Polub nas na Facebooku
Czytasz: Wiórki kokosowe – czy warto włączyć je do diety? Jakie mają właściwości?

Wiórki kokosowe – czy warto włączyć je do diety? Jakie mają właściwości?

Zainteresował Cię ten artykuł?
wiórki kokosowe

Fot. eskymaks / Getty Images

Wiórki kokosowe większości osób kojarzą się z dodatkiem do wyrobów cukierniczych. Są jednak znacznie cenniejszym produktem ze względu na prozdrowotne działanie samego kokosa, z którego są wytwarzane. Z kolei z racji dużej zawartości błonnika stanowią składnik diet np. niskowęglowodanowych.

Wiórki kokosowe są otrzymywane z miąższu orzecha kokosowego, który najpierw zostaje poddany procesowi suszenia, a następnie ścierania. Zawarty w nich błonnik jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

Wiórki kokosowe – zalety miąższu z kokosa

Wiórki kokosowe, czyli miąższ z kokosa (biała i mięsista masa, która znajduje się bezpośrednio pod twardą skorupą owocu), zawierają poza błonnikiem również potas, magnez, fosfor i kwas foliowy, a przede wszystkim cenne nasycone kwasy tłuszczowe. Są one metabolizowane w zupełnie inny sposób niż te pochodzenia zwierzęcego. Ponieważ ich cząsteczki są znacznie mniejsze, sam proces przebiega zdecydowanie szybciej i nie wymaga obecności enzymów, jakimi są lipaza i żółć. Ich zaletą jest przede wszystkim to, że nie odkładają się jako komórki tłuszczowe, ale są szybko wykorzystywanym źródłem energii dla organizmu.

Wiórki kokosowe mogą też stanowić uzupełnienie jadłospisu, w którym są znaczne niedobory błonnika. Są cennym składnikiem diet niskowęglowodanowych, w których znacznemu obniżeniu ulega spożycie produktów roślinnych. Stąd też traktowane są jako uzupełnienie jadłospisu sportowców, którzy dodają je do koktajli białkowych, musli z płatkami owsianymi, ale także do serów i wielu innych produktów, również dań mięsnych.

Wiórki kokosowe – kalorie

Ponieważ kwasy tłuszczowe, które są zawarte w kokosie, nie są odkładane przez organizm w formie komórek tłuszczowych, wiórki kokosowe stały się popularnym składnikiem diety. Zarówno sam kokos, jak i jego starty i suszony miąższ to produkty dość kaloryczne. 100 g białej masy składa się z około 63 g tłuszczów, 5,9 g węglowodanów oraz 5,6 g białka. Ta sama ilość wiórek kokosowych dostarcza do organizmu aż 606 kcal (dla porównania świeży kokos zawiera 354 kcal). Osoby, które dbają o wagę lub walczą ze zbędnymi kilogramami, powinny spożywać je w umiarkowanych ilościach, ale nie jest wskazane całkowite wykluczenie ich z jadłospisu. Zawarty w nich błonnik daje bowiem uczucie sytości, przez co pomaga na zachowanie odpowiednich przerw między posiłkami, bez konieczności podjadania. Dodatkowo powoduje, że posiłki spożywane są w mniejszych ilościach.

Jakie właściwości posiadają wiórki kokosowe?

Właściwości wiórek kokosowych doceniane są nie tylko przez sportowców i osoby na diecie. Zawarte w nich nasycone kwasy tłuszczowe nie są tymi, które przyczyniają się do zwiększenia ryzyka wystąpienia miażdżycy czy chorób układu krążenia. Badania wskazują, że mogą pomóc, jeśli chodzi o podwyższenie wskaźnika tzw. dobrego cholesterolu, przy jednoczesnym obniżeniu złego. Jako potwierdzenie naukowcy przytaczają przykład mieszkańców Australii i Polinezji, którzy spożywają największe ilości kokosów i ich przetworów na świecie, a jednocześnie kraje te mają jeden z mniejszych wskaźników występowania chorób serca. Oczywiście te dowody nie są jednoznaczne, ponieważ za tak dobre wyniki mogą być współodpowiedzialne także inne czynniki, ale można je uznać za obiecujące, jeśli chodzi o profilaktykę chorób układu krążenia.

Dodatkowo olej kokosowy może zmniejszyć ryzyko próchnicy, ponieważ zapobiega przyklejaniu się bakterii do szkliwa zębów. Jednocześnie zwalcza też grzyby, które rozwijają się w jamie ustnej i powodują np. pleśniawki.

Kwas foliowy jest jednym z tych składników, które niezbędne są kobietom w ciąży. Zawarte w wiórkach pierwiastki wykazują też działanie wzmacniające układ odpornościowy i coraz częściej podkreśla się, że korzystnie wpływają na odbudowę kosmków jelitowych, co zwiększa przyswajalność również innych składników dostarczanych wraz z pożywieniem. Kwas kaprylowy minimalizuje rozrost drożdżaków w obrębie przewodu pokarmowego, przez co wspomaga właściwą florę jelitową.

Wiórki kokosowe bez siarki

Za najbardziej wartościowe uważa się ekologiczne wiórki kokosowe, które są bez dodatku siarki. Jeśli w składzie na opakowaniu (który producent jest zobowiązany umieścić) widnieje dwutlenek siarki, oznacza to, że produkt był dodatkowo konserwowany, aby przedłużyć czas zdatności do spożycia.

Stawiając na produkt ekologiczny, zyskuje się pewność, że pochodzi on z upraw pozbawionych chemicznych oprysków i nawozów. Należy wybrać takiego producenta, który informuje, że jego produkt powstał w 100% z kokosa, a wiórki suszone były w temperaturze 90°C przez 10 min. Na skutek takiej obróbki termicznej miąższ zawiera wszystkie cenne składniki i nadaje się do spożycia nie tylko jako dodatek do dań i deserów, ale też do produkcji domowego mleka kokosowego, mąki, a nawet kremu.

Czy modne produkty spożywcze są zdrowe? Pora się przekonać:

Zobacz film: Modne produkty spożywcze? Czy naprawdę są zdrowe? Źródło: Stylowy Magazyn


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
5
1
Komentarze (0)
Nie przegap
Choroby, które dziecko może przynieść z przedszkola 
Choroby, które dziecko może przynieść z przedszkola 
Normy poziomu cukru we krwi i sposoby regulacji stężenia glukozy w organizmie
Normy poziomu cukru we krwi i sposoby regulacji stężenia glukozy w organizmie
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
Jakie stany chorobowe odpowiadają za podwyższone monocyty?
Jakie stany chorobowe odpowiadają za podwyższone monocyty?
Kreatynina – badanie surowicy krwi – normy i interpretacja wyników 
Kreatynina – badanie surowicy krwi – normy i interpretacja wyników 
Trójglicerydy: ich rola w organizmie, normy, interpretacja wyników i sposoby na obniżenie
Trójglicerydy: ich rola w organizmie, normy, interpretacja wyników i sposoby na obniżenie