Polub nas na Facebooku
Czytasz: Żele energetyczne – dla biegaczy, kolarzy. Jak działają i jak stosować żele energetyczne?
menu
Polub nas na Facebooku

Żele energetyczne – dla biegaczy, kolarzy. Jak działają i jak stosować żele energetyczne?

Młoda kobieta siedzi po treningu i pije wode

Fot. GorynVD / Getty Images

Żele energetyczne dla sportowców to sposób na zmniejszenie uczucia zmęczenia i dostarczenie organizmowi dodatkowej energii w trakcie maratonów. Żeli energetycznych nie należy nadużywać, gdyż spożyte w dużych ilościach wywołują kolki i nudności. Wybierając żel należy zwrócić uwagę na skład produktu, który nie powinien zawierać sztucznych barwników i innych dodatkowych substancji. 

Żele energetyczne cieszą się dużą popularnością wśród sportowców, zwłaszcza kolarzy i biegaczy. Ich działanie polega na zwiększeniu wydajności organizmu oraz opóźnieniu zmęczenia mięśni. Żele energetyczne składają się z węglowodanów, witamin i elektrolitów odgrywających ważną rolę w czasie intensywnego wysiłku fizycznego.

Żele energetyczne – co to takiego?

Żele energetyczne to skoncentrowane źródło energii, dostarczające węglowodanów o różnym czasie przyswajania, które łączone są z witaminami, elektrolitami, kofeiną. Do żeli energetycznych nierzadko dodaje się również taurynę, będącą aminokwasem. Żele energetyczne stanowią doskonały sposób na dostarczenie organizmowi potężnego zastrzyku energii w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego.

Dla kogo są przeznaczone żele energetyczne?

Żele energetyczne są przeznaczone dla sportowców, zwłaszcza osób uprawiających sporty o charakterze wytrzymałościowym i siłowo-wytrzymałościowym. W szybki sposób dostarczają organizmowi energii bez konieczności żucia i gryzienia. Żele energetyczne są dobrym rozwiązaniem dla biegaczy i kolarzy. Nierzadko wykorzystuje się je w trakcie maratonów. Tubkę z żelem można bez problemu umieścić w saszetce, w specjalnym pasku do biegania bądź w kieszeni.

Polecamy: Co jeść po treningu? Posiłek po wysiłku i przed nim

Suplementy diety - czy warto je stosować? Odpowiedź znajdziecie na filmie:

Zobacz film: Suplementy diety - czy warto je stosować? Źródło: Wiem, co kupuję

Żele energetyczne – właściwości, działanie

Żele energetyczne dostarczają organizmowi dużej dawki energii niezbędnej przy intensywnych wysiłkach fizycznych. Przyczyniają się do podniesienia ogólnej wydolności organizmu i redukują uczucie zmęczenia. Stosowanie żeli energetycznych pozwala na osiągnięcie lepszych wyników sportowych. W ich składzie występują głównie węglowodany, natomiast brak tłuszczów i białek – taki skład zapobiega uczuciu ciężkości po spożyciu żelu energetycznego. Tego rodzaju produkty dla sportowców zawierają elektrolity, głównie sód i potas, które odpowiadają za utrzymanie równowagi wodno-elektrolitowej organizmu. Żel energetyczny z kofeiną działa pobudzająco na układ nerwowy, przyczyniając się do zwiększenia produkcji energii oraz zmniejszenia uczucia wyczerpania. Ponadto, kofeina poprawia zdolności poznawcze, takie jak uwaga i koncentracja, co jest równie ważne w trakcie maratonów. Żele energetyczne często wzbogacane są także o taurynę – aminokwas niebiałkowy wykazujący liczne pożądane właściwości z punktu widzenia sportowców. Tauryna odpowiada za magazynowanie i transport azotu, niezbędnego przy odbudowywaniu tkanek uszkodzonych w trakcie zawodów czy treningów. Uczestniczy także w transporcie kreatyny, która pozwala na przyrost masy mięśniowej i regenerację mięśni.

Polecamy: Monohydrat kreatyny – najlepszy suplement na masę mięśniową? Zasady stosowania

Jak stosować żele energetyczne?

Żele energetyczne znajdują zastosowanie przy długich dystansach, nie ma konieczności ich zażywania przy trasach krótszych niż 10 km. Jeśli planuje się uczestnictwo w zawodach, żele energetyczne warto wypróbować wcześniej, w trakcie treningów. W ten sposób sprawdzi się, jak działają na organizm i czy nie wywołują niepożądanych objawów, np. w postaci mdłości lub zgagi. Nieprawidłowo przyswojony żel albo spożyty w nadmiernych ilościach może wywołać uczucie ciężkości, kolki i nudności, co nierzadko wiąże się z koniecznością zejścia z trasy. Spożyty żel zaleca się popić sporą ilością wody. Nie należy popijać żeli energetycznych napojami izotonicznymi, gdyż może to skutkować zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi.

Najlepsze żele energetyczne – jaki żel wybrać?

Na rynku dostępna jest bogata oferta żeli energetycznych, które różnią się między sobą składem, konsystencją, smakiem, wielkością i rodzajem opakowania. Najlepsze żele energetyczne to te, o jak najkrótszym wykazie użytych składników. Długa lista substancji zawartych w produkcie świadczy zwykle o zastosowaniu różnych dodatków – konserwantów, barwników, aromatów i substancji słodzących. Konsystencja żelu nie powinna mieć formy lepkiego syropu, gdyż taka postać obciąża przewód pokarmowy i może wywołać niepożądane objawy żołądkowo-jelitowe, a w konsekwencji negatywnie wpłynąć na wyniki w zawodach. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie żeli energetycznych domowej roboty. Można je przygotować w prosty sposób, bazując na ulubionych składnikach.

Żel energetyczny domowej roboty – przepis:

Żel energetyczny z daktyli

Składniki:

  • 4 duże daktyle,
  • ½ szklanki syropu z agawy,
  • 1 łyżka limonki,
  • ½ łyżki cytryny,
  • szczypta soli morskiej.

Sposób przygotowania:

  1. Wszystkie składniki umieść w misce lub w naczyniu blendera.
  2. Całość miksuj, aż do uzyskania gładkiej i kleistej konsystencji. Jeśli domowy żel będzie zbyt lepki, rozcieńcz go letnią wodą.
  3. Gotowy żel energetyczny zapakuj, np. w plastikowe woreczki z zapięciem. 
Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
400
36
Polecamy
Kreatyna – efekty stosowania, dawkowanie oraz skutki uboczne
Kreatyna – efekty stosowania, dawkowanie oraz skutki uboczne Dzień Dobry TVN
Wzmocnienie odporności domowymi sposobami – 12 sprawdzonych metod!
Wzmocnienie odporności domowymi sposobami – 12 sprawdzonych metod! Dzień Dobry TVN
Napoje izotoniczne – komu są zalecane? Skład i działanie płynów izotonicznych. Przepis na domowy izotonik
Napoje izotoniczne – komu są zalecane? Skład i działanie płynów izotonicznych. Przepis na domowy izotonik TVN zdrowie
Kazeina - białko mleka idealne dla sportowców. Właściwości, dawkowanie i możliwe skutki uboczne
Kazeina - białko mleka idealne dla sportowców. Właściwości, dawkowanie i możliwe skutki uboczne TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
Czym jest tabaka? Jakie jest działanie tabaki na organizm?
Czym jest tabaka? Jakie jest działanie tabaki na organizm?