Czytasz: Zespół napięcia przedmiesiączkowego – objawy. Jak sobie radzić z PMS?

Zespół napięcia przedmiesiączkowego – objawy. Jak sobie radzić z PMS?

Kobieta w zlości targająca swoje włosy

Fot: Minerva Studio / stock.adobe.com

Zespół napięcia przedmiesiączkowego, czyli PMS (ang. premenstrual syndrome), to zespół zarówno subiektywnych, jak i obiektywnych objawów, które odczuwa kobieta w drugiej fazie cyklu menstruacyjnego. Objawy ustępują zaraz po rozpoczęciu krwawienia.

Dane medyczne wskazują, że zespół napięcia przedmiesiączkowego dotyka nawet około 50% kobiet. Kryteria medyczne ustalone zostały przez Amerykańskie Towarzystwo Położników i Ginekologów i obejmują około 150 objawów, które utrudniają normalną aktywność kobiet.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego – czym jest PMS?

Zespół napięcia przedmiesiączkowego jest charakterystyczny dla drugiej fazy cyklu menstruacyjnego. Po jajeczkowaniu dochodzi do spadku poziomu estrogenów w organizmie i jednoczesnego podwyższenia poziomu progesteronu, który utrzymuje się niemal do samego krwawienia, obniżając się bezpośrednio przed nim. Badania potwierdziły związek między progesteronem i jego metabolitami a PMS, ponieważ oddziałują one na ośrodkowy układ nerwowy kobiety.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego – objawy psychiczne

Z badań nad PMS wynika, że za objawy psychiczne zespołu napięcia przedmiesiączkowego odpowiedzialne są gestageny, które zwiększają skłonność do wystąpienia stanów depresyjnych i negatywnie wpływają na zdolność koncentracji czy zapamiętywania. Charakterystycznymi objawami PMS, których przyczyną jest stężenie tego steroidu, są: drażliwość i nadmierna nerwowość, częste zmiany nastroju, ogólne obniżenie samopoczucia, zniechęcenie, problemy z koncentracją, spadek libido, problemy ze snem.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego – objawy fizyczne

Najczęściej pojawiające się objawy fizyczne zespołu napięcia przedmiesiączkowego to: bóle brzucha, uczucie rozpierania w okolicy miednicy, tkliwość gruczołów sutkowych czy zwiększenie masy ciała na skutek zatrzymywania wody w organizmie oraz bóle pleców. Część kobiet skarży się w tym okresie na uciążliwe nudności, bóle głowy, a w niektórych przypadkach dochodzi nawet do omdleń. Częstym objawem jest też nadmierny apetyt. Niekiedy kobiety obserwują u siebie pogorszenie stanu skóry – zmiany trądzikowe, także zmiany apetytu czy zaostrzenie alergii.

Wszystkie symptomy dokuczają kobietom z różnym nasileniem i ustępują w momencie rozpoczęcia krwawienia (zazwyczaj rozpoczynają się na kilka dni przed menstruacją). Ich występowanie nie jest regułą, podobnie jak liczba objawów, na które skarżą się kobiety.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego – leczenie

Leczenie zespołu napięcia przedmiesiączkowego polega głównie na łagodzeniu objawów, dlatego zależne jest od ich występowania i nasilenia. Zazwyczaj przed miesiączką i w jej trakcie nie stosuje się skomplikowanej terapii, chyba że dolegliwości są na tyle silne, że utrudniają normalne funkcjonowanie.

Część objawów łagodzą leki przeciwbólowe, np. te zawierające ibuprofen czy paracetamol. U kobiet cierpiących na nerwicę bądź depresję (PMS może nasilić te stany) w niektórych przypadkach zasadne jest stosowanie leków uspokajających.

Jeżeli chodzi o zapobieganie objawom, dobre efekty daje antykoncepcja hormonalna. Przyjmowane leki regulują miesiączki – krwawienia występują w równych odstępach czasu, są mniej obfite i nie towarzyszą im aż tak nasilone dolegliwości. Należy pamiętać, aby stosowanie takich środków zawsze konsultować z lekarzem ginekologiem, który dobierze lek odpowiedni do wieku kobiety oraz dolegliwości, na które się uskarża. Podstawowym celem antykoncepcji hormonalnej jest zapobieganie ciąży, w związku z czym należy mieć na uwadze również działanie uboczne jej przyjmowania.

To Cię zainteresuje

Świąd: objawy, przyczyny i leczenie świądu Drętwienie rąk – utrata lub zaburzenia czucia kończyn górnych. Krosty na języku – o czym mogą świadczyć? Przyczyny i leczenie białych i czerwonych krost na języku

Zespół napięcia przedmiesiączkowego – jak sobie radzić domowymi sposobami?

Objawy PMS można łagodzić domowymi sposobami, które opierają się przede wszystkim na odpowiedniej diecie i dbałości o dostateczne nawodnienie organizmu. Zaleca się picie około dwóch litrów wody dziennie, aby zapobiegać nadmiernemu zatrzymywaniu się wody w organizmie. W aptekach dostępne są herbaty ziołowe o działaniu uspokajającym, przeciwbólowym, a jednocześnie delikatnie moczopędnym – ich picie pomaga w usuwaniu nadmiaru wody z organizmu. Jej zatrzymanie objawia się opuchlizną stóp czy palców dłoni, a często również niechcianym wzrostem wagi i uczuciem obrzmienia. Należy pamiętać, że stosowanie każdego środka powinno być najpierw skonsultowane z lekarzem, ponieważ odwodnienie na skutek zbyt dużej ilości środków moczopędnych jest bardzo niebezpiecznym stanem dla organizmu. W czasie PMS wskazane jest wykluczenie z diety słodyczy i napojów alkoholowych oraz kawy, a zastąpienie ich owocami i lekkostrawnymi produktami.

Ważne jest, aby uzupełniać niedobory witamin i mikroelementów, głównie witamin z grupy B, które działają wzmacniająco na organizm.

Bibliografia:

  1. Słomko Z., Ginekologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.
Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
0
0
Więcej na temat
Nadmierne owłosienie u kobiet, mężczyzn, dzieci – przyczyny i sposoby leczenia
Wysokie ciśnienie w ciąży – objawy. Czy ciśnienie może wzrosnąć w 9. miesiącu?
Co to jest skąpomocz? Leczenie i domowe sposoby minimalizowania choroby
Drętwienie rąk – utrata lub zaburzenia czucia kończyn górnych.
Komentarze (0)
Nie przegap
Rak piersi to nowotwór złośliwy: rodzaje raka piersi, objawy, rozpoznanie i profilaktyka
Jak naturalnie przyciemnić siwe włosy? Domowe sposoby na siwiznę – orzechy włoskie, cebula, ziemniaki, rumianek, lawenda, szałwia, czarna herbata
Zielona herbata – właściwości odchudzające i inne. Parzenie herbaty
Typy sylwetki kobiecej a wygląd brzucha – wystający brzuch może oznaczać chorobę
Kawa z masłem – jakie ma właściwości? Jak przygotować kawę z masłem?
Czy herbata z cytryną jest szkodliwa dla zdrowia – test