Polub nas na Facebooku
Czytasz: Borówka amerykańska – ile jeść, by wzmocnić serce?
menu
Polub nas na Facebooku

Borówka amerykańska – ile jeść, by wzmocnić serce?

Borówki

Kidsada Manchinda/getty mages

Trwa sezon na borówki. Owocom tym przypisuje mnóstwo prozdrowotnych właściwości. Borówki działają przeciwnowotworowo, usprawniają procesy trawienne, a także zmniejszają ryzyko chorób serca. Jeżeli jemy je regularnie i w odpowiedniej ilości, to ryzyko to spada aż o 15 proc. Dowiedz się, ile jeść dziennie borówek, by zachować zdrowie.

Borówka amerykańska – źródło witamin i minerałów

Owoc borówki dostarcza wielu niezbędnych organizmowi witamin i składników mineralnych. Borówka amerykańska jest cennym źródłem witaminy C należącej do naturalnych substancji antyoksydacyjnych. Związek ten chroni organizm przed rozwojem chorób układu sercowo-naczyniowego, wzmacnia odporność oraz opóźnia procesy starzenia się skóry.

W składzie borówki amerykańskiej znajdziemy takie witaminy jak: z grupy B, zwłaszcza B2 i B6, a także witamina A, E i K.

Borówka amerykańska to także liczne składniki mineralne, a wśród nich należy wymienić: potas, fosfor, cynk, miedź, żelazo, wapń, selen i magnez. Borówka zawiera również kwas foliowy.

W składzie borówki obecny jest także błonnik pokarmowy, który korzystnie wpływa na pracę przewodu pokarmowego, usprawnia procesy trawienne i zapobiega dokuczliwym zaparciom.

Borówka amerykańska należy do owoców o średnim indeksie glikemicznym, który wynosi 55. Owoc jest niskokaloryczny – 100 gramów dostarcza około 57 kcal.

Właściwości prozdrowotne borówki amerykańskiej

Borówka amerykańska posiada niezliczone właściwości prozdrowotne, które wynikają z obecnych w niej witamin, ale przede wszystkim związków o działaniu przeciwutleniającym, w tym antocyjanów, które nadają owocom ich intensywny barwnik. Antocyjany ceni się przede wszystkim za działanie antyoksydacyjne, które chroni organizm przed nowotworami. Przeciwutleniacze w połączeniu z witaminą C uelastyczniają i wzmacniają naczynia krwionośne, obniżają ciśnienie tętnicze i poziom złego cholesterolu we krwi, który jest odpowiedzialny m.in. za wywoływanie miażdżycy i innych chorób układu krwionośnego. Jednocześnie jedzenie borówek prowadzi do zwiększenia stężenia „dobrego” cholesterolu – frakcji HDL.

Ile jeść borówek dziennie, by zachować zdrowie?

Sprawdzili to naukowcy University of East Anglia w Wielkiej Brytanii wraz z naukowcami z Harvard University w Cambridge. Zespół badawczy postanowił dowieść, w jaki sposób jedzenie borówek amerykańskich działa na tzw. zespół metaboliczny, o którym możemy mówić wówczas, kiedy występuje podwyższony poziom cholesterolu i trójglicerydów, glukozy w krwi, nadciśnienie tętnicze i otyłość brzuszna. Wyniki swoich obserwacji naukowcy opublikowali w „American Journal of Clinical Nutrition”. Z przeprowadzonych badań wynika, że kluczowa jest modyfikacja diety i wprowadzenie do codziennego jadłospisu produktów, które są szczególnie cenne w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych. Tu nieocenione okazały się właśnie borówki amerykańskie i zawarte w nich antocyjany.

Wyniki obserwacji

Naukowcy przebadali grupę 138 osób z nadwagą i otyłością w wieku od 50 do 75 lat, z zespołem metabolicznym. Badanie trwało 6 miesięcy i w tym czasie badani codziennie spożywali określone ilości borówki amerykańskiej. Uczestnicy testu jedli borówki w formie sproszkowanej. Drugiej, kontrolnej grupie podano placebo zawierające sztuczne barwniki i aromaty. Badanie wykazało, że regularne spożywanie porcji 150 g borówek prowadzi do trwałej poprawy funkcjonowania naczyń i tętnic i zmniejsza ryzyko chorób serca nawet o 15 proc.

Co ciekawe, mniejsza porcja borówek ( 75 g) nie dawała takich samych zdrowotnych korzyści.

Nie tylko same borówki

Warto dodać, że nie tylko borówki amerykańskie zawierają antocyjany. Przeciwutleniacze te znajdują się również w aronii, czarnych jagodach, porzeczkach, malinach, truskawkach, czy wiśniach.

Zobacz film: Borówki amerykańskie. Jakie mają właściwości?

źródło: Agencja TVN

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
64
4
Polecamy
5 wyjątkowych składników na poprawę odporności, o których mogłaś nie słyszeć
5 wyjątkowych składników na poprawę odporności, o których mogłaś nie słyszeć Dzień Dobry TVN
Warzywa i owoce to podstawa diety.
Dlaczego trzeba ich jeść jak najwięcej? 
Warzywa i owoce to podstawa diety. Dlaczego trzeba ich jeść jak najwięcej?  Dzień Dobry TVN
Suszone morele – pyszna przekąska na zdrowe serce, kości i żołądek.
Dlaczego warto je jeść po chorobie?
Suszone morele – pyszna przekąska na zdrowe serce, kości i żołądek. Dlaczego warto je jeść po chorobie? TVN zdrowie
Najzdrowsze owoce lata.
Po które z nich warto sięgnąć? 
Najzdrowsze owoce lata. Po które z nich warto sięgnąć?  TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Kozieradka - jak ją stosować i na co pomagają jej lecznicze właściwości?
Kozieradka - jak ją stosować i na co pomagają jej lecznicze właściwości?
CAR-T -innowacyjna metoda leczenia raka. Na czym polega?
CAR-T -innowacyjna metoda leczenia raka. Na czym polega?
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Dieta węglowodanowa, wysokowęglowodanowa, węglowodanowo-białkowa. Co można jeść? Zasady diet
Dieta węglowodanowa, wysokowęglowodanowa, węglowodanowo-białkowa. Co można jeść? Zasady diet
Zakrzepica kończyn dolnych - czy musi prowadzić do zakrzepicy płuc?
Zakrzepica kończyn dolnych - czy musi prowadzić do zakrzepicy płuc?
Co może powodować ból zęba przy nagryzaniu? Jak leczyć ból zęba podczas gryzienia?
Co może powodować ból zęba przy nagryzaniu? Jak leczyć ból zęba podczas gryzienia?