Polub nas na Facebooku
Czytasz: Witamina F – występowanie, działanie na organizm, zastosowanie w kosmetyce

Witamina F – występowanie, działanie na organizm, zastosowanie w kosmetyce

Ryby - surowy stek z łososia na desce do krojenia.

Fot. fcafotodigital / Getty Images

Witamina F to element diety niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dostarczany jest razem z olejami roślinnymi i tłuszczami zwierząt wodnych. Doskonale wpływa na kondycję skóry. Witamina F niezbędna jest do tworzenia ważnych biologicznie związków.

Witamina F to zbiór kwasów tłuszczowych egzogennych, których organizm ludzki nie jest w stanie samodzielnie syntezować, w tym zwłaszcza kwasu alfa-linolenowego i linolowego. Dieta uboga w te kwasy może doprowadzić do zaburzeń chorobowych. Ich niedobór predysponuje do chorób skóry, zwiększenia utraty wody w organizmie, a nawet do chorób układu krążenia.

Witamina F – co to jest?

Mianem witaminy F (z łac. vitaminum F) określa się zespół wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w którego składzie szczególne miejsce zajmują:

  • kwas linolowy (wzór sumaryczny C18H32O2) – zaliczany do grupy kwasów omega-6, skrótowo określany jako LA,
  • kwas alfa-linolenowy (wzór sumaryczny C18H30O2) – zaliczany do grupy kwasów omega-3, skrótowo określany jako ALA,
  • kwas arachidonowy (wzór sumaryczny C20H32O2) – zaliczany do grupy kwasów omega-6, jego prekursorem jest LA, skrótowo określany jako AA.

Gdzie występuje witamina F?

Tworzące witaminę F kwasy tłuszczowe nie są syntetyzowane w organizmie. Stąd też konieczne jest ich dostarczanie razem z pożywieniem. W związku z tym określa się je mianem kwasów egzogennych. Witamina F występuje przede wszystkim w tłuszczach roślinnych i w mniejszych ilościach w tłuszczach zwierzęcych. Jej źródła to m.in.: olej słonecznikowy, lniany, rzepakowy, krokoszowy, kukurydziany, arachidowy, wiesiołkowy, dyniowy, makowy, migdałowy, konopny. Dodatkowo zespół wielonienasyconych kwasów tłuszczowych znajduje się w oleju z orzechów włoskich, nasionach lnu, pestkach czarnej porzeczki, kiełkach pszenicy. Witaminę F zawierają także niektóre algi, tran, produkty pochodzenia zwierzęcego, owoce awokado, soja. Szacuje się, że ilość dziennej energii pochodzącej ze spożycia kwasu linolowego stanowić powinna 2%, a kwasu alfa-linolenowego 0,7%.

Rola witaminy F w organizmie człowieka

Witamina F pełni w organizmie wiele funkcji. Najczęstszym wskazaniem do jej stosowania są choroby skóry, takie jak atopowe zapalenie skóry, łuszczyca, trądzik, łupież, wyprysk alergiczny, odleżyny, odparzenia (w tym niemowlęce pieluszkowe zapalenie skóry). Występuje w składzie błon komórkowych. Jej zażywanie łagodzi towarzyszące cukrzycy objawy i zapobiega powstawaniu powikłań tej choroby. Witamina F pełni rolę prekursora ważnych biologicznie związków, m.in. uczestniczą one w reakcjach zapalnych leukotrienów i prostaglandyn. Odgrywa istotną rolę w utrzymywaniu prawidłowej pracy mózgu. Wspomaga łagodzenie problemów z koncentracją i trudności w nauce. Oddziałuje korzystnie na układ krążenia, kondycję psychiczną, narząd wzroku. Uczestniczy w przemianach cholesterolu, dzięki czemu wpływa na obniżenie jego poziomu w surowicy krwi. Wzmacnia funkcjonowanie układu odpornościowego i rozrodczego. Pomaga w redukcji masy ciała, reguluje pracę układu pokarmowego, zapobiega zaparciom.

Witamina F – zastosowanie w kosmetyce

Witamina F ma szerokie zastosowanie w kosmetyce. W sposób szczególny działa korzystnie na stan skóry. Zapewnia jej regenerację i chroni przed szkodliwym działaniem czynników atmosferycznych, jak niska temperatura i wiatr. Sprawia, że skóra staje się prawidłowo nawilżona i odżywiona. Spowalnia proces jej starzenia się. Usprawnia funkcjonowanie gruczołów łojowych. Witamina F może wbudowywać się w lipidy spoiwa międzykomórkowego, uzupełniając ich niedobory. W połączeniu z innymi witaminami rozpuszczalnymi w tłuszczach, jak A, D, E, K, ułatwia ich przyswajanie przez skórę.

