Polub nas na Facebooku
Czytasz: Chipsy z jarmużu – dietetyczna i chrupiąca przekąska. Wartość odżywcza i właściwości jarmużu
menu
Polub nas na Facebooku

Chipsy z jarmużu – dietetyczna i chrupiąca przekąska. Wartość odżywcza i właściwości jarmużu

czipsy z jarmużu

Fot. bhofack2 / Getty Images

Chipsy z jarmużu są lekką i zdrową przekąską, którą przygotuje się w kilkanaście minut. Jarmuż jest niskokalorycznym warzywem liściastym bogatym w błonnik pokarmowy i związki antyoksydacyjne. Chroni przed wystąpieniem choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy, nowotworów oraz miażdżycy. 

Chipsy z jarmużu są zdrową i dietetyczną przekąską stanowiącą zamiennik dla kalorycznych przekąsek. Jarmuż jest zielonym warzywem liściastym cenionym nie tylko za walory smakowe, ale również za wysokie wartości odżywcze i liczne właściwości zdrowotne. W jego składzie występują związki podnoszące odporność i zapobiegające wielu chorobom.

Chipsy z jarmużu – jak je przygotować?

Chipsy z jarmużu są doskonałą alternatywą dla słonych przekąsek kupowanych w sklepach. Tradycyjne chipsy są wysokokaloryczne, nie dostarczają organizmowi związków odżywczych i należą do produktów o wysokim stopniu przetworzenia. Chipsy z jarmużu nie zawierają żadnych dodatków ani ulepszaczy. Do ich przygotowania wykorzystuje się wyłącznie liście jarmużu, oliwę z oliwek oraz sól. Do chipsów z jarmużu można dodawać również ulubione przyprawy, np. słodką paprykę w proszku, mieszankę przypraw do gyrosa lub inną. Sposób przygotowania chipsów z jarmużu jest niezwykle prosty i mało czasochłonny.

Chipsy z jarmużu – przepis

W 100 g chipsów z jarmużu znajduje się około:

kcal 195
białko 3.3 g 
tłuszcz 2.3 g
węglowodany  10 g 

Składniki na dwie porcje:

  • 100 g jarmużu paczkowanego lub 3 duże liście jarmużu,
  • 2 łyżki oliwy,
  • sól.

Zobacz film:  Jarmuż zdrowie na talerzu. Źródło: Dzień Dobry TVN

Sposób przygotowania:

  1. Piekarnik nagrzej do temperatury 190 stopni. Umyj jarmuż, oderwij liście od stwardniałej łodyżki (łodyżkę odrzuć).
  2. Liście jarmużu umieść w misce. Dodaj sól. Jarmuż polej oliwą. Całość dokładnie wymieszaj.
  3. Jarmuż przełóż na blachę do pieczenia wyłożoną papierem do pieczenia. Wstaw do nagrzanego piekarnika na górną półkę. Chipsy z jarmużu piecz przez około 10 minut.

Jarmuż – wartości odżywcze

Jarmuż jest warzywem kapustnym o charakterystycznych zielonych, sztywnych i karbowanych liściach. Jego znaczną zaletą jest odporność na zimno, która sprawia, że jarmuż może gościć w kuchni również w okresie jesienno-zimowym. Jarmuż odznacza się wysokimi wartościami odżywczymi i niską kalorycznością. W 100 g tego smacznego warzywa znajduje się jedynie około 35 kcal. Jarmuż dostarcza około 3,5 g białka, 0,5 g tłuszczu i 2,5 g węglowodanów. Jest również cennym źródłem błonnika pokarmowego (4 g/ 100g produktu). W jarmużu znajdują się cenne witaminy i minerały potrzebne do codziennego funkcjonowania organizmu. Są to m.in.: witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy, witamina C i K oraz prowitamina witaminy A (beta karoten), a także magnez, potas, fosfor, wapń, żelazo, cynk i sód.

Jarmuż – właściwości przeciwnowotworowe

Jarmuż ze względu na wysokie wartości odżywcze wykazuje liczne właściwości prozdrowotne. Jest źródłem antyoksydantów, które hamują szkodliwe działanie wolnych rodników tlenowych, chroniąc przed rozwojem chorób cywilizacyjnych, w tym nowotworów. Do antyoksydantów zalicza się m.in. beta karoten i witaminę E. W jarmużu występuje również sulforafan wykazujący silne działanie przeciwnowotworowe. Związek ten zmniejsza ryzyko rozwoju raka płuc, jelita grubego i prostaty. Jarmuż swoją intensywną, zieloną barwę zawdzięcza chlorofilowi – naturalnemu barwnikowi, który (podobnie jak beta karoten i witamina E) ma właściwości przeciwutleniające i wspomaga oczyszczanie organizmu z nagromadzonych w nim toksyn. Działanie antynowotworowe wykazuje także witamina K, która chroni m.in. przed rakiem jajników, piersi, okrężnicy, wątroby i pęcherzyka żółciowego.

Jarmuż – inne właściwości zdrowotne

W składzie jarmużu występują liczne związki o pozytywnym wpływie na pracę układu sercowo-naczyniowego. Zawarty w nim potas i wapń przyczyniają się do regulowania ciśnienia tętniczego krwi, zapobiegając nadciśnieniu. Błonnik pokarmowy prowadzi do obniżenia poziomu „złego” cholesterolu, redukując ryzyko rozwoju miażdżycy i innych związanych z nią chorób (choroby niedokrwiennej mięśnia sercowego, zawału serca, udaru mózgu). Ponadto błonnik pokarmowy jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Przyczynia się do usprawnienia procesów trawiennych, przeciwdziała zaparciom, daje uczucie sytości i przyspiesza przemianę materii. Sulforafan obecny w jarmużu chroni przed chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy, gdyż skutecznie niszczy bakterię – Helicobacter pylori, stanowiącą najczęstszą przyczynę tego schorzenia. Jarmuż jest bogatym źródłem beta-karotenu, który w organizmie człowieka zostaje przekształcony w witaminę A. Związek ten uczestniczy w procesie widzenia i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób narządu wzroku, takich jak „kurza ślepota” czy zespół suchego oka. Ponadto w jarmużu znajdują się luteina i zeaksantyna – antyoksydanty przeciwdziałające zwyrodnieniu plamki żółtej, czyli jednej ze struktur siatkówki oka.

Jarmuż – kto nie powinien go jeść?

Jarmuż jest warzywem zalecanym w diecie każdej zdrowej osoby. Powinien pojawić się w diecie odchudzającej ze względu na niską kaloryczności i wysokie wartości odżywcze. Jarmuż dostarcza jednak goitrogenów, czyli związków mogących prowadzić do obniżenia poziomu jodu w organizmie. Z tego powodu nie powinien wystąpić w żywieniu osób cierpiących na choroby tarczycy. W składzie tego zielonego warzywa znajduje się również duża ilość szczawianów, które należy eliminować przy kamicy szczawianowej i dnie moczanowej.

Zobacz film: Czy trzeba wyrzucić cały produkt, jeśli na kawałku jest pleśń? Źródło: Wiem, co jem

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
5
0
Polecamy
Brokuły mają mało kalorii i są pyszne! Dlaczego warto je jeść?
Brokuły mają mało kalorii i są pyszne! Dlaczego warto je jeść? Dzień Dobry TVN
Dania ze słonecznikiem zwycięzcy MasterChefa, Mateusza Zielonki. Dlaczego warto jeść słonecznik?
Dania ze słonecznikiem zwycięzcy MasterChefa, Mateusza Zielonki. Dlaczego warto jeść słonecznik? Dzień Dobry TVN
Kiełki brokuła - wartości odżywcze, właściwości lecznicze, hodowla, przepisy
Kiełki brokuła - wartości odżywcze, właściwości lecznicze, hodowla, przepisy TVN zdrowie
Ciasto marchewkowe fit – jak je przygotować? Wartość odżywcza i właściwości lecznicze marchewki
Ciasto marchewkowe fit – jak je przygotować? Wartość odżywcza i właściwości lecznicze marchewki TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
 Choroba Alzheimera – objawy, diagnostyka, rokowania
Choroba Alzheimera – objawy, diagnostyka, rokowania
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Borowik – jakie są rodzaje borowików? Które są jadalne, a które trujące?
Borowik – jakie są rodzaje borowików? Które są jadalne, a które trujące?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego