Polub nas na Facebooku
Czytasz: Zasady i podstawy core fitness, czyli treningu mięśni głębokich

Zasady i podstawy core fitness, czyli treningu mięśni głębokich

Grupa ludzi na sali fitness ćwiczy

Fot. fizkes / Getty Images

Trening core fitness to zestaw ćwiczeń, które wypracowują silne i wytrzymałe mięśnie pleców, brzucha i bioder, czyniąc je wsparciem i stabilizacją dla kręgosłupa. Przeznaczony dla każdego, kto boryka się z bólem kręgosłupa lub bólem w odcinku lędźwiowym podczas uprawiania sportów. 

Core fitness to ciągle mało znane pojęcie oznaczające sposób ćwiczenia określonej partii mięśni. Polecany jest dla wszystkich, którzy w codziennym życiu mają problem z bólami kręgosłupa, a obowiązkowy dla sportowców potrzebujących silnej i solidnej bazy, wytrzymałych mięśni brzucha, pleców i bioder. Ćwiczenia core to proste układy, które wykona każdy, bez względu na wiek i kondycję.

Czym jest core?

Termin core, jest odwołaniem do określenia partii mięśni zwanych rdzeniem. Są to kolejno: mięśnie pleców, stawów biodrowych i brzucha, odpowiadające za stabilizację ciała, a ich słaba kondycja przejawia się powszechnymi bólami kręgosłupa podczas jakiegokolwiek wysiłku fizycznego bądź codziennych czynności. To również na ten odcinek najczęściej narzekają początkujący sportowcy, którzy są skupieni na swojej dziedzinie i zapominają często o przygotowaniu odpowiedniej bazy, tj. wytrzymałych mięśni pleców. U biegaczy brak kondycji mięśni core, objawia się ostrym bólem w okolicach lędźwi, który bardzo często uniemożliwia dalsze kontynuowanie biegu.

Podczas ruchu mięśnie pleców, bioder i brzucha pracują jednocześnie, zapewniając odpowiednią stabilizację. Ćwiczenia core mają za zadanie wypracowanie prawidłowej koordynacji tych mięśni i odpowiednie rozłożenie środka ciężkości.

Polecamy: Ćwiczenia ABS na brzuch – co to jest? Jakie są efekty treningu na mięśnie brzucha?

Co zrobić, aby mieć zdrowy kręgosłup? Dowiesz się tego z filmu: 

Zobacz film: Dbaj o swój kręgosłup. Źródło: 36,6.

Core training – ćwiczenia

Trening core zakłada równomierne i podobne pod względem intensywności ćwiczenie mięśni brzucha, pleców i bioder. Istotne jest również wypracowanie ćwiczeń, które nie będą narażały kręgosłupa na przeciążenia i zadbają o jego prawidłową mobilność. Kręgosłup jest wsparciem dla całego ciała, a dzięki ćwiczeniom core wypracowane mięśnie mają być dla niego ochroną i zapewniać stabilność. Błędem jest podejście zakładające powtarzanie licznych serii brzuszków. bowiem celem treningu core jest nie tyle wyrzeźbienie mięśni, co ich wzmocnienie i zwiększenie wytrzymałości. Sam trening core przypomina wykonywane podczas jogi asany.

Zalety treningu core

Oprócz stabilizacji i wzmocnienia mięśni warto wymienić szereg innych zalet, jakie niesie ze sobą ćwiczenie core:

  • nauka prawidłowych nawyków ruchowych,
  • nauka przybierania prawidłowej postawy,
  • lepsza kondycja i elastyczność tułowia,
  • wyeliminowanie bólu kręgosłupa i odciążenie go,
  • zwiększona wytrzymałość podczas uprawiania sportów, np. podczas biegów długodystansowych,
  • lepszy balans i równowaga,
  • nauka prawidłowego oddechu.

Polecamy: Przysiady - jak prawidłowo robić przysiady? Ze sztangą, sumo

Jak działa układ mięśniowy dowiesz się tego z filmu: 

Zobacz film: Układ mięśniowy - budowa i funkcje. Źródło: 36,6.

Core fitness – jak zacząć?

Trening core w początkowej fazie powinien być przeprowadzony pod okiem wykwalifikowanego trenera lub fizjoterapeuty. Nie tylko pomogą oni w wypracowaniu prawidłowej postawy i przyswojeniu podstawowych kroków treningu, ale wskażą na istotne błędy popełniane podczas chodzenia, stania, podnoszenia ciężarów. Kluczowe jest wyeliminowanie błędnych nawyków, które dodatkowo pogłębiają problem słabych i niestabilnych mięśni tułowia. Podczas treningu ważna jest również prawidłowa technika oddychania przeponą, z czym nie radzi sobie wiele osób, nawet tych od dawna uprawiających sport.

Naturalne ustawienie kręgosłupa to wyjściowa pozycja, od której rozpoczyna się właściwy trening core. Barki i uszy powinny być ustawione w jednej linii nad biodrami, a łopatki ściągnięte w dół. To pozycja, która nie tylko powinna towarzyszyć podczas ćwiczeń, ale też wejść w nawyk w życiu codziennym.

Podstawy ćwiczeń core

Przed podjęciem treningu core, istotne jest wypracowanie prawidłowej postawy kręgosłupa. Jak zacząć? Najlepiej od wciągania mięśni brzucha w pozycji stojącej, na wyprostowanej sylwetce. Wciągnięty brzuch należy utrzymać przez około 10 sekund, potem powoli wypuszczać powietrze i rozluźniać brzuch. Ćwiczenie należy powtórzyć przynajmniej 15 razy. Trening core powinien opierać się na ćwiczeniach mobility i stability, do których należą m.in stanie na jednej nodze z jednoczesnym robieniem przysiadów, plank, mostek. Przed rozpoczęciem każdego treningu nie można zapominać o rozgrzewce, która rozgrzeje stawy i przygotuje ciało do efektywnego treningu. 

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
2
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zadbać o właściwe nawilżenie powietrza w mieszkaniu?
Jak zadbać o właściwe nawilżenie powietrza w mieszkaniu? Materiał sponsorowany
Witamina K i K2 MK-7 - występowanie, właściwości, przeciwdziałanie
Witamina K i K2 MK-7 - występowanie, właściwości, przeciwdziałanie
Przepisy na pięć zdrowych posiłków (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja)
Przepisy na pięć zdrowych posiłków (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja) Materiał sponsorowany
Test: Jak wyglądają płuca e-palacza i palacza tradycyjnego? Wpływ nikotyny na organizm
Test: Jak wyglądają płuca e-palacza i palacza tradycyjnego? Wpływ nikotyny na organizm
Jak podnieść ciśnienie tętnicze krwi?
Jak podnieść ciśnienie tętnicze krwi? Materiał sponsorowany
Czerwone oczy (zespół czerwonego oka) – przyczyny, domowe sposoby, leczenie
Czerwone oczy (zespół czerwonego oka) – przyczyny, domowe sposoby, leczenie