Witaminę F stosuje się w preparatach do pielęgnacji włosów, np. w szamponach i odżywkach. Łagodzi efekt wysuszenia i zniszczenia włosów przez zabiegi fryzjerskie, jak farbowanie czy trwała ondulacja. Znajduje się też w składzie lakierów i zmywaczy do paznokci, gdyż skutecznie odżywia i regeneruje płytkę paznokciową.

Witamina D - za co odpowiada? Czy należy ją suplementować cały rok? Zobaczcie na filmie:

Zobacz film: Witamina D - za co odpowiada? Czy należy ją suplementować cały rok? Źródło: Dzień Dobry TVN

Konsekwencje niedoboru witaminy F w organizmie

Niedobór witaminy F sprawia, że skóra traci elastyczność, jędrność, wiotczeje, marszczy się, staje się sucha. Zanika jej naturalna odporność na szkodliwe działanie czynników zewnętrznych. Wykazuje objawy odwodnienia i wczesnego starzenia się. Niedostateczna ilość witaminy F powoduje występowanie stanów zapalnych skóry, jej zaczerwienienie, nadmierne łuszczenie, łojotok i spowalnia gojenie się mikrourazów. Zdaniem części badaczy niedobór witaminy F predysponuje do rozwoju depresji, chorób układu krążenia, jak miażdżyca i nadciśnienie tętnicze. Dodatkowo zwiększa podatność na infekcje. Determinuje w dużym stopniu pojawienie się plam na płytkach paznokciowych, łamliwość paznokci, wypadanie włosów czy łupież. Sprzyja wzrostowi utraty wody z organizmu, a nawet zaburzeniom rozwoju płodu.

Witamina F – preparaty farmaceutyczne

Preparaty z witaminą F mają często formę maści lub kremów przeznaczonych do miejscowego stosowania na skórę. Opakowanie 30 g maści (1 g zawiera 25 mg witaminy F) kosztuje około 9,50 zł. Za taką samą gramaturę kremu (1 g zawiera 200 mg witaminy F) zapłaci się średnio 7,50 zł. Witamina F znajduje się też w składzie suplementów diety w kapsułkach.

Bibliografia:

1. Polskie Towarzystwo Farmaceutyczne, Farmakopea Polska X, Warszawa, Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, 2014.

2. Richardson A.J., n-3 Fatty acids and mood: the devil is in the detail, „British Journal of Nutrition”, 2008, 99(2), s. 221–223.

3. Achremowicz K., Szary-Sworst K., Wielonienasycone kwasy tłuszczowe czynnikiem poprawy stanu zdrowia człowieka, „Żywność. Nauka. Technologia. Jakość”, 2005, 3(44), s. 23–35.

4. Gawęcki J., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Warszawa, PWN, 2012.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
3
0
Polecamy
Ziemia okrzemkowa – jak ją stosować i jakie ma właściwości?
Ziemia okrzemkowa – jak ją stosować i jakie ma właściwości? Dzień Dobry TVN
Biotyna na włosy – czy tylko?
Biotyna na włosy – czy tylko? Dzień Dobry TVN
Kwasy tłuszczowe omega 6 – działanie, występowanie i skutki nadmiaru
Kwasy tłuszczowe omega 6 – działanie, występowanie i skutki nadmiaru TVN zdrowie
Kwasy tłuszczowe omega 9 – działanie i występowanie
Kwasy tłuszczowe omega 9 – działanie i występowanie TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Ekologiczne mycie i sprzątanie, czyli sposoby na ograniczenie środków chemicznych
Ekologiczne mycie i sprzątanie, czyli sposoby na ograniczenie środków chemicznych Materiał sponsorowany
Kawa - dlaczego warto ją pić i jaki ekspres wybrać?
Kawa - dlaczego warto ją pić i jaki ekspres wybrać? Materiał sponsorowany
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Małe AGD, które warto mieć w domu
Małe AGD, które warto mieć w domu Materiał sponsorowany
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Smog latem. Jak się przed nim chronić?
Smog latem. Jak się przed nim chronić? Materiał sponsorowany