Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jakie wartości odżywcze mają jajka? 

Jakie wartości odżywcze mają jajka? 

Zainteresował Cię ten artykuł?
jajka

Fot: Luka / gettyimages.com

Wielkanoc bez jajek nie istnieje. Mimo że w tym okresie nie może ich zabraknąć na stole, to warto o nich pamiętać nie tylko od świta. Co takiego mają w sobie jajka i dlaczego warto je jeść?

Jajka są przede wszystkim doskonałym źródłem pełnowartościowego białka, tym samym uważane są za jeden z najzdrowszych produktów pochodzenia zwierzęcego. Co ciekawe, jako jedyne zawierają wszystkie tzw. aminokwasy egzogenne, czyli te białka, których organizm człowieka nie wytwarza i musi dostarczyć je wraz z pożywieniem. Już dwa jajka pokrywają niemal 1/3 dziennego zapotrzebowania na te aminokwasy.

Jajka - wartości odżywcze, witaminy

Białko w 90 proc. składają się z wody, reszta to aminokwasy. Do tego jest mało kaloryczne – 100 g to zaledwie 45 kcal. A co z żółtkiem? Zawiera ono przede wszystkim tłuszcz (stanowi ok. 2/3 jego składu) – trójglicerydy (65 proc.), fosfolipidy oraz cholesterol. Dodatkowo znajdziemy w nim witaminy rozpuszczalne w tłuszczach tj. A, E, K. Jajko jest także dobrym źródłem witamin z grupy B. Mimo że żółtko zawiera sporo cennych substancji to jest też bardzo kaloryczne. W 100 g mieści aż 350 kcal.

Zobacz film:Które jaja wybrać? Które jaja są najzdrowsze? Źródło: 36,6.

Jak jedzenie jajek wpływa na nasze zdrowie?

Poza witaminami jajko jest doskonałym źródłem lecytyny. To właśnie z jego pomocą tłuszcz oraz cholesterol, który dostarczamy w raz z pożywieniem jest rozbijany na małe cząsteczki, dzięki czemu nie odkłada się on na ściankach naczyń krwionośnych i zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju miażdżycy.

Dodatkowo lecytyna w połowie składa się kwasy linolowego. Zaliczany jest on do tzw. wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, aktywuje on prostaglandyn, pseudo hormon, który reguluje ciśnienie krwi, działa przeciwzapalnie oraz przeciwzakrzepowo.

Lecytyna wspomaga pracę wątroby. Z jej pomocą narząd lepiej rozpuszcza żółć i zapobiega tworzeniu się kamieni żółciowych. Poprawia funkcjonowanie układu nerwowego, usprawnia pracę mózgu, sprawia, że szybciej się uczymy i lepiej radzimy sobie ze stresem.

Poza lecytyną w jajku znajdziemy jeszcze dwa cenne dla nas barwniki – ksantofil i luteinę. Pierwszy z nich zapobiega osadzaniu się w na ścianach tętnic złogów cholesterolu. Drugi chroni przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego (UVA i UVB). Związek ten odkłada się przede wszystkim w plamce żółtej oraz soczewce oka. Dodatkowo świetnie rozprawia się z wolno rodnikami i chroni naczynia włosowate siatkówki oraz fotoreceptorów przed uszkodzeniem.

O jajkach warto pamiętać, także ze względu na witaminę D. Mało, kto wie, że są jednym z niewielu produktów, w których ten związek występuje. Dlaczego jest taki ważny? Witamina D przede wszystkim ułatwia przyswajanie wapnia, bez którego nie może być mowy o mocnych kościach. Wpływa też na funkcjonowanie układu krwionośnego, badania pokazują, że w połączeniu z wapniem może chronić przez zawałem serca, udarem czy chorobą wieńcową. Dodatkowo reguluje poziom cholesterolu i pomaga zachować właściwe proporcje między tzw. „złym” a „dobrym” cholesterolem.

Zobacz film:W jakiej postaci jeść jajka? Źródło: 36,6.

Zdaniem naukowców niedobory tej witaminy mogą przyczynić się do problemów nie tylko z układem kostnym czy krwionośnym. Przeprowadzone przez nich badania pokazują, że zbyt niski poziom tego związku we krwi sprzyja tworzeniu się zmian nowotworowych, zwłaszcza w obrębie piersi, prostaty oraz jelita grubego. Witamina D pomaga także ustabilizować poziom glukozy we krwi, a tym samym po jajka powinny sięgać osoby, u których zdiagnozowano cukrzycę typu 2. Poza wyrównaniem stężenia cukru witamina D chroni diabetyków przed groźnymi powikłaniami tj. chorobami serca, retinopatią cukrzycową czy nefropatią cukrzycową.

Pamiętaj o środkach ostrożności

Każde jajko przed rozbiciem czy gotowaniem trzeba dokładnie umyć w ciepłej wodzie lub sparzyć. To bardzo ważne, bo nigdy nie mamy pewności czy kura, od której pochodzi jajko nie była zakażona bakteriami Salmonella lub Mycobacterium tuberculosis avium (prątkiem gruźlicy ptasiej).

Dodatkowo bez względu na to, ile jajek dziennie czy tygodniowo jemy, trzeba mieć na uwadze, że są one kwasotwórcze. Aby zachować równowagę kwasowo-zasadową, najlepiej łączyć jej warzywami, pieczywem lub kaszami.

Zobacz film: Czy sposób chowu kur ma wpływ na wartość odżywczą jajek? Źródło: Wiem co jem





Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
21
1
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak dbać o skórę zimą, jakie kosmetyki pielęgnacyjne wybrać?
Jak dbać o skórę zimą, jakie kosmetyki pielęgnacyjne wybrać? Materiał sponsorowany
Najgroźniejsze dla naszego zdrowia sztuczne barwniki. Gdzie je znajdziemy?
Najgroźniejsze dla naszego zdrowia sztuczne barwniki. Gdzie je znajdziemy?
Aparaty ortodontyczne – rodzaje, zakładanie, higiena i koszty
Aparaty ortodontyczne – rodzaje, zakładanie, higiena i koszty
Elektroniczna recepta. Wszystko, co musisz wiedzieć o e-receptach
Elektroniczna recepta. Wszystko, co musisz wiedzieć o e-receptach
E-zwolnienia lekarskie. Co trzeba wiedzieć o nowym systemie wystawiania L4?
E-zwolnienia lekarskie. Co trzeba wiedzieć o nowym systemie wystawiania L4?
Kawa z masłem – jakie ma właściwości? Jak przygotować kawę z masłem?
Kawa z masłem – jakie ma właściwości? Jak przygotować kawę z masłem?