Polub nas na Facebooku
Czytasz: Czy można przedawkować witaminę D? 
menu
Polub nas na Facebooku

Czy można przedawkować witaminę D? 

Kobieta zażywa witaminę D.

Fot. apomares / Getty Images

Witamina D jest nam niezbędna i trzeba ją suplementować cały rok. Jednak czy istnieje szansa na przedawkowanie tej witaminy? Czy połączenie słonecznych dni, diety bogatej w produkty zawierające duże ilości witaminy D i jeszcze tabletek to dobry pomysł? Przekonajcie się.

Witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Szczególnie ważna jest jej suplementacja - Polacy cierpią na niedobór witaminy D3, która jest wytwarzana w naszych organizmach pod wpływem słońca oraz znajduje się w tłustych rybach, jajkach i serze. Około 80 proc. Polaków cierpi na niedobór witaminy D3, z czego 40 proc. ma ten niedobór tak duży, że powoduje on różne schorzenia, m. in. osteoporozę, pogorszenie gospodarki wapniowej, podatność na choroby autoimmunologiczne i nowotwory.

Witamina D odpowiada za regulację gospodarki wapniowej (jest szczególnie ważna do prawidłowego rozwoju małych dzieci), usprawnia układ krwionośny, a także spowalnia rozwój nowotworów. Odpowiedni poziom witaminy D3 w organizmie zapobiega spadkowi dobrego cholesterolu HDL, wyrównuje poziom cukru we krwi oraz w połączeniu z wapniem skutecznie chroni przed zawałem serca, udarem i chorobą wieńcową.

Czy można przedawkować witaminę D?

Jeśli pozyskujemy ją z naturalnych źródeł, to jest to praktycznie niemożliwe - trzeba byłoby zjeść około 50 kg ryby! Jednak suplementując witaminę D istnieje ryzyko przedawkowania. Więcej na ten temat dowiecie się z filmu:

Zobacz film: Suplementacja witaminy D. Źródło: Wiem, co jem, wiem, co kupuję

Polecamy także: Funkcje i źródła witaminy D - objawy i skutki przedawkowania witaminy D

Witamina D buduje odporność

Z badań naukowych wynika, że dla naszego układu odpornościowego najważniejsze witaminy to D, E i C. Witamina D należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i najwięcej znajdziemy w tłustych rybach, czyli w łososiu i węgorzu, nieco mniej w śledziu czy makreli oraz niewielkie jej ilości występują w jajkach, mleku czy jogurcie. 

Teoretycznie wystarczy 15 minut działania słońca na 18 proc. powierzchni ciała, aby w organizmie wytworzyła się odpowiednia ilość witaminy D. Niestety ilość dni słonecznych w Polsce jest ograniczona, dlatego witaminę D trzeba suplementować. 

Polecamy: Żywność, która wzmocni odporność. Co jeść, aby nie chorować?

Więcej o wpływie witaminy D na układ immunologiczny znajdziecie na filmie:

Zobacz film: Witamina D najważniejsza dla naszej odporności. Źródło: Wiem, co jem, wiem, co kupuję

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
7
1
Polecamy
Jak pozyskać witaminę D w czasie pandemii?
Jak pozyskać witaminę D w czasie pandemii? TVN zdrowie
Witamina D3 - niedobór, dawkowanie, właściwości i działanie
Witamina D3 - niedobór, dawkowanie, właściwości i działanie TVN zdrowie
Charakterystyka witamin rozpuszczalnych w wodzie – występowanie, zapotrzebowanie, znaczenie
Charakterystyka witamin rozpuszczalnych w wodzie – występowanie, zapotrzebowanie, znaczenie Dzień Dobry TVN
Jakie produkty zawierają witaminę D3?
Jesienno-zimowa dieta
Jakie produkty zawierają witaminę D3? Jesienno-zimowa dieta Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Ból w mostku – powód do paniki? Nie zawsze oznacza zawał
Ból w mostku – powód do paniki? Nie zawsze oznacza zawał
Kolendra – właściwości lecznicze i zastosowanie zioła w kuchni
Kolendra – właściwości lecznicze i zastosowanie zioła w kuchni
Objawy glejaka nerwu wzrokowego. Diagnostyka i leczenie
Objawy glejaka nerwu wzrokowego. Diagnostyka i leczenie
Beta hCG – normy, wyniki
Beta hCG – normy, wyniki
Nerwica lękowa - przyczyny, objawy somatyczne i psychiczne, leczenie
Nerwica lękowa - przyczyny, objawy somatyczne i psychiczne, leczenie
Podgrzybek zajączek - jak wygląda? Czy ten grzyb jest trujący?
Podgrzybek zajączek - jak wygląda? Czy ten grzyb jest trujący?