Polub nas na Facebooku
Czytasz: Woda mineralna – co trzeba o niej wiedzieć? Jaką wybrać?

Woda mineralna – co trzeba o niej wiedzieć? Jaką wybrać?

woda

Fot. Eugenio Marongiu / Getty Images

Woda mineralna, zgodnie z przyjętą definicją, musi zawierać co najmniej 1000 mg/dm³ jonów – rozpuszczonych stałych składników naturalnych. Należy pamiętać, że nie każda woda, którą można nabyć w sklepie, zalicza się do mineralnych, a dodatkowo nie każdą można pić w nieograniczonych ilościach.

Woda mineralna zawiera, w zależności od rodzaju, wiele wskazanych dla organizmu pierwiastków i cennych związków. Trzeba jednak wiedzieć, na które jej parametry wymienione na etykiecie zwracać uwagę, ponieważ nie każdą wysoko zmineralizowaną wodę można spożywać w dużych ilościach.

Jaką wodę wybrać? Co zawiera woda mineralna?

Zobacz film: Jaką wodę wybrać? Minerały zawarte w wodzie. Źródło: Wiem, co jem 

Woda mineralna a woda źródlana

Nie ma wątpliwości, że woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Spożywa się ją w kawie, herbacie i napojach, a także w postaci „czystej” wody mineralnej, którą wiele osób często myli z wodą źródlaną. Obie pochodzą z tzw. hydrosfery (powłoki powierzchniowe Ziemi, które obejmują m.in. wody podziemne), ale to mineralna zawiera większe ilości różnych pierwiastków. Ma przez to często charakterystyczny smak i zapach, który nie każdemu odpowiada. Znacznie łagodniejsze są wody źródlane o mniejszej ilości pierwiastków, przez co lepiej nadają się do parzenia kawy czy herbaty. O wyborze często decydują indywidualne preferencje.

Każda woda jest zdrowa, ale nie każda może być spożywana w nieograniczonych ilościach, o czym należy wiedzieć przy układaniu codziennego jadłospisu. Zastrzeżenie to dotyczy zwłaszcza wód wysokozmineralizowanych, których nadmiar może prowadzić do kumulacji biopierwiastków w organizmie, czego następstwem jest np. kamica nerkowa.

Dlaczego warto pić wodę? Odpowiedź na filmie:

Zobacz film: Dlaczego warto pić wodę? Źródło: Stylowy Magazyn, X-Bank Gallery

Woda mineralna z jodem

Woda mineralna z jodem zawiera stałą ilość tego pierwiastka i może stanowić jedno z jego źródeł. Jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy i powinien być stale, w niewielkich ilościach dostarczany wraz z pożywieniem. Jego niedobory wywołują często niedoczynność tarczycy, która, pozbawiona możliwości wytwarzania odpowiedniej ilości hormonów, zaczyna się powiększać. Zapotrzebowanie na jod wzrasta zwłaszcza u kobiet w ciąży, ale też zmienia się wraz z wiekiem, dlatego należy kontrolować jego podaż.

Zobacz: Jod – naturalne źródła w pożywieniu

Woda mineralna dla dzieci i niemowląt

Z niewątpliwych zalet wód mineralnych należy korzystać z rozsądkiem. Przykładowo woda mineralna o wysokiej zawartości pierwiastków nie jest wskazana dla dzieci. Zwłaszcza jeśli poziom mineralizacji wynosi 1500 mg/l i więcej. Nie nadaje się też do przygotowania pokarmu dla niemowląt, ponieważ mieszanki dedykowane dla małych dzieci zawierają już w swoim składzie optymalną ilość pierwiastków i substancji wskazanych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie należy ich zwiększać, gdyż dojdzie do zbytniej kumulacji, która nie jest wskazana.

