Polub nas na Facebooku
Czytasz: Bezsenność. Dlaczego nie mogę zasnąć?
menu
Polub nas na Facebooku

Bezsenność. Dlaczego nie mogę zasnąć?

Getty Images/Carol Yepes

Bezsenność ma wiele przyczyn. Jednak kiedy popularne sposoby, jak wietrzenie sypialni nie działa, warto wybrać się do specjalisty. Sprawdźcie to radzi dr Michał Skalski, psychiatra, specjalista od zaburzeń snu.

Problemy ze snem wynikają z uwarunkowań cywilizacyjnych. Ludzie mają coraz to mniej czasu na sen, a ich sypialnie nie są gotowe do spania.

Obowiązkowymi warunkami odpowiedniej sypialni jest cisza i ciemność. Kluczowy jest także proces wyciszenia się przed zaśnięciem na 3-4 godziny przed czasem snu.

Używanie telefonów komórkowych przed zaśnięciem to jeden z głównych problemów ze snem, ponieważ ekran emituje niebieskie światło, a człowiek pozostaje wciąż w stanie czuwania, zamiast relaksacji i zasypiania.

Badania wskazują, że 50 % Polaków narzeka na swój sen. Nie wszystkich dotyczy problem bezsenności, ale ich sen jest kiepskiej jakości.

Przeczytaj także: Melisa - wspaniałe zioło na dobry sen

Jak przygotować się odpowiednio do snu? Radzi dr Michał Skalski:

  • wysiłek fizyczny do g. 20 ma działanie wyciszające organizm
  • oglądanie ulubionego serialu lub czytanie książki mają działanie wyciszające psychikę
  • relaksujący spacer

Kolejnym problemem jest sen przerywany pobudkami w ciągu nocy, czy tzn. problemy z utrzymaniem ciągłości snu.

 Polega na wyłączeniu świadomości w połączeniu z niewyciszonym organizmem, np. przez natłok myśli, napięcie mięśni lub hałas w sypialni.

Kolejnym rodzajem bezsenności jest wczesne budzenie się, np. o 2 lub 3 nad ranem. Pacjenci wtedy często skarżą się na natłok negatywnych myśli w głowie i „czarnych scenariuszy”. Nie bez przyczyny, ponieważ wczesne wstawanie często jest objawem depresji.

Przeczytaj także: Bezsenność - przyczyny, leczenie, przebieg

Kiedy zacząć stosowanie leczenie farmakologiczne w bezsenności? Zobacz, co radzi w tym przypadku dr Michał Skalski, psychiatra i specjalista zaburzeń snu.


Dzień Dobry TVN

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
57
7
Polecamy
Dlaczego nie mogę zasnąć?
Psychiatra:
"Leżenie i patrzenie w sufit jest najgorszą strategią"
Dlaczego nie mogę zasnąć? Psychiatra: "Leżenie i patrzenie w sufit jest najgorszą strategią" Dzień Dobry TVN
Eksperyment:
Jak brak snu wpływa na organizm?
Eksperyment: Jak brak snu wpływa na organizm? TVN zdrowie
Zdrowy sen – zasady higieny snu i jego wpływ na zdrowie
Zdrowy sen – zasady higieny snu i jego wpływ na zdrowie TVN zdrowie
Przełączasz drzemkę zamiast wstać?
Zobacz jak rujnujesz swoje zdrowie
Przełączasz drzemkę zamiast wstać? Zobacz jak rujnujesz swoje zdrowie Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis