Polub nas na Facebooku
Czytasz: Co jeść, aby mieć zdrowe i mocne kości?
menu
Polub nas na Facebooku

Co jeść, aby mieć zdrowe i mocne kości?

Zobacz film: Co jeść, aby mieć zdrowe i mocne kości? Źródło: 36,6.

To, co jemy ma ogromny wpływ na działanie naszego organizmu. Dzięki odpowiednio zbilansowanej diecie możemy wzmocnić także układ kostno-stawowym. Co warto jeść, aby mieć mocne kości?

Podstawowym budulcem kości jest wapń. Niestety, przeciętny Polak przyjmuje tylko połowę dziennego zapotrzebowanie na ten pierwiastek. A potrzebujemy go całkiem sporo (dziennie trzeba wypijać np. litr mleka). Ale sam wapń to za mało. Kości do tego, żeby były mocne i zdrowe potrzebują jeszcze witaminy D.

Dlaczego jest taka ważna? To dzięki niej nasze jelita mogą wchłonąć i wykorzystać wapń, który dostarczamy wraz z pożywieniem. Jeśli będziemy mieli jej za mało ilość spożytego wapnia nie będzie miała większego znaczenia, bo i tak się nie wchłonie. Gdzie jej szukać? Najlepszym źródłem witaminy D są tłuste ryby, drożdże czy żółtka jajek. Niestety, nawet, jeśli tego rodzaju produktów nie brakuje w naszej diecie to i tak możemy mieć jej niedobory, dlatego specjaliści zalecają suplementację tej witaminy.

Ale nasz organizm, aby mógł wyciągnąć z witaminy D to, co najlepsze potrzebuje jeszcze magnezu. To dzięki niemu witamina D może uruchomić proces wchłaniania wapnia. Jednak, aby ten mechanizm zadziałał, jak należy konieczna jest jeszcze witamina B6, dlatego najlepiej wprowadzić do diety produkty, które zawierają zarówno magnez i witaminę B6. Związki te znajdziemy m.in. w bananach, pieczywie zbożowym, tuńczyku oraz wątróbce.

Kościom potrzebna jest jeszcze witamina K2, którą w pewnym stopniu wytwarzają nasze jelita. Dodatkowo znajdziemy ją w warzywach liściastych, np. szpinaku, ale i kalafiorze czy pomidorach.

Układ kostny nie może się obejść również bez witaminy C. Jest ona niezbędna do syntezy kolagenu. Najlepszym jej źródłem są natka pietruszki, kiwi, a także ziemniaki.

Trzeba jednak mieć na uwadze, że sama dieta to zdecydowanie za mało. O czym trzeba jeszcze pamiętać i co robić, aby kości były naprawdę mocne?




Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
30
5
Polecamy
Co jeść zimą, żeby lepiej się czuć? Poznaj dietę mniszki
Co jeść zimą, żeby lepiej się czuć? Poznaj dietę mniszki Dzień Dobry TVN
Co powinna zawierać dieta dla piłkarza, aby ułatwić utrzymanie formy?
Co powinna zawierać dieta dla piłkarza, aby ułatwić utrzymanie formy? Dzień Dobry TVN
Czy można przedawkować witaminę D? 
Czy można przedawkować witaminę D?  TVN zdrowie
Witamina D3 - niedobór, dawkowanie, właściwości i działanie
Witamina D3 - niedobór, dawkowanie, właściwości i działanie TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Czym jest tabaka? Jakie jest działanie tabaki na organizm?
Czym jest tabaka? Jakie jest działanie tabaki na organizm?
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?