Polub nas na Facebooku
Czytasz: Syrop glukozowo-fruktozowy – zdrowy zamiennik cukru? 
menu
Polub nas na Facebooku

Syrop glukozowo-fruktozowy – zdrowy zamiennik cukru? 

ciemny syrop glukozowo fruktozowy w szkalnym pojemniczku leży na drewnianym stole.

Fot. bhofack2 / Getty Images

Syrop glukozowo-fruktozowy to powszechnie dodawana do produktów spożywczych substancja słodząca, która prócz smaku wpływa również na ich konsystencję i barwę. Otrzymywana jest ze skrobi kukurydzianej poddawanej obróbce technologicznej i chemicznej. Spożywanie syropu glukozowo-fruktozowego uważane jest za jedną z głównych przyczyn otyłości i wielu chorób.

Syrop glukozowo-fruktozowy to przemysłowy i tańszy zamiennik cukru obecny w produktach spożywczych. Co to jest syrop glukozowo-fruktozowy? Składa się z cukrów prostych. Otrzymuje się go ze skrobi kukurydzianej, która poddawana jest hydrolizie, w wyniku której powstaje m.in glukoza. Dzięki odpowiedniej konsystencji dodawany jest zarówno do produktów płynnych, jak i stałych. Popularność zyskał w latach 70 XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Doskonale wiąże się z różnymi produktami, nie zamarza, nie krystalizuje się i jest odporny na drobnoustroje, a przy tym ma niską cenę. Czyni go to ulubionym dodatkiem i jednocześnie ulepszaczem żywności stosowanym przez producentów. Przyczyną popularności syropu w przemyśle są przede wszystkim niskie koszty produkcji.

Syrop glukozowo-fruktozowy a cukier

Zasadnicza różnica między syropem glukozowo-fruktozowym a cukrem dotyczy ich budowy – wiązań cząsteczek obu cukrów. W przypadku cukru białego lub trzcinowego cząsteczki je tworzące są ze sobą połączone, przez to organizm ludzki potrzebuje więcej czasu na wchłonięcie go. Cząsteczki syropu nie są niczym połączone, pozostają w luźnej strukturze.

Dlaczego syrop glukozowo-fruktozowy wypiera na rynku cukier? Ma to związek przede wszystkim z ceną. Technologia produkcji syropu jest znacznie tańsza niż cukru. Za jego popularnością stoi również szereg właściwości syropu, który łatwiej poddaje się obróbce, niż tradycyjny cukier. Dodawany początkowo do słodyczy, występuje w coraz większej ilości produktów. Gdzie można spotkać syrop glukozowo-fruktozowy? W napojach gazowanych, barwnikach i syropach do drinków, jogurtach, serkach, napojach i nektarach owocowych, płatkach śniadaniowych, ciastkach, wafelkach, wędlinach, keczupie, musztardzie, konserwach, pasztetach, bułkach, chlebie, mrożonkach. Niestety syrop dodawany jest również do produktów dietetycznych typu light i fit.

Szkodliwość syropu glukozowo-fruktozowego

Glukoza, a więc podstawowy składnik syropu, to jedna z głównych przyczyn otyłości i szeregu chorób z nią związanych. Co więcej glukoza nie zaspokaja uczucia głodu i sytości. Podnosząc nagle poziom insuliny, wzmaga apetyt i daje pozorną, chwilową energię. Dlatego jej działanie doceniają sportowcy podczas intensywnego i długotrwałego wysiłku np. podczas jazdy na rowerze lub biegu.

Codzienne narażanie się na spożywanie syropu glukozowo-fruktozowego w dużych ilościach sprzyja otyłości i zaburza prawidłową pracę trzustki. Osoby, których dieta oparta jest na produktach z dużą zawartością syropu, zwiększają ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, nadciśnienie, niektóre nowotwory, choroby serca, zaburzenia krążenia czy choroby wątroby. Lekarze biją na alarm i problem z epidemią otyłości przypisują właśnie syropowi. W tym celu nad szkodliwością syropu prowadzone są liczne badania. Wśród zarzutów o zakłócenie metabolizmu pojawiają się również te, które wskazują na powodowanie problemów neurologicznych, problemów z pamięcią i przyswajaniem wiedzy. Metabolizowany w wątrobie syrop prowadzi do jej otłuszczenia, a dodatkowo wzmaga produkcję kwasu moczowego, co w ostateczności podnosi ryzyko zachorowania na kamicę nerkową.

Jaki słodycze nam szkodą? Jak wpływają na mózg? Zobaczcie na filmie:

Zobacz film: Wpływ cukru na mózg. Cukier jak narkotyk: ludzie uzależnieni od cukru. Źródło: Co nas truje

Produkty bez syropu glukozowo-fruktozowego

Całkowite wyeliminowanie syropu z diety może być trudne, dlatego zaleca się zmniejszenie jego ilości. Jak uchronić się przed skutkami spożywania syropu? Przede wszystkim należy zwracać uwagę na składy produktów, które kupujemy. Wyeliminować z jadłospisu te, które są niezdrowe, np. napoje gazowane, słodzone soki i nektary owocowe. W sklepach spożywczych z łatwością można znaleźć szereg produktów, w których substancją słodzącą jest miód lub cukier trzcinowy. Są to soki oraz lody i słodycze bez syropu glukozowo-fruktozowego takie jak: ciastka i desery.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
5
0
Polecamy
Syrop glukozowy – jego szkodliwość to prawda czy mit?
Syrop glukozowy – jego szkodliwość to prawda czy mit? TVN zdrowie
Syrop glukozowy - wpływ na zdrowie.
Zastosowanie w przemyśle spożywczym i otrzymywanie syropu glukozowego 
Syrop glukozowy - wpływ na zdrowie. Zastosowanie w przemyśle spożywczym i otrzymywanie syropu glukozowego  TVN zdrowie
Szkodliwość cukru – jak cukier wpływa na organizm?
Szkodliwość cukru – jak cukier wpływa na organizm? Dzień Dobry TVN
Dzieci jedzą za dużo cukru!
Jak karmić dziecko tanio i zdrowo?
Dzieci jedzą za dużo cukru! Jak karmić dziecko tanio i zdrowo? Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Czym jest tabaka? Jakie jest działanie tabaki na organizm?
Czym jest tabaka? Jakie jest działanie tabaki na organizm?
Energooszczędne AGD. Jak wybrać sprzęt, który spełni oczekiwania i nie nadwyręży domowego budżetu?
Energooszczędne AGD. Jak wybrać sprzęt, który spełni oczekiwania i nie nadwyręży domowego budżetu? Materiał sponsorowany
Antybiotyki i leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe – zasady terapii
Antybiotyki i leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe – zasady terapii
Do czego służy korek analny? Wybrać z ogonem, z diamentem czy szklany?
Do czego służy korek analny? Wybrać z ogonem, z diamentem czy szklany?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?