Polub nas na Facebooku
Czytasz: Chipsy z selera i z buraka
menu
Polub nas na Facebooku

Chipsy z selera i z buraka

Chipsy z selera.

Fot. bhofack2 / Getty Images

Zdrowe chipsy to bardzo ciekawa alternatywa, którą warto przygotowywać z myślą o najmłodszych, aby nauczyć ich jedzenia zdrowych przekąsek. Przygotowanie jest bardzo łatwe, a zdrowe chipsy nie zawierają soli, której Polacy spożywają o wiele za dużo.

Sól, którą zawierają tradycyjne chipsy, jest szalenie szkodliwa dla naszego organizmu. Nadmiar jej spożycia prowadzi do rozwoju nadciśnienia tętniczego, a nieleczona choroba może doprowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych. Ogromną zaletą chipsów warzywnych jest także mniejsza kaloryczność – można je bowiem upiec w piekarniku, dzięki czemu nie będą bombą kaloryczną.

W składzie tradycyjnych chipsów często znajdziemy nie tylko sól, ale także cukier, olej palmowy oraz całą serię wzmacniaczy smaku (np. glutaminian) oraz barwników (np. karoteny). Często zawierają także produkty mleczne, np. mleko w proszku, serwatkę z mleka w proszku, czy tłuszcz z masła w proszku. Ich skład pozostawia wiele do życzenia. Tymczasem domowe warzywne chipsy będą zawierać tylko to, co do nich dodamy.

Chipsy z selera

Seler naciowy i korzeniowy to warzywa, które nadają smaku wielu potrawom. Warzywo odtruwa organizm, pomaga w trawieniu tłuszczy, działa moczopędnie, polepsza pracę nerek i serca oraz korzystnie wpływa na układ nerwowy. Seler często jest wykorzystywany w dietach oczyszczających oraz odchudzających. Jest bogatym źródłem witamin z grupy B (B1, B2, B5, B6, PP), witaminy C, E i K oraz składników mineralnych: cynku, fosforu, miedzi, sodu, manganu, magnezu, potasu, żelaza i wapnia, a także błonnika pokarmowego i bioflawonoidów.

Przepis na chipsy z selera korzeniowego

Potrzebujesz selera oraz odrobiny oleju. Warzywo należy dokładnie umyć, a następnie pokroić w jak najcieńsze plasterki. Następnie przekładamy je do miski i dodajemy olej – każdy z plasterków selera powinien być posmarowany olejem. Chipsy układamy na blasze, nie powinny nachodzić na siebie. Pieczemy je w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez około 20-30 minut. Należy je obserwować i wyjąć kiedy się zarumienią.

Świetnie smakują z dipem z awokado (zblendowane awokado, odrobina jogurtu i soku z cytryny).

Chipsy z buraka

Buraki to warzywa znane ze swych prozdrowotnych właściwości jeszcze w starożytności. Ich spożywanie zapobiega anemii, wspomaga układ krwionośny, a zawarty w nich kwas foliowy pomaga usunąć z krwiobiegu homocysteinę, której zbyt wysoki poziom może wywoływać choroby serca. Buraki korzystnie wpływają na cholesterol, obniżając jego złą frakcję oraz podnoszą we krwi stężenie regulującego ciśnienie tlenku azotu. Są zatem zalecane w diecie osób z nadciśnieniem.

W burakach, poza kwasem foliowym, znajdziemy również wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód i cynk oraz witaminy C, A, a także witaminy z grupy B.

Przepis na chipsy z buraka

Buraki myjemy, kroimy na równe plasterki, następnie smarujemy je olejem i układamy na blasze do pieczenia. Chipsy z buraka pieczemy przez godzinę w piekarniku nagrzanym do 130 stopni.

Chipsy warzywne można przygotować także z innych warzyw – np. z jarmużu czy marchewki. Są ciekawą alternatywą, ale uwaga – nie zawsze będą one chrupiące! Przeważnie chrupiące będą brzegi, natomiast środek – raczej miękki. 

Kcal (100 g buraka) 43
Białko 1.6
Tłuszcz 0.2
Węglowodany 10
Błonnik 2.8

Co jeszcze można przygotować z buraka? Bardzo dużo! Buraki można kisić, a sok z takich ukiszonych buraków jest bardzo zdrowy:

Zobacz film: Sok z kiszonych buraków z rozgrzewającym cynamonem. Źródło: X-Bank Gallery


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
7
1
Polecamy
Jak zrobić chipsy warzywne z piekarnika – przepis
Jak zrobić chipsy warzywne z piekarnika – przepis TVN zdrowie
Kiszonki warzywne - właściwości zdrowotne.
Przepisy na kiszonkę z buraków, kukurydzę marynowaną i w zalewie słodko-kwaśnej 
Kiszonki warzywne - właściwości zdrowotne. Przepisy na kiszonkę z buraków, kukurydzę marynowaną i w zalewie słodko-kwaśnej  TVN zdrowie
Sałatka z buraków i rukoli – jak ją przygotować?
Sałatka z buraków i rukoli – jak ją przygotować? Dzień Dobry TVN
Dlaczego warto jeść zielone warzywa?
Potrafią zdziałać cuda!
Dlaczego warto jeść zielone warzywa? Potrafią zdziałać cuda! Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Kawa nie tylko pobudza, ale także poprawia zdrowie. Poznaj 9 powodów, dla których warto ją pić 
Kawa nie tylko pobudza, ale także poprawia zdrowie. Poznaj 9 powodów, dla których warto ją pić 
Guzki w płucach – rak czy nic groźnego? Jak interpretować niepokojące wyniki?
Guzki w płucach – rak czy nic groźnego? Jak interpretować niepokojące wyniki?
Sprawdź, kiedy jest najlepszy czas na mierzenie cukru i jak wykonać tę czynność prawidłowo 
Sprawdź, kiedy jest najlepszy czas na mierzenie cukru i jak wykonać tę czynność prawidłowo 
Jak leczyć ostrogę piętową?
Jak leczyć ostrogę piętową?
Jaki kolor i kształt ma zdrowy stolec? 
Jaki kolor i kształt ma zdrowy stolec? 
Objawy grzybicy żołądka. Dieta oraz leczenie kandydozy przewodu pokarmowego
Objawy grzybicy żołądka. Dieta oraz leczenie kandydozy przewodu pokarmowego