Czytasz: Tran dla dzieci, dorosłych i kobiet w ciąży – bogate źródło witaminy D i kwasów omega-3. Jakie ma właściwości i kiedy go stosować

Tran dla dzieci, dorosłych i kobiet w ciąży – bogate źródło witaminy D i kwasów omega-3. Jakie ma właściwości i kiedy go stosować

Roszypane kapsułki tranu

Fot: NuttKomo / fotolia.com

Tran jest substancją cenioną przede wszystkim ze względu na zawartość kwasów omega-3 i witaminy D. Wpływa korzystnie na pracę mózgu, wzmacnia układ kostny i odpornościowy. Polecany jest dorosłym i dzieciom. Poznaj właściwości i zastosowanie tranu.

Tran jest koncentratem oleju pozyskiwanego z wątroby dorsza atlantyckiego lub innej ryby z rodziny dorszowatych. Dostępny jest głównie w postaci płynnych suplementów lub tabletek. Na rynku znaleźć można również suplementy diety zawierające oleje pochodzące od innych ryb, jednak określenie „tran” może być wykorzystywane tylko w odniesieniu do oleju z ryb dorszowatych (dlatego nie istnieje coś takiego, jak tran z wieloryba czy tran z rekina – prawidłowa nazwa to np. olej z wątroby rekina etc.).

Tran – właściwości

Tran jest bogatym źródłem witaminy D, nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3 (takich jak kwas eikozapentaenowy EPA i dokozaheksaenowy DHA) i omega-6, a także źródłem witamin A i E. Oto szerokie właściwości tranu:

  • Tran na odporność – stosowanie tranu sprawia, że pobudzone do pracy zostają hormony przeciwzapalne, usprawniające układ odpornościowy. Składniki zawarte w tranie regenerują też błonę śluzową, która utrudnia przenikanie do organizmu chorobotwórczych drobnoustrojów.
  • Poprawianie pracy mózgu – kwasy omega-3 poprawiają ukrwienie mózgu i przepływ impulsów nerwowych między substancją białą i szarą.
  • Profilaktyka przeciwnowotworowa – zmniejsza ryzyko powstania głównie raka piersi, jelit i jajników.
  • Wzmocnienie układu kostnego i zębów – ułatwia przyswajanie wapnia i fosforu, które są odpowiedzialne za budowanie silnych kości i mocnych zębów.
  • Zapobieganie chorobom oczu – głównie dzięki zawartości witaminy A, której niedobór powoduje m.in. kurzą ślepotę, pieczenie i wysuszanie spojówek, a także zwyrodnienie plamki żółtej.
  • Zapobieganie chorobom wieńcowym – działanie to zawdzięcza głównie kwasom omega-3. Tran obniża poziom „złego” cholesterolu (LDL) i podnosi poziom „dobrego” (HDL), zapobiega tworzeniu się zakrzepów, reguluje ciśnienie krwi, wzmacnia ściany naczyń krwionośnych.
  • Tran na włosy – zażywanie tranu przyczynia się do zmniejszenia wypadania i łamliwości włosów.
  • Tran na skórę – niszczy wolne rodniki, które przyczyniają się do starzenia się skóry, stymuluje produkcję kolagenu, poprawia ogólny stan skóry.

Tran dla dzieci i dorosłych – dlaczego i kiedy warto go stosować

Tran polecany jest głównie ze względu na zawartość kwasów omega-3 i witaminy D, ponieważ bardzo często w organizmach osób dorosłych, a przede wszystkim dzieci, występuje niedobór tych związków.

Kwasy omega-3 są niezwykle istotne dla prawidłowej pracy mózgu, wzroku czy obwodowego układu nerwowego – są podstawą do budowy wszystkich komórek organizmu. W produktach pochodzenia roślinnego występuje, co prawda kwas alfa-linolenowy, jednak organizm ludzki wytwarza z niego niewiele długołańcuchowych kwasów omega-3. Takie kwasy występują w wystarczających ilościach jedynie w rybach morskich. Z tego powodu, jeśli dieta dziecka lub osoby dorosłej jest uboga w ryby, niedostatki kwasów omega-3 należy uzupełniać tranem. Jest to szczególnie istotne w przypadku dzieci, które potrzebują tych kwasów do prawidłowego rozwoju.

Drugi istotny składnik tranu to witamina D, która wzmacnia kości i zęby, pomaga zapobiegać nadciśnieniu i chorobom serca, nowotworom, cukrzycy, alergii, astmie czy depresji. Witamina D występuje w dużych ilościach w rybach, a w mniejszych także w jajkach, serze i mleku. Jednak głównym źródłem witaminy D są promienie słoneczne. Biorąc pod uwagę położenie geograficzne Polski i klimat, jaki panuje w naszym kraju, przyjmowanie odpowiedniej ilości witaminy D jest szczególnie istotne w okresie jesienno-zimowym (głównie od października do kwietnia), kiedy ilość promieni słonecznych jest niewystarczająca.

Aby uzupełnić niedobory zarówno witaminy D, jak i kwasów omega-3, warto stosować tran – dla niemowląt i dzieci dostępne są specjalne preparaty, które zawierają odpowiednią ilość substancji oraz mają smak dobrze tolerowany przez najmłodszych.

Tran w ciąży

Tran dla kobiet w ciąży jest jednym z ważniejszych suplementów diety. Między innymi ze względu na opisane wyżej duże ilości witaminy D i kwasów omega-3, które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju dziecka. Przyjmowanie tranu jest szczególnie istotne w III trymestrze ciąży. Wtedy właśnie nienasycone kwasy tłuszczowe zaczynają gromadzić się w mózgu dziecka. Wpływa to znacząco na prawidłowy rozwój układu nerwowego. Niedobór w czasie ciąży składników zawartych w tranie może powodować retinopatię u wcześniaków.

To Cię zainteresuje

Luteina dopochwowa i podjęzykowa w ciąży pomaga w zapłodnieniu i utrzymaniu zarodka Właściwości czystka, dawkowanie, przeciwwskazania i cena Witamina C w ciąży – nadmiar, niedobór, dawkowanie i jej źródła

Ponieważ tran jest bogaty również w witaminę A, która w nadmiarze (zwłaszcza w I trymestrze ciąży) może mieć negatywny wpływ na płód, warto zdecydować się na tran, który zawiera obniżoną zawartość tej witaminy (250 mcg w 1 dawce). Jednoczesne stosowanie tranu i innych suplementów diety należy skonsultować z lekarzem. Poza tym nie przekraczać zalecanej, dziennej dawki substancji, czyli 5 ml.

Przeciwwskazania do stosowania tranu

Tranu nie powinny stosować osoby, które cierpią na hiperkalcemię (czyli stan podwyższonego poziomu wapnia we krwi) i kamicę nerkową oraz osoby, które przyjmują leki przeciwzakrzepowe. Zaleca się ostrożne stosowanie tranu również w trakcie przyjmowania innych leków bądź suplementów zawierających witaminę A i D.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
6
1
Więcej na temat
Od kiedy i po co brać kwas foliowy przed ciążą? Czy można go przedawkować?
Co można jeść w ciąży? Jak jeść, żeby za dużo nie przytyć?
Melisa w ciąży – czy można ją pić bez obaw? Czy nie szkodzi dziecku?
Dieta matki karmiącej – co jeść, żeby nie zaszkodzić sobie i dziecku? Produkty wskazane i przeciwwskazana w diecie
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy można słodzić gorącą herbatę miodem? - test
Naturalny antybiotyk z tymianku, który przygotujesz w 5 minut. Idealny na jesień.
Co to jest śmierć kliniczna? Świadectwa osób, które jej doświadczyły
Konizacja szyjki macicy – wskazania, przebieg zabiegu, gojenie i rekonwalescencja
Skręt kiszek – objawy, przyczyny oraz leczenie
Ból w mostku – powód do paniki? Nie zawsze oznacza zawał