Polub nas na Facebooku
menu
Polub nas na Facebooku

Dieta

Dieta to każdy rodzaj planowania posiłków i restrykcji w żywieniu. Zwykle diety kojarzy się głównie z odchudzaniem, jednak nie każda z diet ma zmniejszyć masę ciała. 

Większość chorób i dolegliwości wymaga utrzymania konkretnych ograniczeń żywieniowych. Niekiedy polegają ine na unikaniu pewnych pokarmów (na przykład w diecie pooperacyjnej nie wolno jeść posiłków ciężkostrawnych), kiedy indziej skierowane są głównie na uzupełnienie niedoborów (na przyład w anemii należy wzbogacić posiłki w produkty zawierające łatwoprzyswajalne żelazo). 

Podstawowe zasady zdrowych diet, nienakierowanych na zwiększenie masy ciała, to:

  • włączenie do posiłków produktów z dużą ilością błonnika, 
  • jedzenie dużych ilości warzyw i owoców,
  • unikanie cukru i soli,
  • picie dużych ilości wody,
  • dzielenie posiłów na mniejsze, cześciej spożywane,
  • ograniczenie używek (kawa, hebata, alkohol) na rzecz herbatek ziołowych i soków, 
  • unikanie produktów tłustych, smażonych na rzecz gotowanych na parze lub grillowanych

 

Rozwiń całość

Najnowsze

Sód – właściwości i pochodzenie. Jaka jest jego norma w organizmie?
Sód – właściwości i pochodzenie. Jaka jest jego norma w organizmie?
Dieta makrobiotyczna - zasady, efekty, wady i zalety. Wpływ diety makrobiotycznej na odchudzanie i na raka
Dieta makrobiotyczna - zasady, efekty, wady i zalety. Wpływ diety makrobiotycznej na odchudzanie i na raka
Lubisz grillować? Dowiedz się jak robić to smacznie i zdrowo
Lubisz grillować? Dowiedz się jak robić to smacznie i zdrowo
Naturalne źródła potasu i jego rola w organizmie
Naturalne źródła potasu i jego rola w organizmie
Czy pasztet jest zdrowszą alternatywą dla mięsa? Co tak naprawdę się w nim znajduje?
Czy pasztet jest zdrowszą alternatywą dla mięsa? Co tak naprawdę się w nim znajduje?
Mięso to samo zdrowie? Niekoniecznie. Do czego może doprowadzić jedzenie mięsa w zbyt dużych ilościach?
Mięso to samo zdrowie? Niekoniecznie. Do czego może doprowadzić jedzenie mięsa w zbyt dużych ilościach?
Mięso to najlepsze źródło białka, ale może być też niebezpieczne dla zdrowia. Jak bardzo mięso nam szkodzi?
Mięso to najlepsze źródło białka, ale może być też niebezpieczne dla zdrowia. Jak bardzo mięso nam szkodzi?
Quiz: Co wiesz o odchudzaniu i zdrowej diecie?
Quiz: Co wiesz o odchudzaniu i zdrowej diecie?
Test: czy żelki wpływają na kości? Co zawierają żelki i czy warto podawać je dziecku?
Test: czy żelki wpływają na kości? Co zawierają żelki i czy warto podawać je dziecku?
Piramida żywienia – zalecenia naukowców dotyczące zdrowej diety
Piramida żywienia – zalecenia naukowców dotyczące zdrowej diety
Sorbitol – zdrowy czy szkodliwy zamiennik cukru?
Sorbitol – zdrowy czy szkodliwy zamiennik cukru?
Melasa karobowa – właściwości odżywcze i zastosowanie
Melasa karobowa – właściwości odżywcze i zastosowanie
Wilcze jagody – jak wyglądają i jak je odróżnić od innych krzewów? Objawy zatrucia
Wilcze jagody – jak wyglądają i jak je odróżnić od innych krzewów? Objawy zatrucia
Pizza i kebab to ulubione potrawy Polaków. Jakie mogą być konsekwencje takiej diety?
Pizza i kebab to ulubione potrawy Polaków. Jakie mogą być konsekwencje takiej diety?
Lubisz frytki? Sprawdź, co się dzieje, kiedy jesz ich za dużo i za często
Lubisz frytki? Sprawdź, co się dzieje, kiedy jesz ich za dużo i za często
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Co jeść na poprawę wzroku? Najlepsze witaminy na oczy
Co jeść na poprawę wzroku? Najlepsze witaminy na oczy
Tłuszcz wcale nie jest taki zły? Dlaczego tłuszcze są nam potrzebne i które wybierać?
Tłuszcz wcale nie jest taki zły? Dlaczego tłuszcze są nam potrzebne i które wybierać?
Dieta odchudzająca nie musi być trudna do przygotowania. Z czego powinno się składać zdrowe menu?
Dieta odchudzająca nie musi być trudna do przygotowania. Z czego powinno się składać zdrowe menu?
Tofu – wartości odżywcze, wpływ na zdrowie, zastosowanie
Tofu – wartości odżywcze, wpływ na zdrowie, zastosowanie
Co to jest sorgo? Właściwości i zastosowanie sorgo
Co to jest sorgo? Właściwości i zastosowanie sorgo
Seler korzeniowy i naciowy – właściwości i wartości odżywcze
Seler korzeniowy i naciowy – właściwości i wartości odżywcze
Sandacz – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie
Sandacz – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie
Rzewień lekarski i dłoniasty – lecznicze odmiany rabarbaru
Rzewień lekarski i dłoniasty – lecznicze odmiany rabarbaru
Płatki kukurydziane – właściwości, skład, wartość dietetyczna
Płatki kukurydziane – właściwości, skład, wartość dietetyczna
Owsianka – wartości odżywcze, sposoby przyrządzania
Owsianka – wartości odżywcze, sposoby przyrządzania
Pierwsze kroki w odchudzaniu. Od czego zacząć?
Pierwsze kroki w odchudzaniu. Od czego zacząć?
Liczba posiłków ma znaczenie. Ile trzeba jeść, aby pozbyć się zbędnych kilogramów?
Liczba posiłków ma znaczenie. Ile trzeba jeść, aby pozbyć się zbędnych kilogramów?
To nie moja wina, że nie mogę schudnąć. Mam takie geny. Czy skłonność do tycia mamy zapisaną w naszym DNA?
To nie moja wina, że nie mogę schudnąć. Mam takie geny. Czy skłonność do tycia mamy zapisaną w naszym DNA?
Czereśnie – odmiany, uprawa, właściwości odżywcze
Czereśnie – odmiany, uprawa, właściwości odżywcze
Dieta przy lekach przeciwzakrzepowych – jaki ma wpływ na leczenie?
Dieta przy lekach przeciwzakrzepowych – jaki ma wpływ na leczenie?
Dieta w trakcie antybiotykoterapii - co jeść, a czego unikać? Zalecenia żywieniowe przy antybiotyku
Dieta w trakcie antybiotykoterapii - co jeść, a czego unikać? Zalecenia żywieniowe przy antybiotyku