoka czy za niska.

Dieta dla kobiet w ciąży – co powinna zawierać?

Dieta dla kobiety ciężarnej i karmiącej piersią powinna być urozmaicona. W czasie ciąży zwiększa się bowiem zapotrzebowanie organizmu na białko, węglowodany dające energię, tłuszcze, składniki mineralne i witaminy. Sposób odżywiania kobiety ciężarnej ma znaczący wpływ na rozwój dziecka, zarówno w okresie płodu, jak i w jego późniejszym życiu. W ciąży najlepiej jeść 5 posiłków dziennie. Regularne jedzenie sprzyja właściwemu wydzielaniu insuliny, zapobiega nadmiernemu odkładaniu się tłuszczu w ciele, a także rozwojowi otyłości. W czasie ciąży organizm kobiety gromadzi rezerwy składników, jak: białko, tłuszcz, glikogen i składniki mineralne, które potem są wykorzystywane w procesie wydzielania mleka, czyli laktacji.

  • Węglowodany

Węglowodany znajdują się przede wszystkim w produktach zbożowych. Oprócz dostarczania energii, zawierają w sobie witaminę B, cynk, magnez, a także błonnik, który wspomaga trawienie, dzięki czemu przeciwdziała zaparciom w ciąży. Dieta kobiety ciężarnej powinna zawierać takie produkty, jak: kaszę gryczaną lub jęczmienną, ryż pełnoziarnisty, mąkę orkiszową, płatki owsiane, makarony pszenne, ciemne pieczywo czy ziemniaki.

  • Warzywa i owoce

Świeże warzywa i owoce to nieodłączny element każdej diety ciężarnej. Mają one niewielką wartość kaloryczną, a duże ilości witamin, błonnika pokarmowego i kwasu foliowego (warzywa liściaste i strączkowe). Jarmuż, groszek, fasola szparagowa i szpinak to dobre źródło magnezu, z kolei pomidory i seler – potasu. W ciąży istotną rolę odgrywa dostarczanie organizmowi witaminy C, która zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu czy infekcji. Dużym źródłem kwasu askorbinowego jest: kiszona kapusta i ogórki, natka pietruszki oraz papryka. Witamina A znajduje się w marchwi, brokułach oraz dyni.

  • Mleko i produkty mleczne

Produkty mleczne są dobrym źródłem witamin z grupy B, białka a także wapnia, dlatego powinny być dostarczane do organizmu codziennie. Wapń jest budulcem kości dziecka, zmniejsza ryzyko wystąpienia nadciśnienia w ciąży a także osteoporozy w dorosłym życiu. W codziennej diecie kobiety w ciąży nie powinno zabraknąć takich produktów, jak: zsiadłe mleko, kefir, maślanka, jogurt naturalny i biały ser.

  • Dieta wysokobiałkowa w ciąży

Białko w ciąży odgrywa ważną rolę ponieważ jest ono budulcem narządów oraz tkanek rozwijającego się w brzuchu dziecka. Wysokobiałkowe produkty to np. produkty mleczne, rośliny strączkowe, jajka, a także ryby. W czasie ciąży zaleca się jedzenie ryb morskich nie częściej niż 2 razy w tygodniu, ze względu na zawartość w nich szkodliwych metali ciężkich. Najbardziej narażonymi na obecność rtęci są gatunki, takie jak: tuńczyk, miecznik, marlin oraz rekin. Rybie mięso zawiera w sobie wielonienasycone kwasy tłuszczowe, jod, witaminę D, magnez, potas, a także fosfor. Źródłem białka jest również mięso zwierzęce: wołowe, cielęce, drobiowe, indycze, królicze. To także źródło witamin z grupy B, żelaza oraz cynku. Raz w tygodniu ciężarna kobieta obiad mięsny może zastąpić nasionami roślin strączkowych, np. bobem, grochem, soczewicą, fasolą.

  • Zdrowe tłuszcze

W czasie ciąży zapotrzebowanie organizmu kobiety na nienasycone kwasy tłuszczowe wzrasta o połowę. Tłuszcze zwierzęce podwyższają poziom cholesterolu, dlatego zaleca się zastępowanie ich olejami roślinnymi, np.: rzepakowym, słonecznikowym, kukurydzianym, sojowym czy oliwą z oliwek.

  • Płyny

W diecie ciężarnych bardzo ważne jest nawadnianie organizmu. Kobieta powinna dziennie wypijać około 2 -2,5 litra płynów dziennie, głównie wody źródlanej, mineralnej lub niskozmineralizowanej. W ciąży można pić także soki i koktajle ze świeżych warzyw lub owoców, bez dodatku cukru.

Dieta dla kobiet w ciąży – czego należy unikać?

Produkty, których są niezalecane w czasie ciąży to np.: alkohol, gazowane i kolorowe napoje, energetyki, sushi, parówki, niedogotowane mięso, surowe jaja, pasztety, parówki, sery pleśniowe, dróżdżówki i słodkie rogaliki. W codziennej diecie kobiety ciężarne powinny ograniczyć lub całkowicie zrezygnować z soli, kawy oraz herbaty. W ciąży zabronione jest także jedzenie będące źródłem niezdrowych tłuszczy, zwiększających poziom cholesterolu, co prowadzi do miażdżycy. Do takich produktów należą, np.: zupy w proszku, fast foody, chipsy, margaryna, smalec. Słodycze można zastąpić owocami świeżymi lub suszonymi, galaretką lub kisielem bez dodatku cukru i sztucznych barwników.

Dieta mamy karmiącej – czego unikać?

Dieta kobiety karmiącej jest bardzo podobna do jedzenia w czasie ciąży. Karmiąc piersią, należy jednak uważać na produkty wysoko przetworzone, owoce cytrusowe, alkohol, ostre przyprawy, mocną kawę i herbatę, sól oraz cukier. Czosnek, kalafior lub kapusta mogą wpłynąć na smak mleka. Z kolei takie warzywa, jak cebula czy groch, mogą być powodem kolki dziecięcej.

Suplementy diety dla kobiet w ciąży

W trakcie ciąży niezbędna jest odpowiednia suplementacja, w szczególności kwasem foliowym. Witamina B odpowiada za prawidłowy rozwój układu nerwowego dziecka. Niedobór kwasy foliowego może sprzyjać powstawaniu wad układu nerwowego u płodu. Deficyt witaminy D3 może prowadzić do osłabienia układu szkieletowego dziecka. Kwasy tłuszczowe omega-3 wpływają na prawidłowy rozwój mózgu i oczu. Ich niedobór prowadzi do niskiej masy urodzeniowej dziecka, a u matki może wywołać depresję poporodową.

Zobacz film: Alergia a ciąża i karmienie piersią. Źródło: 36,6

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
0
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fobia społeczna – przyczyny, objawy, skutki i leczenie lęku społecznego
Fobia społeczna – przyczyny, objawy, skutki i leczenie lęku społecznego
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Asperger: objawy zaburzenia ze spectrum autyzmu, przyczyny, leczenie
Asperger: objawy zaburzenia ze spectrum autyzmu, przyczyny, leczenie
Co to jest melasa? Jakie ma właściwości i zastosowanie?
Co to jest melasa? Jakie ma właściwości i zastosowanie?