Polub nas na Facebooku
Czytasz: Zasady radzenia sobie z urazami w sporcie
menu
Polub nas na Facebooku

Zasady radzenia sobie z urazami w sporcie

Dłoń, która trzyma kostkę. Uraz. Sportowe buty

Fot: istockphoto.com / astrosystem

W ostatnich latach znacznie wzrosła liczba osób amatorsko uprawiających sport. Wraz z rosnącym zainteresowaniem aktywnym spędzaniem wolnego czasu uległa zwiększeniu częstotliwość występowania urazów i zespołów przeciążeniowych. Prawie połowa wszystkich urazów diagnozowanych w medycynie sportowej to urazy wynikające z przeciążenia.

Zespoły przeciążeniowe to przewlekłe urazy powstające pod wpływem powtarzającego się obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego bez odpowiedniego odpoczynku i regeneracji. Ból będący wynikiem przeciążeń dotyka ok. 35% populacji osób dorosłych. Zespoły przeciążeniowe poprzedzają poważne urazy sportowe takie jak naciągnięcia czy zerwania przyczepów ścięgien lub mięśni, zwichnięcia, a nawet złamania kości.

Jak zapobiegać urazom przeciążeniowym?

Główną przyczyną urazów przeciążeniowych są zbyt intensywne treningi słabo dostosowane do możliwości wydolnościowych organizmu. Dodatkowo urazom przeciążeniowym sprzyjają twarde powierzchnie treningowe oraz korzystanie z nieodpowiedniego sprzętu. Kolejnym elementem predysponującym osoby uprawiające sport do urazów przeciążeniowych jest brak ogólnego przygotowania organizmu, co skutkuje zmniejszoną elastycznością i siłą mięśni. Wady postawy powstałe w wieku dziecięcym również prowadzą do urazów przeciążeniowych.

Źródło: Elmetacin

Pamiętaj o konieczności wykonywania ćwiczeń korygujących wady postawy

Przed rozpoczęciem intensywnego uprawiania sportu należy odwiedzić fizjoterapeutę, który pomoże dobrać ćwiczenia korygujące wady postawy i przygotowujące organizm do wzmożonego wysiłku. Kolejny etap to systematyczne i prawidłowe wykonywanie ćwiczeń zaleconych przez fizjoterapeutę.

Kiedy można podejrzewać uraz przeciążeniowy?

Pierwszym objawem wskazującym na ryzyko urazu jest ostry ból pojawiający się w trakcie ćwiczeń. Naturalnym mechanizmem obronnym, jaki uruchamiamy uprawiając sport, jest oszczędzanie bolącego miejsca, np. zmiana ustawienia stopy w trakcie biegu czy utykanie, co nasila przeciążenie innych elementów układu ruchu i powoduje kolejne nawarstwianie się mikrourazów.

W przypadku pojawienia się bólu w trakcie uprawiania sportu należy wdrożyć:

  • odpoczynek od czynności sprawiających ból,
  • okłady z lodu
  • stosowanie niesteroidowych leków o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym (NLPZ)

NLPZ do stosowania miejscowego skutecznie i bezpiecznie uzupełniają terapię mikrourazów. NLPZ mogą być stosowane ogólnie (doustnie) i miejscowo, np. w formie żeli, maści czy sprayów.

W leczeniu mikrourazów lepiej unikać stosowania NLPZ działających ogólnoustrojowo ze względu na zwiększone ryzyko objawów ubocznych (dolegliwości gastryczne, zaburzenia krzepnięcia, uszkodzenie nerek).

Zastosowanie NLPZ miejscowo pozwala skutecznie ograniczyć ból i stan zapalny w miejscu urazu przy zachowaniu bezpieczeństwa terapii. Zastosowanie NLPZ w formie sprayu jest ciekawym rozwiązaniem dla osób, które nie lubią maści, kremów. Jedną z korzyści podania leku w postaci aerozolu jest brak konieczności wcierania preparatu po aplikacji.

Elmetacin® (Indometacinum) to skuteczne uzupełnienie terapii urazów przeciążeniowych ze względu na działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne i przeciwobrzękowe.

Infografika: jak działa elmetacun

Elmetacin® zastosowany miejscowo pozwala uzyskać w krótkim czasie terapeutyczne stężenia indometacyny w tkankach zmienionych chorobowo. Warunkuje to szybkie działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne i przeciwobrzękowe. Niskie stężenie indometacyny w krążeniu ogólnoustrojowym pozwalają uzyskać optymalny profil bezpieczeństwa terapii (ograniczone ryzyko działań niepożądanych typowych dla NLPZ stosowanych doustnie). Bezproblemowa aplikacja leku pozwala na dużą wygodę w codziennym stosowaniu - przy stosowaniu sprayu Elmetacin® nie ma potrzeby wcierania preparatu w skórę.

Baner: elmetacin

Więcej o Elmetacin® na www:elmetacin.pl 

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
13
0
Polecamy
Trening wytrzymałościowy – w domu czy na siłowni? Plan na trening wytrzymałościowy
Trening wytrzymałościowy – w domu czy na siłowni? Plan na trening wytrzymałościowy Dzień Dobry TVN
Jak pozbyć się zakwasów? Sprawdź, jakie są najlepsze metody na zakwasy
Jak pozbyć się zakwasów? Sprawdź, jakie są najlepsze metody na zakwasy Dzień Dobry TVN
Kilometry w nogach i wiatr we włosach, dlaczego warto jeździć na rowerze?
Kilometry w nogach i wiatr we włosach, dlaczego warto jeździć na rowerze? TVN zdrowie
Naciągnięte, zerwane lub naderwane ścięgno – leczenie. Budowa ścięgna
Naciągnięte, zerwane lub naderwane ścięgno – leczenie. Budowa ścięgna TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Czy przed okresem można zajść w ciążę? Zapłodnienie przed miesiączką
Czy przed okresem można zajść w ciążę? Zapłodnienie przed miesiączką
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Strup – jak się go pozbyć? Jak przyspieszyć gojenie?
Strup – jak się go pozbyć? Jak przyspieszyć gojenie?