Polub nas na Facebooku
Czytasz: Chipsy z selera i z buraka

Chipsy z selera i z buraka

Chipsy z selera.

Fot. bhofack2 / Getty Images

Zdrowe chipsy to bardzo ciekawa alternatywa, którą warto przygotowywać z myślą o najmłodszych, aby nauczyć ich jedzenia zdrowych przekąsek. Przygotowanie jest bardzo łatwe, a zdrowe chipsy nie zawierają soli, której Polacy spożywają o wiele za dużo.

Sól, którą zawierają tradycyjne chipsy, jest szalenie szkodliwa dla naszego organizmu. Nadmiar jej spożycia prowadzi do rozwoju nadciśnienia tętniczego, a nieleczona choroba może doprowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych. Ogromną zaletą chipsów warzywnych jest także mniejsza kaloryczność – można je bowiem upiec w piekarniku, dzięki czemu nie będą bombą kaloryczną.

W składzie tradycyjnych chipsów często znajdziemy nie tylko sól, ale także cukier, olej palmowy oraz całą serię wzmacniaczy smaku (np. glutaminian) oraz barwników (np. karoteny). Często zawierają także produkty mleczne, np. mleko w proszku, serwatkę z mleka w proszku, czy tłuszcz z masła w proszku. Ich skład pozostawia wiele do życzenia. Tymczasem domowe warzywne chipsy będą zawierać tylko to, co do nich dodamy.

Chipsy z selera

Seler naciowy i korzeniowy to warzywa, które nadają smaku wielu potrawom. Warzywo odtruwa organizm, pomaga w trawieniu tłuszczy, działa moczopędnie, polepsza pracę nerek i serca oraz korzystnie wpływa na układ nerwowy. Seler często jest wykorzystywany w dietach oczyszczających oraz odchudzających. Jest bogatym źródłem witamin z grupy B (B1, B2, B5, B6, PP), witaminy C, E i K oraz składników mineralnych: cynku, fosforu, miedzi, sodu, manganu, magnezu, potasu, żelaza i wapnia, a także błonnika pokarmowego i bioflawonoidów.

Przepis na chipsy z selera korzeniowego

Potrzebujesz selera oraz odrobiny oleju. Warzywo należy dokładnie umyć, a następnie pokroić w jak najcieńsze plasterki. Następnie przekładamy je do miski i dodajemy olej – każdy z plasterków selera powinien być posmarowany olejem. Chipsy układamy na blasze, nie powinny nachodzić na siebie. Pieczemy je w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez około 20-30 minut. Należy je obserwować i wyjąć kiedy się zarumienią.

Świetnie smakują z dipem z awokado (zblendowane awokado, odrobina jogurtu i soku z cytryny).

Chipsy z buraka

Buraki to warzywa znane ze swych prozdrowotnych właściwości jeszcze w starożytności. Ich spożywanie zapobiega anemii, wspomaga układ krwionośny, a zawarty w nich kwas foliowy pomaga usunąć z krwiobiegu homocysteinę, której zbyt wysoki poziom może wywoływać choroby serca. Buraki korzystnie wpływają na cholesterol, obniżając jego złą frakcję oraz podnoszą we krwi stężenie regulującego ciśnienie tlenku azotu. Są zatem zalecane w diecie osób z nadciśnieniem.

W burakach, poza kwasem foliowym, znajdziemy również wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód i cynk oraz witaminy C, A, a także witaminy z grupy B.

Przepis na chipsy z buraka

Buraki myjemy, kroimy na równe plasterki, następnie smarujemy je olejem i układamy na blasze do pieczenia. Chipsy z buraka pieczemy przez godzinę w piekarniku nagrzanym do 130 stopni.

Chipsy warzywne można przygotować także z innych warzyw – np. z jarmużu czy marchewki. Są ciekawą alternatywą, ale uwaga – nie zawsze będą one chrupiące! Przeważnie chrupiące będą brzegi, natomiast środek – raczej miękki. 

Kcal (100 g buraka) 43
Białko 1.6
Tłuszcz 0.2
Węglowodany 10
Błonnik 2.8

Co jeszcze można przygotować z buraka? Bardzo dużo! Buraki można kisić, a sok z takich ukiszonych buraków jest bardzo zdrowy:

Zobacz film: Sok z kiszonych buraków z rozgrzewającym cynamonem. Źródło: X-Bank Gallery


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
5
1
Polecamy
Burak dobry na wszystko! Dlaczego warto pić sok buraka? Zobacz proste przepisy!
Burak dobry na wszystko! Dlaczego warto pić sok buraka? Zobacz proste przepisy! Dzień Dobry TVN
Dlaczego warto jeść zielone warzywa? Potrafią zdziałać cuda!
Dlaczego warto jeść zielone warzywa? Potrafią zdziałać cuda! Dzień Dobry TVN
Naleśniki ze szpinakiem – czy są zdrowe? Jakie mają wartości odżywcze oraz jak przygotować je samemu w domu?
Naleśniki ze szpinakiem – czy są zdrowe? Jakie mają wartości odżywcze oraz jak przygotować je samemu w domu? TVN zdrowie
Pomidory faszerowane kaszą jaglaną. Jak je przygotować? 
Pomidory faszerowane kaszą jaglaną. Jak je przygotować?  TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta?
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta? Materiał sponsorowany
Czy temperatura prania ma znaczenie?
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?