Polub nas na Facebooku
Czytasz: Błonnik – dlaczego powinien znaleźć się w codziennej diecie?
menu
Polub nas na Facebooku

Błonnik – dlaczego powinien znaleźć się w codziennej diecie?

Zielone warzywa

Fot: enviromantic / gettyimages.com

Mimo że nasz organizm nie może go przyswoić, to nie mógłby bez niego prawidłowo funkcjonować. O tym, jak bardzo jest nam potrzebny przypominamy sobie w sytuacji, gdy dokuczają nam zaparcia lub chcemy zgubić kilka kilogramów. A szkoda, bo powinien być obecny w naszym menu przez cały czas. Co potrafi błonnik i gdzie można go znaleźć?

Błonnik, nazywany także włóknem pokarmowym, to substancja pochodzenia roślinnego, która wchodzi w skład ich ścian komórkowych. Zbudowany jest z dwóch typów substancji – rozpuszczalnych i nierozpuszczalnych. W produktach pochodzenia roślinnego zazwyczaj występują one jednocześnie, ale w różnych proporcjach.

Błonnik rozpuszczalny w połączeniu z wodą tworzy galaretowatą substancję, która pęcznieje i wypełnia żołądek. Dzięki temu uczucie sytości utrzymuje się znacznie dłużej, bo pokarm dłużej pozostaje w żołądku. Dodatkowo ten rodzaj błonnika osadza się na ścianach przewodu pokarmowego, co ogranicza wchłanianie trójglicerydów i węglowodanów. Z jego pomocą organizm znacznie szybciej pozbywa się niestrawionych resztek pokarmu oraz oczyszcza, np. z metali ciężkich.

Błonnik nierozpuszczalny doskonale łączy się z wodą, ale się w niej nie rozpuszcza, jedynie zwiększa swoją objętość. Co robi? Przede wszystkim przesuwa się wzdłuż całego układu pokarmowego i zbiera wszystko to, co powinno zostać wydalone z organizmu (zarówno resztki pokarmowe, jak i substancje toksyczne). Dodatkowo poprawia perystaltykę jelit i ułatwia wypróżnianie.

Dzięki temu, że błonnik zatrzymuje uczucie sytości na dłużej, pozwala uniknąć podjadania między kolejnymi posiłkami. Z tego względu powinien pojawić się w diecie osób, które próbują pozbyć się kilku dodatkowych kilogramów. Do tego produkty, w których występuje (czyli przede wszystkim warzywa) są mało kaloryczne.

Jak działa układ pokarmowy? Dowiesz się tego z naszego filmu 

Zobacz film: Jak zbudowany jest układ pokarmowy? Źródło: 36,6.

Co może błonnik?

Wbrew pozorom błonnik to nie tylko naturalne wspomaganie odchudzania. Jego obecność w codzienne diecie: 

Chroni przed chorobami układu krążenia

Błonnik wychwytuje i przyspiesza usuwanie z organizmu tłuszczów. Pomaga pozbyć się z układu pokarmowego kwasów żółciowych, z których w wątrobie powstaje cholesterol. Przyczynia się do obniżenia poziomu tzw. złego cholesterolu (czyli LDL) i zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju miażdżycy oraz innych chorób układu krążenia.

Stabilizuje poziom glukozy we krwi

Osoby chore na cukrzycę powinny pamiętać o błonniku, ponieważ związek ten opóźniania trawienie węglowodanów. Dlaczego to takie ważne? Glukoza znacznie wolniej przedostaje się do krwiobiegu, co pozwala uniknąć gwałtownych skoków insuliny i co za tym idzie napadów głodu.

Zapobiega rozwojowi niektórych nowotworów

Błonnik doskonale oczyszcza organizm nie tylko z niestrawionego pokarmu, ale i metali ciężkich czy toksyn, które w wysokim stężeniu mogą być niebezpieczne i sprzyjać tworzeniu się zmian nowotworowych.

Na dokuczliwe zaparcia

Błonnik to najlepszy lek na zaparcia. Związek ten w połączeniu z wodą i po dotarciu do układu pokarmowego zmiękcza masę kałową i zwiększa jej objętość. Korzystnie wpływa także na jelita. To dzięki niemu pracują lepiej i sprawniej.

Kiedy musisz uważać?

Mimo że błonnik jest nam bardzo potrzebny, to nie każdy może go mieć w swojej diecie. Tego związku powinny się wystrzegać osoby, które mają problemy z jelitami, np. zmagają z zespołem jelita nadwrażliwego (dotyczy to przede wszystkim tych pacjentów, którym dokuczają biegunki).

Błonnik – gdzie go szukać?

Dzienna dawka błonnika pokarmowego powinna się wahać od 20 do 40 gramów. Najlepszym źródłem tego cennego związku są tylko i wyłącznie produkty pochodzenia roślinnego, dlatego w codziennej diecie powinny się znaleźć:

  • produkty zbożowe (m.in. płatki, otręby, pieczywo razowe i pełnoziarniste),
  • warzywa (m.in. brokuły, ziemniaki, ale także wszystkie zielone i liściaste),
  • owoce (zwłaszcza suszone, np. śliwki),
  • rośliny strączkowe,
  • orzechy.

Zdrowa dieta, czyli jaka? Dowiesz się tego z naszego filmu

Zobacz film: Jak jeść zdrowo? Źródło: Stylowy Magazyn.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
7
0
Polecamy
Sprawdź, jak wygląda dieta dla osób z insulinoopornością
Sprawdź, jak wygląda dieta dla osób z insulinoopornością Dzień Dobry TVN
Co powinna zawierać dieta dla piłkarza, aby ułatwić utrzymanie formy?
Co powinna zawierać dieta dla piłkarza, aby ułatwić utrzymanie formy? Dzień Dobry TVN
W czym jest błonnik? Produkty stanowiące źródło błonnika i ich znaczenie w diecie
W czym jest błonnik? Produkty stanowiące źródło błonnika i ich znaczenie w diecie TVN zdrowie
Co jeść przy zaparciach? Dieta na zaparcia u dzieci i dorosłych
Co jeść przy zaparciach? Dieta na zaparcia u dzieci i dorosłych TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
MCV w morfologii – normy, podwyższone i obniżone stężenie
MCV w morfologii – normy, podwyższone i obniżone stężenie