Polub nas na Facebooku
Czytasz: Banany – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie
menu
Polub nas na Facebooku

Banany – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie

    banany na tle drewna

Fot. margouillatphotos / Getty Images

Banany to jedne z najstarszych spośród uprawianych przez ludzi owoców. Od wieków cenione są za słodki, maślany smak i szereg właściwości leczniczych. Bogate w skrobię, stanowią doskonałe źródło energii. Dostarczają także wielu niezbędnych witamin i minerałów – w szczególności witaminy B6 i potasu.

Słynące ze swoich prozdrowotnych właściwości banany występują naturalnie w ciepłym, wilgotnym klimacie strefy międzyzwrotnikowej. Uprawiane są głównie w Indiach, Chinach, na Filipinach, w Brazylii, Indonezji i Ekwadorze. Stanowią jadalne owoce kilkudziesięciu roślin z rodzaju bananowców (Musa L.). Z botanicznego punktu widzenia banany to jagody – podłużne (15–20 cm długości), mączyste jagody pokryte dość grubą, żółtą skórką. Odmiany uprawiane do celów kulinarnych najczęściej nie mają twardych nasion, które występują w dziko rosnących owocach.

Składniki odżywcze bananów

Redakcja poleca:
OCZYwiście dieta. Co jeść, żeby mieć dobry wzrok?  Materiał sponsorowany
Dlaczego się topimy? Ratownik: zawodzą nas umiejętności i... psychika
10 zdrowotnych właściwości kardamonu. Na problemy trawienne i na potencję!

Banany – w porównaniu z innymi owocami – zawierają sporo białek (2%, w tym znaczne ilości aminokwasu tryptofanu) i są wyjątkowo zasobne w węglowodany. Dojrzała sztuka składa się w około 10% z cukrów prostych (glukozy i fruktozy), w 2,5% z sacharozy i aż w 5,5% ze skrobi. Ponadto średniej wielkości banan dostarcza około 3 g błonnika, zaspokajając 10% dziennego zapotrzebowania na tę substancję.

Jeśli chodzi o witaminy, banany są zasobne przede wszystkim w witaminę B6, której ilość w jednej sztuce stanowi około 25% zalecanej dziennej dawki. Ponadto w owocach znajdują się inne witaminy z grupy B oraz sporo witaminy C. W niewielkich ilościach występują także witaminy A, E i K.

Banany to jedno z najzasobniejszych naturalnych źródeł potasu – w jednej sztuce znajduje się go około 400 mg. Owoce dostarczają także znacznych ilości magnezu, manganu i miedzi oraz nieco fosforu, żelaza, cynku i selenu.

Podobnie jak wszystkie owoce, banany zawierają fitozwiązki, takie jak enzymy, olejki eteryczne, kwasy owocowe, flawonoidy. Wbrew powszechnemu mitowi w ciemnej końcówce banana, która jest pozostałością po kwiatostanie, nie występują pasożyty ani substancje toksyczne.

Należy mieć świadomość, że do importu przeznacza się jeszcze zielone banany (by nie uległy zepsuciu w czasie transportu), które w miejscu sprzedaży są sztucznie doprowadzane do stanu dojrzałości. W związku z tym wartość odżywcza owoców dostępnych w polskich sklepach może się nieco różnić od tej, którą mają banany dojrzewające w naturalnych warunkach. Co więcej, banany z przemysłowych produkcji mogą zawierać substancje szkodliwe dla zdrowia (pestycydy, herbicydy itp.). Najlepiej w związku z tym sięgać po owoce z hodowli ekologicznych.

Sprawdź na filmie, jakie koktajle są najzdrowsze:

Zobacz film: Jakie koktajle są najzdrowsze? Źródło: Stylowy Magazyn  

Banan – właściwości

Bogactwo składników odżywczych czyni z bananów owoce, które warto umieszczać w codziennej diecie z wielu względów:

