Polub nas na Facebooku
Czytasz: Buraki – dlaczego warto je jeść i jakie mają wartości odżywcze?

Buraki – dlaczego warto je jeść i jakie mają wartości odżywcze?

Młode buraki

Fot: foodandwinephotography / gettyimages.com

Burak to jedno z częściej wykorzystywanych w kuchni warzyw. Można z niego przygotować zupę, sok, a ugotowane i starte stanowią doskonały dodatek do obiadu. Dlaczego warto jeść potrawy na bazie buraków i jakich cennych substancji dostarczają?

Burak zaliczany jest do roślin szarłowatych i kosmowatych. Uprawiany jest na Bliskim Wschodzi, w basenie Morza Śródziemnego, Kaspijskiego, w Indiach, a także w Polsce. Swoją popularność zawdzięcza nie tylko walorom smakowym, ale przede wszystkim korzystnemu wpływowi na zdrowie.

Buraki – właściwości i wpływ na zdrowie

Buraki – jak wszystkie czerwone warzywa i owoce – zawierają sporo potasu. W 100 gramach jest go aż 348 mg. Pierwiastek ten wspomaga pracę serca oraz reguluje ciśnienie krwi, tym samym polecany jest każdemu, kto zmaga się z nadciśnieniem tętniczym lub ma problemy z sercem. Jedzone regularnie pomagają obniżyć cholesterol. Na buraki warto zwrócić uwagę także ze względu na żelazo (które jest bardzo dobrze przyswajalne) i kwas foliowy. Oba te związki uczestniczą w procesach krwiotwórczych, tym samym chronią przed anemią i wspomagają jej leczenie. O burakach – właśnie ze względu na kwas foliowy – powinny pamiętać także kobiety w ciąży lub te, które dopiero starają się o dziecko. Związek ten jest niezbędny do prawidłowego rozwoju cewy nerwowej. To właśnie z niej później rozwija się mózg oraz rdzeń kręgowy dziecka.  Niedobór kwasu foliowego może skutkować poważnymi wadami płodu.

W burakach zawarty jest także tryptofan. To aminokwas, który wpływa na nasze samopoczucie. Jego niedobór często łączony jest z rozwojem depresji.

Zobacz także: Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis

Buraki – czy chronią przed rozwojem raka?

Największą wartością buraków są antocyjany. Związki te zaliczane są do flawonoidów, które wykazują silne działanie przeciwutleniające. Substancje te mają zdolność zwalczania wolnych rodników, które przyczyniają się do mutacji komórek i tworzenia zmian nowotworowych w organizmie. Antocyjany dodatkowo wspomagają pracę układu krążenia. Rozrzedzają krew, dzięki czemu nie tylko lepiej krąży, ale nie tworzy groźnych dla zdrowia i życia zakrzepów, dlatego polecane są osobom chorym na zakrzepicę oraz z żylakami. Dodatkowo wzmacniają i uszczelniają naczynia krwionośne, dzięki czemu chronią przed miażdżycą.

Buraki – na odporność i nie tylko

Buraki nie tylko chronią przed rozwojem raka czy anemią. Zawarte w warzywie betacjany aktywują układ immunologiczny i wzmacniają odporność. W warzywie znajdują się także wapń (41 mg/100 g) oraz fosfor i magnez (17 mg/100 g). Buraki zawierają śladowe ilości witamin. Najwięcej mają witaminy C (ok. 10 mg/100 g), która jest jednym z silniejszych przeciwutleniaczy.

Burak – kalorie

Burak to warzywo, które ma stosunkowo mało kalorii. W 100 gramach jest zaledwie 33 kcal. Mimo to nie można przesadzać z ich ilością, ponieważ zawierają sporo cukru. Warzywo wykazuje także właściwości oczyszczające, dlatego też często znajduje się w tego rodzaju dietach.

Dlaczego warto jeść buraki? Dowiesz się tego z filmu:

Zobacz film: Dlaczego warto jeść buraki i co można z nich przygotować? Źródło: Dzień Dobry TVN

Buraki – kto nie może ich jeść?

Mimo że buraki są bardzo zdrowe i zawierają wiele cennych dla zdrowia związków, to nie każdy może cieszyć się ich smakiem. Uważać muszą przede wszystkim osoby, które chorują na cukrzycę. Buraki mają bowiem wysoki indeks glikemiczny. Wskaźnik ten mówi jak szybko po zjedzeniu danego produktu podnosi się poziom glukozy w organizmie. Uważać muszą także osoby chorujące lub zagrożone osteoporozą. Jedzenie buraków pomaga oczyścić organizm z zalegających w nich toksyn. Niestety wraz ze szkodliwymi dla zdrowia związkami buraki wypłukują także wapń, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego.

Buraki – sok z buraka naturalny dopalacz

Buraki, a przede wszystkim sok z buraka polecany jest osobom, które uprawiają sport. Warzywo za sprawą azotynów spowalnia wchłanianie tlenu, tym samym zwiększa się wydolność organizmu i wolniej się męczymy. Buraki pomagają także szybciej pozbyć się zakwasów oraz przyspieszają regenerację i odbudowę mięśni.

Buraki – co można z nich przygotować

Buraki to warzywa, które można wykorzystać w kuchni na wiele sposobów. Doskonale nadają się do zup lub jako dodatek do głównego dania. Do najbardziej popularnych potraw przygotowywanych z buraka należą barszcz czerwony i zupa z botwiny, czyli młodych buraków. Buraki ćwikłowe można jeść także na surowo, po wcześniejszym obraniu ze skórki. Z buraków można przygotować także pożywny sok. Najlepiej smakuje w połączeniu z jabłkiem oraz marchewka. Przygotowując sok z buraka trzeba jednak, że nie można wypić go od razu. W przeciwnym razie będzie zbyt dużym obciążeniem zarówno dla żołądka, jak i wątroby. Z buraków można przygotować także sałatkę. Buraki doskonale komponują się także z rybami, zwłaszcza śledziami.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
4
1
Polecamy
Pietruszka. Afrodyzjak, a może narkotyk?
Pietruszka. Afrodyzjak, a może narkotyk? Dzień Dobry TVN
Burak dobry na wszystko! Dlaczego warto pić sok buraka? Zobacz proste przepisy!
Burak dobry na wszystko! Dlaczego warto pić sok buraka? Zobacz proste przepisy! Dzień Dobry TVN
Pieczone jabłka z bakaliami i cynamonem – czy są zdrowe?
Pieczone jabłka z bakaliami i cynamonem – czy są zdrowe? TVN zdrowie
Naleśniki ze szpinakiem – czy są zdrowe? Jakie mają wartości odżywcze oraz jak przygotować je samemu w domu?
Naleśniki ze szpinakiem – czy są zdrowe? Jakie mają wartości odżywcze oraz jak przygotować je samemu w domu? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta?
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta? Materiał sponsorowany
Czy temperatura prania ma znaczenie?
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?