Polub nas na Facebooku
Czytasz: Szalotka. Dlaczego warto ją jeść? Jakie ma wartości odżywcze i jak ją podawać?
menu
Polub nas na Facebooku

Szalotka. Dlaczego warto ją jeść? Jakie ma wartości odżywcze i jak ją podawać?

Szalotka

Fot: Karisssa / gettyimages.com

Szalotka to warzywo, po które chętnie sięgamy i dodajemy do wielu potraw, aby wzmocnić ich smak i aromat. Na tym jednak jej walory się nie kończą. Szalotka łączy w sobie niektóre właściwości cebuli oraz czosnku. Dlaczego warto ją jeść i jak jej jedzenie wpływa na zdrowie?

Szalotka, nazywana też cebulą szalotką, czosnkiem szalotką lub czosnkiem askaloński (łac. Allium ascalonicum) to gatunek warzywnej byliny cebulowej z rodzaju czosnek. Warzywo jest szczególnie popularne na Bliskim Wschodzie, docenia się je tam zarówno ze względu na walory smakowe, jak i właściwości prozdrowotne. Szalotka trafiła do Europy ok. XV wieku. Do czołowych producentów tego warzywa należą Belgia, Włochy, Holandia i Francja.

Szalotka – wartości odżywcze

Szalotka nie tylko poprawia smak potraw, ale także dostarcza cennych substancji odżywczych. Jest dobrym źródłem witamin. Zwłaszcza A, B, C i E. Witamina A korzystnie wpływa na wzrok i chroni przed rozwojem tzw. kurzej ślepoty. Poprawia także wygląd skóry. Witaminy z grupy B są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz pomagają zredukować stres. Natomiast witaminy C i E to jedne z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Związki te nie tylko zwalczają wolne rodniki odpowiedzialne za tworzenie się zmian nowotworowych w organizmie, ale także spowalniają proces starzenia się organizmu. Witamina C dodatkowo wzmacnia odporność organizmu. Szalotka jest także źródłem węglowodanów i białka. Warzywo zawiera również cenne pierwiastki przede wszystkim fosfor oraz potas. Fosfor, wraz z wapniem (w szalotce również się znajduje), jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego. Wzmacnia też zęby. Potas wzmacnia serce oraz pomaga obniżyć ciśnienie krwi, tym samym szalotka polecana jest osobom, które mają nadciśnienie lub problemy z układem krążenia. Fosfor, wapń i potas to niejedyne pierwiastki, które znajdują w szalotce. Warzywo zawiera także trochę żelaza, jodu oraz selenu.

W szalotce znajdziemy również allicynę. To przeciwutleniacz, który regularnie obecny w codziennej diecie zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju zmian nowotworowych w organizmie.

Szalotka – ile ma kalorii?

Szalotka to warzywo, które ma stosunkowo mało kalorii i chętnie sięgają po nie osoby na diecie odchudzającej. W 100 gramach szalotki znajduje się ok. 72 kcal. Warto zaznaczyć, że szalotka wykazuje działanie antybakteryjne oraz pomaga oczyścić organizm z zalegających w nim toksyn.

Jakie wartości odżywcze ma cebula? Dowiesz się tego z filmu:

Zobacz film: Cebula - jakie są jej rodzaje i dlaczego warto ją jeść? Źródło: Dzień Dobry TVN

Szalotka – kto nie powinien jej jeść?

Szalotka, mimo że bardzo zdrowa i ma korzystny wpływ na działanie całego organizmu, to nie zawsze jest wskazana. Uważać muszą przede wszystkim te osoby, które mają problem z układem pokarmowym, a w szczególności z wątrobą. Warzywo zawiera sporo olejków, które mogą zaburzyć funkcjonowanie narządu.

Szalotka – jak podawać szalotkę? Z jakimi potrawami można ją łączyć?

Szalotka to skrzyżowanie czosnku i cebuli. Warzywo ma liście, które na pierwszy rzut oka przypominają szczypiorek. Główka natomiast może kojarzyć się z ząbkiem czosnkiem, jednak jest od niego mniejsza i bardziej okrągła. A co ze smakiem? Ten jest znacznie łagodniejszy zarówno od cebuli, jak i czosnku.

Z czym podawać szalotkę? Ze względu na bardzo charakterystyczny aromat warzywo świetnie komponuje się z sałatkami i sosami. Można ją także dodawać do potraw na bazie mięsa. Doskonale nadaje się do marynowania (robi się to identycznie, jak zwykłą cebulę).

Szalotkę bez obaw można jeść na surowo, suszyć, smażyć i dusić. Trzeba jednak pamiętać, że im dłużej będzie trwała obróbka, tym więcej substancji odżywczych traci.

Warto pamiętać, że ostrość szalotki będzie zależała od jej wielkości. Małe szalotki są zazwyczaj łagodniejsze w smaku, a duże – ostrzejsze. W celu zachowania proporcji w przepisach. Warzywo ma bardzo różną wielkość, dlatego jej ilość lepiej określać w szklankach, a nie w sztukach.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
78
7
Polecamy
Dania ze słonecznikiem zwycięzcy MasterChefa, Mateusza Zielonki.
Dlaczego warto jeść słonecznik?
Dania ze słonecznikiem zwycięzcy MasterChefa, Mateusza Zielonki. Dlaczego warto jeść słonecznik? Dzień Dobry TVN
Czerwona cebula – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie
Czerwona cebula – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie TVN zdrowie
Jakie warzywa są najzdrowsze?
Które zawierają najwięcej witamin?
Jakie warzywa są najzdrowsze? Które zawierają najwięcej witamin? Dzień Dobry TVN
Szparagi – doskonałe na lato.
Wartości odżywcze i właściwości szparagów
Szparagi – doskonałe na lato. Wartości odżywcze i właściwości szparagów TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis