Polub nas na Facebooku
Czytasz: Święta w wersji light. Jak odchudzić tradycyjne świąteczne potrawy? 
menu
Polub nas na Facebooku

Święta w wersji light. Jak odchudzić tradycyjne świąteczne potrawy? 

Świąteczny barszcz

Fot: Dar1930 / gettyimages.com

Święta Bożego Narodzenia to dla wielu osób czas obżarstwa i błogiego lenistwa. Niestety to, co przyjemne dla ducha, dla ciała już takie nie jest. Poza niestrawnością możemy także nabawić się przy świątecznym stole kilku nadprogramowych kilogramów. Co można przygotować w wersji light? Podpowiedzi znajdziecie poniżej!

Ze świętami kojarzą nam się przede wszystkim karp, ryba po grecku, sałatka jarzynowa, śledzie oraz ciasta - sernik, makowiec i piernik. Co można przygotować w nieco lżejszej wersji? Gdzie uciąć kalorie? 

Karp

Karp to ryba, która nie cieszy się specjalną popularnością, a szkoda, bo jest stosunkowo chudy i zawiera sporo wartościowych substancji odżywczych. Karp stanowi doskonałe źródło wapnia, fosforu, żelaza i sodu. W mięsie ryby znajdują się także witaminy z grupy B. Mimo że karp uchodzi za małokaloryczną rybę (100 g ryby to ok. 110 kcal), to usmażony zmieni się bombę kaloryczną.

Zamiast jednak smażyć filety na głębokim tłuszczy można przygotować rybę pieczoną w folii. W tym celu należy natrzeć mięso ziołami (imbir, kardamon, kolendra, czosnek) i piec w piekarniku przez około 45 minut. Jeśli ryba musi być smażona - wybierzmy teflonową patelnię, na której można smażyć bez użycia tłuszczu. 

Innym rozwiązaniem mogą być kotlety z karpia. Dzięki takiemu rozwiązaniu mamy pewność, że unikniemy zadławienia się ością i żadna z nich nie utknie nam w gardle. Żeby przygotować kotlety z karpia należy zmielić mięso ryby, wraz z bułką tartą, przeciśniętym czosnkiem, zeszkloną cebulką i przyprawami. Po dodaniu jajka i dokładnym wymieszaniu masy należy formować kulki, które następnie gotuje się w warzywnym wywarze. Gotowe!

Zobacz: Karp - właściwości odżywcze i sposoby podania

Ryba po grecku

Tutaj przy zaoszczędzeniu kalorii pomóc nam może odpowiednio dobrana ryba. Do przygotowania ryby po grecku można wybrać solę lub mintaja albo morszczuka.

Sałatka jarzynowa

Sałatkę jarzynową bardzo łatwo odchudzić. Wystarczy, że zamiast majonezu dodamy jogurt naturalny lub grecki. Do doprawienia sałatki warto użyć - zamiast soli - ziół, które nie tylko nadadzą jej niepowtarzalny smak, ale przede wszystkim podkręcą metabolizm.

Śledzie

Śledzie podane w oleju to kaloryczna bomba. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku sosów śmietanowych. Można jednak samemu przygotować popularne śledzie wykorzystując ocet. Na kilogram płatów śledzia potrzebujemy około 5 cebul, szklankę octu, wody oraz pół szklanki cukru. Z przypraw wybierzmy: kolendrę, pieprz, ziele angielskie, liście laurowe, imbir, goździki. Można także dodać kminek. Niestety, ale wykorzystać musimy także olej - pół szklanki. Wywar przygotowujemy z wody i przypraw po czym zalewamy nim ułożone w słoiku śledzie na przemian z cebulą. Całość zalewamy olejem i czekamy - przynajmniej dobę.

Polecamy: Dlaczego warto jeść śledzie?

Sernik

Odchudzić sernik można za pomocą chudego twarogu i słodzika. Warto także zrezygnować z polewy czekoladowej lub innych dodatków, które choć w smaku słodkie, są jednak bardzo tuczące.

Kompot

Nie doprawiaj kompotu z suszu cukrem. Suszone owoce same w sobie są wystarczająco słodkie. Jeśli jednak kompot jest niesłodki, zamiast cukru użyj stewii lub ksylitolu.

Zobaczcie także, jak uniknąć przejedzenia w okresie świątecznym:

Zobacz film: Jak się nie przejeść w święta? Źródło: Dzień Dobry TVN

Makowiec

Mak stanowi doskonałe źródło żelaza, magnezu, fosforu, witamin z grupy B oraz potasu. to jest też bardzo kaloryczny. W 100 g maku znajduje się ponad 400 kcal! Jeśli do damy do tego cukier tych kalorii zrobi się jeszcze więcej! Zatem, jak odchudzić tradycyjnego makowca? Sposobów jest kilka. Zamiast maku można użyć siemię lniane lub nasiona chia. Cukier natomiast można zastąpić słodzikiem, np. stewią lub ksylitolem.

Piernik

W skład świątecznego piernika wchodzą przede wszystkim cukier, masło (lub margaryna), mąka, jajka, śmietana, kakao, miód oraz bakalie. Jak nietrudno się domyślić, taka ilość cukru nie będzie obojętna dla zdrowia (i figury), zwłaszcza jeśli bardzo lubimy piernika. Zatem, jak odchudzić do pyszne ciasto? Zamiast cukru możemy użyć słodzika (np. ksylitolu), białą mąkę można zastąpić żytnią lub gryczaną. A co z tłuszczem? Olej rośliny sprawdzi się doskonale!  

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
16
3
Polecamy
Ryba po kaszubsku – najlepsze przepisy
Ryba po kaszubsku – najlepsze przepisy Dzień Dobry TVN
Karp wigilijny - ryba dobra nie tylko od święta
Karp wigilijny - ryba dobra nie tylko od święta Dzień Dobry TVN
Jak odchudzić wielkanocne potrawy?
Jak odchudzić wielkanocne potrawy? TVN zdrowie
Cukier z prawdziwą wanilią a cukier wanilinowy – czym się różnią?
Cukier z prawdziwą wanilią a cukier wanilinowy – czym się różnią? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Kawa nie tylko pobudza, ale także poprawia zdrowie. Poznaj 9 powodów, dla których warto ją pić 
Kawa nie tylko pobudza, ale także poprawia zdrowie. Poznaj 9 powodów, dla których warto ją pić 
Guzki w płucach – rak czy nic groźnego? Jak interpretować niepokojące wyniki?
Guzki w płucach – rak czy nic groźnego? Jak interpretować niepokojące wyniki?
Sprawdź, kiedy jest najlepszy czas na mierzenie cukru i jak wykonać tę czynność prawidłowo 
Sprawdź, kiedy jest najlepszy czas na mierzenie cukru i jak wykonać tę czynność prawidłowo 
Jak leczyć ostrogę piętową?
Jak leczyć ostrogę piętową?
Jaki kolor i kształt ma zdrowy stolec? 
Jaki kolor i kształt ma zdrowy stolec? 
Objawy grzybicy żołądka. Dieta oraz leczenie kandydozy przewodu pokarmowego
Objawy grzybicy żołądka. Dieta oraz leczenie kandydozy przewodu pokarmowego