Polub nas na Facebooku
Czytasz: Sposoby na wzmocnienie odporności wiosną. Przesilenie sprzyja przeziębieniom

Sposoby na wzmocnienie odporności wiosną. Przesilenie sprzyja przeziębieniom

Zainteresował Cię ten artykuł?
ból głowy

Fot.: goodluz / stock.adobe.com

Na wiosnę nasz organizm jest szczególnie narażony na przeziębienie lub przemęczenie. Dzieje się tak ponieważ pogoda nas nie rozpieszcza, nasze ciało kiepsko znosi przesilenie, a dodatkowo jesteśmy osłabieni po zimie. Jak sobie pomóc i wzmocnić odporność?

Wiosną wielu z nas dotyka syndrom zmęczenia wiosennego. Czujemy się ospali, ciągle zmęczeni, cierpimy na bóle głowy i mięśni, mogą pojawić się skurcze, bóle brzucha i problemy ze snem. Dzieje się tak, ponieważ pogoda zmienia się. Zima odchodzi w zapomnienie, a jej miejsce zajmuje wiosna. W naszym organizmie zmienia się poziom hormonów, sposób oddychania, a za oknem zmienia się ciśnienie, pogoda i temperatura. Łatwo o przeziębienie, zwłaszcza, że nasze ciała są osłabione po zimie i często borykamy się z niedoborami witamin.

Zobacz film: Przesilenie wiosenne - jak rozpoznać czego potrzebuje nasz organizm? Źródło: Stylowy Magazyn.

Aby utrzymać organizm w dobrej kondycji i uniknąć wiosennego przesilenia oraz przeziębienia powinniśmy przede wszystkim zadbać o zróżnicowaną dietę. Podstawą powinny być warzywa i owoce oraz picie 2 litrów wody dziennie. Aby mieć energię na cały dzień nie możemy zapominać o pożywnym śniadaniu, po którym możemy wypić kawę. Przypominamy, że picie kawy na pusty żołądek jest szkodliwe! Na co warto zwrócić uwagę podczas komponowania diety? Na produkty zawierające:

  • witaminę A (zwłaszcza marchew, dynia, pomidory, buraki i papryka czerwona oraz śliwki) – usuwa wolne rodniki, odpowiada za integralność błon komórkowych, chroni nabłonek układu oddechowego przed infekcjami,
  • witaminę C (m.in. papryka, brukselka, dynia, buraki, marchew, kapusta, pomidory, cytrusy) – dostarczana do organizmu regularnie skraca czas trwania przeziębienia, wzmacnia odporność,
  • witaminę D (oleje roślinne, kukurydza, brukselka, ryby i produkty mleczne) – wzmacnia odporność i ma pośrednie działanie antybakteryjne. Zimą warto rozważyć jej suplementację,
  • magnez (zawarty w bananch, orzech i nasionach roślin strączkowych) - pomoże na skurcze mięśni oraz wzmocni układ nerwowy w walce ze stresem,


  • witaminy z grupy B (zawarte m.in. w roślinach strączkowych, pestkach i orzechach, produktach pełnoziarnistych, mleku i jego przetworach oraz rybach i mięsie) – zwiększają odporność organizmu na infekcje i poprawiają nastrój, oddziałują pozytywnie na układ nerwowy, m.in. zmniejszając napięcie,
  • witaminę E (awokado, oliwa z oliwek) – antyoksydant, opóźnia procesy starzenia i wspiera odporność, pozytywnie wpływa na stan skóry,
  • cynk (zawarty w większości warzyw jesiennych, ale bogatym jego źródłem są skorupiaki, ziarna zbóż i mięso, jaja oraz produkty mleczne) – niezbędny do prawidłowego działania układu immunologicznego.

Zróżnicowana dieta, bogata w składniki mineralne i witaminy wzmocni nie tylko naszą odporność, ale i poprawi samopoczucie. Warto o tym pamiętać: Zdrowe odżywianie – jakie są zasady zdrowego odżywiania i o czym należy pamiętać układając dietę?

Zobacz film: Jak naturalnie wzmocnić odporność? Źródło: X-Bank Gallery, Dzień Dobry TVN

Aktywność fizyczna wzmacnia odporność

Naszą odporność wzmocni ruch na świeżym powietrzu, który dotlenia mózg, przyczynia się do wydzielania endorfin i poprawia samopoczucie. Hartowanie się jest jak najbardziej wskazane dla zdrowia. W tym celu należy brać zimne prysznice albo naprzemiennie polewać ciało ciepłą i zimną wodą.

Odpoczynek to podstawa

W utrzymaniu dobrego samopoczucia i odporności organizmu wskazany jest sen – 8 godzin dziennie, od godziny 22, najlepiej w przewietrzonym i odpowiednio nawilżonym pomieszczeniu. 

A jeśli dopadnie nas przeziębienie...

Jest wiele domowych sposobów pomagających szybko uporać się z przeziębieniem. Pierwszym z nich, obecnym w każdym domu, jest czosnek. To naturalny antybiotyk, który ułatwia odkrztuszanie wydzieliny, zmniejsza duszności, działa napotnie, niweluje ból gardła, a także inne objawy przeziębienia i grypy. 

Zobacz więcej: Najsilniejsze naturalne antybiotyki – czosnek, cebula, chrzan, kurkuma

Sok z malin, czarnego bzu oraz jeżyn rozgrzewa organizm, podobnie jak ciepłe mleko z czosnkiem i miodem. Podczas przeziębienia powinno się także jeść cebulę (lub pić syrop z cebuli), spożywać miód oraz odpowiednio nawadniać organizm.

Polecamy: Naturalne sposoby na przeziębienie - domowe metody leczenia

Zobacz film: Przesilenie wiosenne - jak się suplementować. Źródło: Stylowy Magazyn.

10 patentów na wzmocnienie odporności

1. Spożywaj codziennie miód. Jest on polecany nie tylko na wzmocnienie odporności, ale i na problemy z układem krążenia oraz wątrobą. Wspomaga przemianę materii, zapobiega próchnicy zębów, działa uspokajająco.

2. Olej z czarnuszki - wzmacnia odporność, ale zapobiega także rozwojowi nowotworów. Jego działanie przeciwzapalne porównywane jest do działania aspiryny. Obniża ciśnienie krwi. Zaleca się regularne przyjmowanie nierafinowanego oleju z czarnuszki.

3. Ruch na świeżym powietrzu. Aktywność fizyczna zawsze jest wskazana.

4. Jedz dużo warzyw! Możesz przygotowywać z nich ciekawe koktajle warzywne, które są prawdziwą bombą witamin.

5. Utrzymuj w mieszkaniu stałą temperaturę, najlepiej w okolicach 19-20 stopni.

6. Zrezygnuj z używek.

7. Jedz ząbek czosnku dziennie. 

8. Pij czystek - napar z czystka zawiera dużo polifenoli, które mają działanie antyoksydacyjne.

9. Bardzo ważny dla naszego organizmu jest rytm dnia. Spożywanie posiłków o określonych porach, wieczorny odpoczynek, sen o stałej porze - im bardziej masz wszystko "poukładane", tym zdrowiej!

10. Odpoczynek i sen - minimum 8 godzin na dobę.

Zobacz film: Domowe sposoby na przeziębienie. Źródło: 36,6

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
15
0
Komentarze (0)
Nie przegap
WBC, czyli white blood cells – rodzaje, badanie, normy
WBC, czyli white blood cells – rodzaje, badanie, normy
Transferyna: co oznacza niski lub podwyższony poziom w badaniu?
Transferyna: co oznacza niski lub podwyższony poziom w badaniu?
Zapalenie gardła w ciąży – przyczyny i sposoby leczenia
Zapalenie gardła w ciąży – przyczyny i sposoby leczenia
Zobacz zapis czatu z ekspertem, fizjoterapeutką Katarzyną Krzysztoszek, specjalizującą się w terapii uroginekologicznej
Zobacz zapis czatu z ekspertem, fizjoterapeutką Katarzyną Krzysztoszek, specjalizującą się w terapii uroginekologicznej
Prolaktyna – objawy nadmiaru u mężczyzn, sposoby na obniżenie
Prolaktyna – objawy nadmiaru u mężczyzn, sposoby na obniżenie
Skurcze jelit – co je wywołuje? Objawy towarzyszące i sposoby łagodzenia dolegliwości
Skurcze jelit – co je wywołuje? Objawy towarzyszące i sposoby łagodzenia dolegliwości