Polub nas na Facebooku
Czytasz:  Ziarna kakaowca – właściwości i wartości odżywcze. Jak je spożywać?

 Ziarna kakaowca – właściwości i wartości odżywcze. Jak je spożywać?

ziarna-kakaowca

Fot.: kai / stock.adobe.com

Ziarna kakaowca są nasionami owoców drzewa kakaowca właściwego, pochodzącego z rodziny zatwarowatych, rosnącego dziko w lasach Ameryki Środkowej oraz w północnej części Ameryki Południowej. Obecnie kakaowce uprawia się również komercyjnie, głównie w Afryce, a także w Ameryce oraz w Azji.

Ziarna kakaowca, powszechnie znane jako superfood – zdrowa żywność, bogata w składniki odżywcze – występują na rynku pod wieloma postaciami: czekolady, kakao w proszku (naturalne kakao), kruszonych ziaren kakao. Nie wszystkie z nich są tak samo wartościowe. Najzdrowsze są surowe ziarna kakaowca, wyprodukowane bez użycia obróbki termicznej i bez dodatków, takich jak cukier, nabiał i polepszacze smaku. Słyną one z wysokiej zawartości przeciwutleniaczy – w surowej formie zawierają nawet 15 razy tyle antyoksydantów, co czarne jagody, 20 razy tyle, co czerwone wino, i 30 razy tyle, co zielona herbata.

Jak powstają ziarna kakaowca?

Drzewa kakaowca są raczej niewysokie – zajmują niższą warstwę lasów tropikalnych. Osiągają od 5 m wysokości (gdy rosną w formie krzewów), do 15 (w formie pokrytych gęstymi liśćmi, wiecznie zielonych drzew). Ziarna kakaowe kryją się w środku zielono-żółto-brązowych owoców o kształcie piłek do rugby. W jednym owocu jest ich średnio od 20 do 60.

Po zbiorach owoce kakaowca usypuje się w kopce, przykrywa się i zostawia na 4–5 dni do wstępnej fermentacji. Następnie otwiera się je i wydłubuje ziarna, które poddaje się wtórnej fermentacji, a potem suszeniu. Na tym etapie są one już gotowe do spożycia. I właśnie w takiej formie zachowują największą ilość wartości odżywczych.

Ziarna kakaowca – właściwości

Ziarna kakaowca zawierają dużą ilość substancji odżywczych i mogą być pomocne w zapobieganiu wielu dolegliwościom, w tym licznym chorobom cywilizacyjnym, takim jak:

  • wylewy, zawały, choroby układu krążenia,
  • nowotwory,
  • ciągłe zmęczenie, zły nastrój i depresja,
  • problemy z koncentracją
  • cukrzyca i otyłość,
  • zmniejszony popęd płciowy.

Ziarna kakaowca – wartości odżywcze

Przeciwutleniacze występujące w ziarnach kakaowca, takie jak antocyjany czy flawonoidy (epikatechiny, katechiny), zmniejszają w organizmie ilość wolnych rodników, które są odpowiedzialne za rozwój nowotworów i chorób układu krążenia. Antyoksydanty nie tylko spowalniają procesy starzenia oraz pozwalają na szybszą regenerację tkanek, ale też pomagają zmniejszyć ilość złego cholesterolu we krwi, wspomagają funkcje serca i naczyń krwionośnych, zapobiegają wylewom i zawałom.

Spośród składników mineralnych ziarna kakaowca zawierają: magnez, żelazo, potas, cynk, chrom, miedź, selen i mangan, a także witaminę C, witaminy z grupy B i kwasy tłuszczowe omega-6. Nieoceniona jest przede wszystkim zasobność kakao w magnez, który odpowiada za prawidłowe skurcze mięśni, w tym mięśnia sercowego. Obecność wymienionych składników mineralnych wpływa także korzystnie na pracę układu nerwowego, wspomaga procesy myślowe, koncentrację, redukuje stres i nastroje depresyjne. Kakao jest świetnym substytutem kawy – zawiera kofeinę (w mniejszych i zdrowszych ilościach niż kawa) i teobrominę, które stymulują centralny układ nerwowy i ułatwiają dopływ krwi do mózgu poprzez rozszerzanie naczyń krwionośnych.

Kakao jest powszechnie znanym afrodyzjakiem – dzięki zawartej w nim fenyloetyloaminie (PEA), której zadaniem jest uwalnianie endorfin (tzw. hormonów szczęścia). Jej obecność w mózgu naturalnie wzrasta w stanie zakochania i podniecenia seksualnego. Podobne działanie ma anandamid. Organizm wytwarza go po wysiłku fizycznym. Wywołuje on euforię i poczucie dobrostanu. Kakao jest jedyną rośliną, która zawiera tę substancję.

Surowe kakao może być sprzymierzeńcem w walce z otyłością. Łyżka sproszkowanego, nieodtłuszczonego kakao dostarcza tylko 41 kcal. Już sam magnez jest bezcenny w odchudzaniu – bierze udział w 300 reakcjach metabolicznych w ciele człowieka. Kakao pomaga hamować apetyt na słodkie, słone i tłuste potrawy, daje uczucie sytości, a dzięki zawartości epikatechiny pomaga spalić niepotrzebny tłuszcz poprzez pobudzanie mięśni. Jest ponadto polecane cukrzykom ze względu na niski indeks glikemiczny (IG = 20).

W jakiej postaci spożywać ziarna kakaowca?

Kakao najlepiej spożywać w jak najmniej przetworzonej, surowej postaci – w proszku lub w formie kruszonych ziaren. W obu przypadkach jest gorzkie, więc dobrym rozwiązaniem jest dodanie go do porannego, owocowego smoothie, posypanie nim granoli, musli, gotowej owsianki czy sałatki. Koneserom poleca się spożywanie nasion w postaci przekąski, bez dodatków. Nie jest wskazane łączenie surowego kakao z mlekiem pochodzenia zwierzęcego ani z białym cukrem, gdyż może to osłabiać jego właściwości lecznicze – jako zamienniki zaleca się mleko roślinne i miód. W związku z powyższym warto unikać mlecznych czekolad. Najzdrowsza jest czekolada wyprodukowana z surowych składników, z ziarna konszowanego „na zimno”, a nie z prażonego. Jeśli jest ona niedostępna, dobrze jest wybrać czekoladę z jak największą zawartością kakao – najlepiej 70–98%, bez nabiału i z minimalną ilością innych składników.

Zobacz film: Jak powstaje kakao? Źródło: Wiem, co jem


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
172
9
Polecamy
Gorzka czekolada – wartości odżywcze i właściwości zdrowotne. Na co jest dobra?
Gorzka czekolada – wartości odżywcze i właściwości zdrowotne. Na co jest dobra? Dzień Dobry TVN
Żurawina – zdrowie zaklęte w owocu. Jakie właściwości ma ta roślina i przez kogo powinna być stosowana
Żurawina – zdrowie zaklęte w owocu. Jakie właściwości ma ta roślina i przez kogo powinna być stosowana Dzień Dobry TVN
Gorzka czekolada – właściwości prozdrowotne i dietetyczne
Gorzka czekolada – właściwości prozdrowotne i dietetyczne TVN zdrowie
Kakao – jakie ma wartości odżywcze?
Kakao – jakie ma wartości odżywcze? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta?
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta? Materiał sponsorowany
Czy temperatura prania ma znaczenie?
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Uczulenie na komary – jakie są objawy? Jak zmniejszyć opuchliznę?
Uczulenie na komary – jakie są objawy? Jak zmniejszyć opuchliznę?