Polub nas na Facebooku
Czytasz: Suplementy diety na wzmocnienie odporności. Co brać, czego unikać?
menu
Polub nas na Facebooku

Suplementy diety na wzmocnienie odporności. Co brać, czego unikać?

suplementy

twomeows/getty images

Obecna wiosna jest wyjątkowa. Choć dotychczas nikt jeszcze nie odkrył panaceum na koronawirusa, w czasie obecnej pandemii możemy sukcesywnie wzmacniać naszą odporność. W jakie suplementy zaopatrzyć naszą domową apteczkę? I co warto z niej wyrzucić?

Wzmocnij swój organizm i sięgnij po suplementy

W obecnym czasie powinniśmy szczególnie zatroszczyć się o nasze zdrowie oraz robić wszystko, by wzmocnić odporność. Po jakie suplementy sięgnąć? O wypowiedź poprosiliśmy farmaceutę Grzegorza Carowicza.

Witamina D. Właściwości i dawki

Zdaniem eksperta kluczową witaminą, która wzmacnia nasz system odpornościowy jest witamina D, która pobudza układ immunologiczny zarówno u dorosłych, jak i u dzieci, tym samym wspiera system ochronny organizmu.

Sama ekspozycja na słońce to za mało, by witamina D się syntezowała. Zwłaszcza, że obecnie jeżeli już wychodzimy, to jesteśmy bardzo zakryci

- mówi Grzegorz Carowicz.

Farmaceuta zaleca, by suplementować witaminę D przez cały rok, ponieważ aż 80 procent Polaków cierpi na jej niedobór. W okresie jesienno-zimowym dzienna dawka dla osoby dorosłej wynosi 2000 j.m. Po okresie wzmożonych infekcji możemy dawkę zmniejszyć do 1000 j.m. Warto również co jakiś czas zrobić badania krwi z oznaczeniem witaminy D.

Czytaj także: Jak pozyskać witaminę D w czasie pandemii?

Sięgnij po cynk

Na drugim miejscu, jeżeli chodzi o wzmocnienie odporności jest cynk, który jest składnikiem budowy około 200 enzymów odpowiadających między innymi za ważne przemiany metaboliczne. Dorośli powinni przyjmować cynk w dawce 10 mg dziennie.

Witamina C. Prawda i mity o witaminie C

Jak wygląda sytuacja w przypadku witaminy C, która chyba każdy z nas ma w swojej apteczce domowej i suplementuje ją każdego dnia?

Zdaniem naszego eksperta, większość z nas kupuje witaminę C sugerując się nieprawdziwymi informacjami z Internetu.

Nie ma np. czegoś takiego jak lewosktrętna witamina C

- tłumaczy Grzegorz Carowicz. I dodaje, że nie ma badań, mówiących o tym, że kwas askorbinowy działa profilaktycznie w przypadku infekcji.

Nie ma sensu stosować zbyt dużych dawek witaminy C, bo nasz organizm i tak przyjmie jedynie 100 mg (tyle wynosi próg nerkowy), a cały nadmiar wydali z moczem

Czytaj także: Skąd się wziął mit o witamienie C?

To kiedy suplementować witaminę C?

Jak wyjaśnia Grzegorz Carowicz, witaminę C warto brać w sytuacjach, kiedy jesteśmy permanentnie zmęczeni i zestresowani. Wówczas należy kupić witaminę C o przedłużonym uwalnianiu, która stosuje się na noc.

Witamina C o przedłużonym uwalnianiu wpływa na regenerację nadnerczy, które są odpowiedzialne za produkcję kortyzolu

-dodaje ekspert.

Pamiętajmy również o tym, że nadmiar suplementów w diecie może przynieść odwrotny skutek, aniżeli wzmocnienie odporności. np. suplementowanie zbyt dużej ilości witaminy C może doprowadzić do biegunek, przez które również dochodzi do wypłukania mikro i makro elementów.

Czytaj także: Nadmiar witaminy C – czy stanowi zagrożenie dla zdrowia?

Dieta ma ogromne znaczenie

Nie tylko suplementy wzmacniają system odpornościowy, ale również nasz styl życia. Dobry sen, unikanie sytuacji stresowych, ruch. To elementy, które również przyczyniają się do poprawy naszego układu odpornościowego. Zdaniem farmaceuty Grzegorza Carowicza ogromne znaczenie ma nasza dieta. Niestety w dobie koronawirusa i domowej kwarantanny często o tym zapominamy i częściej niż zwykle sięgamy po słodkie lub słone przekąski. To ogromny błąd. Jak wyjaśnia nasz ekspert, cukier powoduje, że nasz organizm zaczyna generować stres. Przez spożywanie słodkich, gazowanych napojów, wypłukujemy również z organizmu niezbędne mikro i makroelementy. Nasz codzienny jadłospis powinniśmy więc wzbogacić o warzywa, kasze, duże ilości wody. Jedzmy lekkostrawnie i zdrowo.

Zobacz też: Zajadanie stresu. Ekspertka: „Wydaje nam się, że przekąska, odwróci uwagę od napięcia. Często dzieje się odwrotnie”

Zobacz film: dr Paweł Grzesiowski o wpływie witaminy D na naszą odporność

źródło: x-news


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
89
10
Polecamy
Jak pozyskać witaminę D w czasie pandemii?
Jak pozyskać witaminę D w czasie pandemii? TVN zdrowie
Witamina C lewoskrętna - co to jest?
Sprawdź jej właściwości i zastosowanie
Witamina C lewoskrętna - co to jest? Sprawdź jej właściwości i zastosowanie TVN zdrowie
Jak bez tabletek wzmocnić odporność całej rodziny.
12 sprawdzonych metod
Jak bez tabletek wzmocnić odporność całej rodziny. 12 sprawdzonych metod Dzień Dobry TVN
Witamina C – lepsza z laboratorium czy naturalna?
Witamina C – lepsza z laboratorium czy naturalna? Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Jajka - czy rzeczywiście podnoszą cholesterol? Ile jajek dziennie można jeść bez szkody dla zdrowia
Jajka - czy rzeczywiście podnoszą cholesterol? Ile jajek dziennie można jeść bez szkody dla zdrowia
Suszone śliwki wyleczą z osteoporozy? Obiecujące wyniki badań
Suszone śliwki wyleczą z osteoporozy? Obiecujące wyniki badań
Jak kurczy się i zmienia mózg wraz z wiekiem? Będziesz zaskoczony!
Jak kurczy się i zmienia mózg wraz z wiekiem? Będziesz zaskoczony!
Nowotwory w Polsce. Mniej pacjentów zgłasza się z wczesną postacią raka płuca - alarmuje ekspert
Nowotwory w Polsce. Mniej pacjentów zgłasza się z wczesną postacią raka płuca - alarmuje ekspert
Algi, wodorosty i ryby, czyli dieta przyszłości. Jak zmiany klimatyczne zmienią nasze menu?
Algi, wodorosty i ryby, czyli dieta przyszłości. Jak zmiany klimatyczne zmienią nasze menu?
Chcesz zachować spokój i równowagę?  5 prostych zmian w życiu ma kluczowe znaczenie
Chcesz zachować spokój i równowagę?  5 prostych zmian w życiu ma kluczowe znaczenie