  • stanowią bardzo dobre źródło energii, po które dobrze jest sięgnąć zwłaszcza po intensywnym wysiłku fizycznym – uzupełniają nie tylko zasoby glikogenu, ale też powstałe niedobory elektrolitów,
  • dzięki zawartości witamin z grupy B, potasu i magnezu oddziałują korzystnie na pracę układu nerwowego, a także dostarczają tryptofanu – aminokwasu, który niezbędny jest do produkcji serotoniny – hormonu odpowiedzialnego za dobre samopoczucie,
  • jako dobre źródło potasu obniżają ciśnienie tętnicze krwi, a także wpływają pozytywnie na profil lipidowy (ograniczają ilość cholesterolu i trójglicerydów) dzięki wysokiej zawartości błonnika – tym samym zmniejszają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych,
  • chronią błonę śluzową żołądka przed szkodliwym działaniem soków trawiennych, a także zawierają substancje przyczyniające się do niszczenia bakterii szczepu Helicobacter pylori – są pomocne w profilaktyce i leczeniu choroby wrzodowej, refluksu żołądka,
  • działają lekko zapierająco – stanowią remedium na biegunkę,
  • mają działanie alkalizujące – służą procesom odkwaszania organizmu,
  • według licznych badań, zawarte w nich substancje biologicznie aktywne służą profilaktyce nowotworów, np. raka okrężnicy, nerki,
  • dzięki bogactwu witamin, minerałów i fitozwiązków znajdują szerokie zastosowanie w kosmetyce.

Sięgając po banany, należy pamiętać, że zawierają one znaczne ilości cukrów. W związku z tym średniej wielkości owoc dostarcza około 90 kcal. Co więcej, ma on wysoki indeks glikemiczny (60–70 IG – w zależności od stopnia dojrzałości). Z tego względu banany nie są odpowiednim produktem dla diabetyków. Powinny unikać ich także osoby na diecie odchudzającej.

Banany w kuchni

Przy swoim bogactwie właściwości zdrowotnych, banany są przede wszystkim bardzo smaczne i można je na wiele sposobów wykorzystać w sztuce kulinarnej. Choć najczęściej spożywa się je na surowo, stanowią interesującą bazę deserów (np. zapiekane w cieście naleśnikowym), częsty składnik produktów mlecznych (jogurtów, serków, lodów) oraz wyśmienity dodatek do rozmaitych potraw – słodkich (np. sałatek owocowych) lub wytrawnych (np. ryżu z curry).

Do deserów warto wykorzystywać czerwone banany – odmianę o słodszym smaku i delikatniejszej konsystencji niż żółta. Co więcej – są one zasobniejsze w cenne dla zdrowia przeciwutleniacze. Smacznym i wartościowym produktem są banany suszone, nazywane także bananowymi chipsami. Mimo iż tracą one część substancji odżywczych pod wpływem działania wysokiej temperatury (w procesie suszenia), w ich niewielkiej porcji może znajdować się nawet więcej witamin, minerałów i fitozwiązków niż w świeżym owocu. Związki te ulegają bowiem zagęszczeniu po odparowaniu wody. Dlatego suszone banany są doskonałą (choć wysokokaloryczną) alternatywą dla niezdrowych przekąsek.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
12
1
Polecamy
Bardzo modne jagody acai – jak je stosować i czy naprawdę pomagają w odchudzaniu?
Bardzo modne jagody acai – jak je stosować i czy naprawdę pomagają w odchudzaniu? Dzień Dobry TVN
Żurawina – zdrowie zaklęte w owocu.
Jakie właściwości ma ta roślina i przez kogo powinna być stosowana
Żurawina – zdrowie zaklęte w owocu. Jakie właściwości ma ta roślina i przez kogo powinna być stosowana Dzień Dobry TVN
Mandarynki – odmiany, wartości odżywcze, właściwości zdrowotne
Mandarynki – odmiany, wartości odżywcze, właściwości zdrowotne TVN zdrowie
Maliny – wartości odżywcze, właściwości, uprawa, zastosowanie
Maliny – wartości odżywcze, właściwości, uprawa, zastosowanie TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Olejek rycynowy na włosy, rzęsy i... opaloną skórę. Skąd się bierze jego pielęgnacyjna moc?
Olejek rycynowy na włosy, rzęsy i... opaloną skórę. Skąd się bierze jego pielęgnacyjna moc?
Pluskwa. Jak rozpoznać ugryzienia przez pluskwy i jak sobie z nimi radzić?
Pluskwa. Jak rozpoznać ugryzienia przez pluskwy i jak sobie z nimi radzić?
Co to są kapary? Jakie posiadają wartości odżywcze i właściwości lecznicze?
Co to są kapary? Jakie posiadają wartości odżywcze i właściwości lecznicze?
Menopauza przed 40.? To możliwe! Jak rozpoznać przedwczesną menopauzę?
Menopauza przed 40.? To możliwe! Jak rozpoznać przedwczesną menopauzę?
Kabotegrawir - lek, który w końcu pokona wirusa HIV?
Kabotegrawir - lek, który w końcu pokona wirusa HIV?
Wystawiasz blizny na słońce. To błąd! Sprawdź, dlaczego trzeba je chronić
Wystawiasz blizny na słońce. To błąd! Sprawdź, dlaczego trzeba je chronić