Najlepsze są wody źródlane o niskim stopniu mineralizacji, które mogą być spożywane w zasadzie bez ograniczeń i przez osoby w każdym wieku, nawet kobiety w ciąży i matki karmiące. Nadają się też jako baza posiłków dla małych dzieci – zup, przecierów i napojów. Ich używanie zalecane jest zwłaszcza w sytuacjach, kiedy woda z wodociągów jest niskiej jakości – butelkowana może być znacznie lepszym i zdrowszym zamiennikiem, pod warunkiem, że nie jest wysokozmineralizowana.

Zastanawialiście się kiedyś czy można przedawkować minerały zawarte w wodzie? Zobaczcie sami:

Zobacz film: Czy można przedawkować minerały zawarte w wodzie? Czy wody lecznicze są dla wszystkich? Źródło: Wiem, co jem 

Najzdrowsza woda mineralna

Nie ma jednego rodzaju produktu, który można określić mianem uniwersalnej najzdrowszej wody mineralnej. Każdorazowo wyboru należy dokonać, uwzględniając preferencje smakowe, ale też bieżącą kondycję organizmu i zapotrzebowanie na niektóre pierwiastki. Z dobrodziejstw wód wysokozmineralizowanych należy korzystać z umiarem. Każdy producent ma obowiązek umieścić na etykiecie nie tylko miejsce, z którego pochodzi lub wydobywana jest woda, ale także ilości poszczególnych pierwiastków w niej zawartych oraz pozostałych związków. Zawsze podana też jest ich suma, czyli mineralizacja ogólna:

  • poniżej 500 mg/l – niska,
  • od 500 do 1500 mg/l – średnia,
  • powyżej 1500 mg/l – wysoka.

Wybierając wodę, warto wiedzieć, że wszelkie biopierwiastki zawarte w wodach w postaci zjonizowanej są łatwo przyswajalne przez organizm. Przez wzgląd na jego prawidłowe funkcjonowanie najważniejsze są jony wapnia i magnezu, które często nie są dostarczane w odpowiednich ilościach z pożywieniem. Regularne picie wody pokrywa od kilku do nawet kilkudziesięciu procent dziennego zapotrzebowania na nie. Ważne jest, aby mieć świadomość, jakie substancje dostarczane są wraz z dietą do organizmu i na tej podstawie regulować spożycie wody. Zbyt duża ilość pierwiastków takich jak cynk, wapń, żelazo czy mangan może prowadzić do niedostatecznego wchłaniania innych substancji.

Jeśli chodzi o wybór wody pod względem problemów np. z układem pokarmowym, to wskazane są te z większą ilością siarczanów. Zaleca się je zwłaszcza przy skłonnościach do zaparć i niestrawności. Zawarte w nich substancje poprawiają perystaltykę jelit i dobrze jest pić je przed posiłkiem. W nadmiarze mogą jednak powodować efekt przeczyszczający.

Natomiast zawarty w wodzie dwutlenek węgla nie tylko poprawia smak i ma działanie konserwujące, ale również ma działanie bakteriostatyczne. Ułatwia trawienie, nie drażniąc delikatnej śluzówki żołądka i wzmaga wydzielanie soków, poprawiając tym samym przyswajanie pokarmu.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
9
3
Polecamy
Głodówki oczyszczające. Głosy za i przeciw
Głodówki oczyszczające. Głosy za i przeciw Dzień Dobry TVN
Dieta sokowa – na czym polega i jak wpływa na organizm?
Dieta sokowa – na czym polega i jak wpływa na organizm? Dzień Dobry TVN
Rodzaje wód mineralnych. Czym jest mineralizacja wody?
Rodzaje wód mineralnych. Czym jest mineralizacja wody? TVN zdrowie
Woda oligoceńska – czy jest zdrowa? Jakie posiada właściwości?
Woda oligoceńska – czy jest zdrowa? Jakie posiada właściwości? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy temperatura prania ma znaczenie?
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta?
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta? Materiał sponsorowany
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?