Polub nas na Facebooku
Czytasz: Szalotka. Dlaczego warto ją jeść? Jakie ma wartości odżywcze i jak ją podawać?

Szalotka. Dlaczego warto ją jeść? Jakie ma wartości odżywcze i jak ją podawać?

Szalotka

Fot: Karisssa / gettyimages.com

Szalotka to warzywo, po które chętnie sięgamy i dodajemy do wielu potraw, aby wzmocnić ich smak i aromat. Na tym jednak jej walory się nie kończą. Szalotka łączy w sobie niektóre właściwości cebuli oraz czosnku. Dlaczego warto ją jeść i jak jej jedzenie wpływa na zdrowie?

Szalotka, nazywana też cebulą szalotką, czosnkiem szalotką lub czosnkiem askaloński (łac. Allium ascalonicum) to gatunek warzywnej byliny cebulowej z rodzaju czosnek. Warzywo jest szczególnie popularne na Bliskim Wschodzie, docenia się je tam zarówno ze względu na walory smakowe, jak i właściwości prozdrowotne. Szalotka trafiła do Europy ok. XV wieku. Do czołowych producentów tego warzywa należą Belgia, Włochy, Holandia i Francja.

Szalotka – wartości odżywcze

Szalotka nie tylko poprawia smak potraw, ale także dostarcza cennych substancji odżywczych. Jest dobrym źródłem witamin. Zwłaszcza A, B, C i E. Witamina A korzystnie wpływa na wzrok i chroni przed rozwojem tzw. kurzej ślepoty. Poprawia także wygląd skóry. Witaminy z grupy B są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz pomagają zredukować stres. Natomiast witaminy C i E to jedne z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Związki te nie tylko zwalczają wolne rodniki odpowiedzialne za tworzenie się zmian nowotworowych w organizmie, ale także spowalniają proces starzenia się organizmu. Witamina C dodatkowo wzmacnia odporność organizmu. Szalotka jest także źródłem węglowodanów i białka. Warzywo zawiera również cenne pierwiastki przede wszystkim fosfor oraz potas. Fosfor, wraz z wapniem (w szalotce również się znajduje), jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego. Wzmacnia też zęby. Potas wzmacnia serce oraz pomaga obniżyć ciśnienie krwi, tym samym szalotka polecana jest osobom, które mają nadciśnienie lub problemy z układem krążenia. Fosfor, wapń i potas to niejedyne pierwiastki, które znajdują w szalotce. Warzywo zawiera także trochę żelaza, jodu oraz selenu.

W szalotce znajdziemy również allicynę. To przeciwutleniacz, który regularnie obecny w codziennej diecie zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju zmian nowotworowych w organizmie.

Szalotka – ile ma kalorii?

Szalotka to warzywo, które ma stosunkowo mało kalorii i chętnie sięgają po nie osoby na diecie odchudzającej. W 100 gramach szalotki znajduje się ok. 72 kcal. Warto zaznaczyć, że szalotka wykazuje działanie antybakteryjne oraz pomaga oczyścić organizm z zalegających w nim toksyn.

Jakie wartości odżywcze ma cebula? Dowiesz się tego z filmu:

Zobacz film: Cebula - jakie są jej rodzaje i dlaczego warto ją jeść? Źródło: Dzień Dobry TVN

Szalotka – kto nie powinien jej jeść?

Szalotka, mimo że bardzo zdrowa i ma korzystny wpływ na działanie całego organizmu, to nie zawsze jest wskazana. Uważać muszą przede wszystkim te osoby, które mają problem z układem pokarmowym, a w szczególności z wątrobą. Warzywo zawiera sporo olejków, które mogą zaburzyć funkcjonowanie narządu.

Szalotka – jak podawać szalotkę? Z jakimi potrawami można ją łączyć?

Szalotka to skrzyżowanie czosnku i cebuli. Warzywo ma liście, które na pierwszy rzut oka przypominają szczypiorek. Główka natomiast może kojarzyć się z ząbkiem czosnkiem, jednak jest od niego mniejsza i bardziej okrągła. A co ze smakiem? Ten jest znacznie łagodniejszy zarówno od cebuli, jak i czosnku.

Z czym podawać szalotkę? Ze względu na bardzo charakterystyczny aromat warzywo świetnie komponuje się z sałatkami i sosami. Można ją także dodawać do potraw na bazie mięsa. Doskonale nadaje się do marynowania (robi się to identycznie, jak zwykłą cebulę).

Szalotkę bez obaw można jeść na surowo, suszyć, smażyć i dusić. Trzeba jednak pamiętać, że im dłużej będzie trwała obróbka, tym więcej substancji odżywczych traci.

Warto pamiętać, że ostrość szalotki będzie zależała od jej wielkości. Małe szalotki są zazwyczaj łagodniejsze w smaku, a duże – ostrzejsze. W celu zachowania proporcji w przepisach. Warzywo ma bardzo różną wielkość, dlatego jej ilość lepiej określać w szklankach, a nie w sztukach.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
77
7
Polecamy
Cebula – warzywo niemal doskonałe
Cebula – warzywo niemal doskonałe Dzień Dobry TVN
Bób – wartości odżywcze. Jak długo gotować bób?
Bób – wartości odżywcze. Jak długo gotować bób? Dzień Dobry TVN
Pomidory faszerowane kaszą jaglaną. Jak je przygotować? 
Pomidory faszerowane kaszą jaglaną. Jak je przygotować?  TVN zdrowie
Naleśniki ze szpinakiem – czy są zdrowe? Jakie mają wartości odżywcze oraz jak przygotować je samemu w domu?
Naleśniki ze szpinakiem – czy są zdrowe? Jakie mają wartości odżywcze oraz jak przygotować je samemu w domu? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Małe AGD, które warto mieć w domu
Małe AGD, które warto mieć w domu Materiał sponsorowany
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Smog latem. Jak się przed nim chronić?
Smog latem. Jak się przed nim chronić? Materiał sponsorowany
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego