Polub nas na Facebooku
Czytasz: Zasady radzenia sobie z urazami w sporcie

Zasady radzenia sobie z urazami w sporcie

Zainteresował Cię ten artykuł?
Dłoń, która trzyma kostkę. Uraz. Sportowe buty

Fot: istockphoto.com / astrosystem

W ostatnich latach znacznie wzrosła liczba osób amatorsko uprawiających sport. Wraz z rosnącym zainteresowaniem aktywnym spędzaniem wolnego czasu uległa zwiększeniu częstotliwość występowania urazów i zespołów przeciążeniowych. Prawie połowa wszystkich urazów diagnozowanych w medycynie sportowej to urazy wynikające z przeciążenia.

Zespoły przeciążeniowe to przewlekłe urazy powstające pod wpływem powtarzającego się obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego bez odpowiedniego odpoczynku i regeneracji. Ból będący wynikiem przeciążeń dotyka ok. 35% populacji osób dorosłych. Zespoły przeciążeniowe poprzedzają poważne urazy sportowe takie jak naciągnięcia czy zerwania przyczepów ścięgien lub mięśni, zwichnięcia, a nawet złamania kości.

Jak zapobiegać urazom przeciążeniowym?

Główną przyczyną urazów przeciążeniowych są zbyt intensywne treningi słabo dostosowane do możliwości wydolnościowych organizmu. Dodatkowo urazom przeciążeniowym sprzyjają twarde powierzchnie treningowe oraz korzystanie z nieodpowiedniego sprzętu. Kolejnym elementem predysponującym osoby uprawiające sport do urazów przeciążeniowych jest brak ogólnego przygotowania organizmu, co skutkuje zmniejszoną elastycznością i siłą mięśni. Wady postawy powstałe w wieku dziecięcym również prowadzą do urazów przeciążeniowych.

Źródło: Elmetacin

Pamiętaj o konieczności wykonywania ćwiczeń korygujących wady postawy

Przed rozpoczęciem intensywnego uprawiania sportu należy odwiedzić fizjoterapeutę, który pomoże dobrać ćwiczenia korygujące wady postawy i przygotowujące organizm do wzmożonego wysiłku. Kolejny etap to systematyczne i prawidłowe wykonywanie ćwiczeń zaleconych przez fizjoterapeutę.

Kiedy można podejrzewać uraz przeciążeniowy?

Pierwszym objawem wskazującym na ryzyko urazu jest ostry ból pojawiający się w trakcie ćwiczeń. Naturalnym mechanizmem obronnym, jaki uruchamiamy uprawiając sport, jest oszczędzanie bolącego miejsca, np. zmiana ustawienia stopy w trakcie biegu czy utykanie, co nasila przeciążenie innych elementów układu ruchu i powoduje kolejne nawarstwianie się mikrourazów.

W przypadku pojawienia się bólu w trakcie uprawiania sportu należy wdrożyć:

  • odpoczynek od czynności sprawiających ból,
  • okłady z lodu
  • stosowanie niesteroidowych leków o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym (NLPZ)

NLPZ do stosowania miejscowego skutecznie i bezpiecznie uzupełniają terapię mikrourazów. NLPZ mogą być stosowane ogólnie (doustnie) i miejscowo, np. w formie żeli, maści czy sprayów.

W leczeniu mikrourazów lepiej unikać stosowania NLPZ działających ogólnoustrojowo ze względu na zwiększone ryzyko objawów ubocznych (dolegliwości gastryczne, zaburzenia krzepnięcia, uszkodzenie nerek).

Zastosowanie NLPZ miejscowo pozwala skutecznie ograniczyć ból i stan zapalny w miejscu urazu przy zachowaniu bezpieczeństwa terapii. Zastosowanie NLPZ w formie sprayu jest ciekawym rozwiązaniem dla osób, które nie lubią maści, kremów. Jedną z korzyści podania leku w postaci aerozolu jest brak konieczności wcierania preparatu po aplikacji.

Elmetacin® (Indometacinum) to skuteczne uzupełnienie terapii urazów przeciążeniowych ze względu na działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne i przeciwobrzękowe.

Infografika: jak działa elmetacun

Elmetacin® zastosowany miejscowo pozwala uzyskać w krótkim czasie terapeutyczne stężenia indometacyny w tkankach zmienionych chorobowo. Warunkuje to szybkie działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne i przeciwobrzękowe. Niskie stężenie indometacyny w krążeniu ogólnoustrojowym pozwalają uzyskać optymalny profil bezpieczeństwa terapii (ograniczone ryzyko działań niepożądanych typowych dla NLPZ stosowanych doustnie). Bezproblemowa aplikacja leku pozwala na dużą wygodę w codziennym stosowaniu - przy stosowaniu sprayu Elmetacin® nie ma potrzeby wcierania preparatu w skórę.

Baner: elmetacin

Więcej o Elmetacin® na www:elmetacin.pl 

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
12
0
Więcej na temat
Skręcenie kolana - charakterystyka, przyczyny, objawy, leczenie, rehabilitacja i możliwe powikłania
Skręcenie kolana - charakterystyka, przyczyny, objawy, leczenie, rehabilitacja i możliwe powikłania
Proste i skuteczne ćwiczenia na nogi: w domu i na siłowni 
Proste i skuteczne ćwiczenia na nogi: w domu i na siłowni 
Przetrenowanie – jakie są objawy i sposoby leczenia? Jak zapobiegać przetrenowaniu?
Przetrenowanie – jakie są objawy i sposoby leczenia? Jak zapobiegać przetrenowaniu?
Kilometry w nogach i wiatr we włosach, dlaczego warto jeździć na rowerze?
Kilometry w nogach i wiatr we włosach, dlaczego warto jeździć na rowerze?
Komentarze (0)
Nie przegap
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fobia społeczna – przyczyny, objawy, skutki i leczenie lęku społecznego
Fobia społeczna – przyczyny, objawy, skutki i leczenie lęku społecznego
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Asperger: objawy zaburzenia ze spectrum autyzmu, przyczyny, leczenie
Asperger: objawy zaburzenia ze spectrum autyzmu, przyczyny, leczenie
Co to jest melasa? Jakie ma właściwości i zastosowanie?
Co to jest melasa? Jakie ma właściwości i zastosowanie?