Czytasz: Zarodki pszenne – właściwości zdrowotne

Zarodki pszenne – właściwości zdrowotne

Pole pszenicy

Fot: izzzy71 / fotolia.com

Zarodki pszenne są niedocenianą, chociaż niezwykle cenną, częścią pszenicy. Zawierają mnóstwo minerałów i mikroelementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Warto jeść zarodki pszenne zwłaszcza w przypadku problemów z funkcjonowaniem układu trawiennego, które pomagają regulować.

Zarodki pszenne to oprócz otrębów najzdrowszy element pszenicy jako zboża. W procesie powstawania mąki są one odrzucane. Niepotrzebnie – to w nich zawarte jest bogactwo tego, co korzystne dla zdrowia.

Zarodki pszenne – jak powstają?

Zarodki pszenne pozyskiwane są z dolnej części ziarna pszenicy na etapie oczyszczania zboża. Przemiał ziarna skutkuje oddzieleniem zarodków od bielma, z którego powstaje mąka – biała, drobna i oczyszczona. Mąka pszenna jest pozbawiona tego, co najcenniejsze w pszenicy właśnie dlatego, że w procesie jej powstawania odrzucane są zarodki i otręby.

Zarodki pszenne – właściwości i wartości odżywcze

W 100 g zarodków pszennych znajdują się 323 kalorie. W przeciwieństwie do białej pszennej mąki, oczyszczonej z mikroelementów, są to zdrowe kalorie, które służą organizmowi.

Indeks glikemiczny (IG) zarodków pszennych jest niski – wynosi zaledwie 15. Dlatego polecane są one cukrzykom, diabetykom oraz osobom zmagającym się z nagłymi skokami poziomu cukru we krwi. Ze względu na niską wartość IG zarodki nie powodują takich skoków. Dzięki temu nie przyczyniają się do występowania ataków tzw. wilczego głodu, a w konsekwencji – odkładania tłuszczu w organizmie. Nie podwyższają także poziomu „złego” cholesterolu we krwi.

Zarodki pszenne charakteryzuje wysoka zawartość błonnika. Na 100 g produktu przypada aż 14 g błonnika. Dzięki temu zarodki te polecane są osobom, które zmagają się z problemami układu pokarmowego i trawiennego oraz nieregularnymi wypróżnieniami. Błonnik nie jest trawiony ani wchłaniany w układzie pokarmowym. Ma za to zdolność wchłaniania wody – powoduje zwiększone wydzielanie śliny już wtedy, gdy trafi do ust. Dzięki temu wspomaga rozdrabnianie i formowanie pokarmu, a w żołądku sprawia, że treść pokarmowa pęcznieje i wypełnia go, wywołując na długi czas poczucie sytości. Mimo wzmożenia produkcji soków trawiennych pokarm jest trawiony dłużej. Błonnik oprócz wody wchłania również cholesterol i trójglicerydy, dzięki czemu pozwala zmniejszyć ryzyko zachorowania na miażdżycę. Odnotowuje się także korzystny wpływ błonnika na rozwój korzystnej mikroflory jelitowej.

Zawartość białka w zarodkach pszennych pozwala na spożywanie ich w diecie wegetariańskiej i wegańskiej w celu wzbogacenia diety w białko roślinne. Nie jest to jednak białko pełnowartościowe.

Zarodki pszenne – składniki mineralne

Wśród składników mineralnych zawartych w zarodkach pszennych kluczowe jest żelazo. Niedobory tego pierwiastka mogą bardzo niekorzystnie odbić się na zdrowiu, powodując anemię. Żelazo wspomaga powstawanie czerwonych krwinek, przemianę cholesterolu oraz umożliwia działanie enzymów tkankowych. Przyczynia się do prawidłowej pracy układu nerwowego oraz zwalczania bakterii i wirusów.

Potas, kolejny istotny składnik zarodków pszennych, reguluje ciśnienie krwi i sprawia, że mięśnie nie ulegają uciążliwym skurczom. Ponadto normuje gospodarkę wodną organizmu oraz przyczynia się do prawidłowej pracy nerek.

Istotnymi mikroelementami zawartymi w zarodkach pszennych są miedź i cynk. Dzięki nim włosy są zdrowe, nie łamią się i zyskują wzmocnienie już w cebulkach, a paznokcie nie pękają – płytka staje się elastyczna, twarda i się nie kruszy. Cynk wpływa także korzystnie na stan cery, wspomaga leczenie trądziku i sprawia, że skóra nabiera zdrowego blasku.

Olej z zarodków pszennych

Cennym przetworem pszenicznym jest olej z zarodków pszennych. To dobre źródło witaminy E, przeciwutleniacza, który odpowiada za likwidowanie wolnych rodników i tym samym opóźnia procesy starzenia się skóry. Olej z zarodków pszenicy odznacza się także zawartością kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, które podnoszą zawartość „dobrego” cholesterolu we krwi.

Olej z zarodków pszennych może być stosowany także w kosmetyce. Nakładany na podrażnienia, stany zapalne oraz uszkodzenia powstające w wyniku starzenia się skóry łagodzi je i sprawia, że są mniej widoczne. Olej ten można także stosować na włosy w celu wstrzymania postępującej z wiekiem utraty ich koloru. Wmasowywany w skórę głowy pozwala zapobiegać łysieniu.

To Cię zainteresuje

Moringa – właściwości proszku, liści i oleju z drzewa chrzanowego Fiołek trójbarwny – naturalny lek na trądzik. Działanie, stosowanie i efekty kuracji Szparagi – doskonałe na lato. Wartości odżywcze i właściwości szparagów

Zarodki pszenicy – jak należy je jeść?

W zależności od upodobań kulinarnych zarodkami pszennymi można zagęszczać zupy i sosy. Spożywane z ulubioną sałatką lub jogurtem naturalnym i owocami będą doskonałym wyborem na zdrowe i pożywne śniadanie. Dobrze współgrają także ze składnikami koktajli warzywnych i owocowych.

Pożywny koktajl z zarodkami pszennymi można wykonać niewielkim nakładem sił. Do kielichowego blendera należy włożyć banan, łyżkę naturalnego masła orzechowego, uzupełnić mlekiem sojowym i wsypać 2 łyżeczki zarodków, a następnie zmiksować. Taki koktajl jest bogatym źródłem białka, smaku i pozytywnej energii na cały poranek.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
0
0
Więcej na temat
Dieta ryżowa (odchudzająca) - zasady, efekty, jadłospis i przepisy
Złote mleko: właściwości i przepisy na napój z kurkumą
Drogocenne źródło krzemu – skrzyp polny w pielęgnacji włosów. Zastosowanie i właściwości 
Co to jest żywność ekologiczna? Definicja i najwięksi producenci
Komentarze (0)
Nie przegap
Co to jest śmierć kliniczna? Świadectwa osób, które jej doświadczyły
Konizacja szyjki macicy – wskazania, przebieg zabiegu, gojenie i rekonwalescencja
Co to jest transplantologia? Definicja, statystyki, etyka
Skręt kiszek – objawy, przyczyny oraz leczenie
Ból w mostku – powód do paniki? Nie zawsze oznacza zawał
Torbiel pajęczynówki – objawy i leczenie. Czym jest to groźne schorzenie?