Polub nas na Facebooku
Czytasz: Sposoby na bezsenności – leczenie naturalne i farmakologiczne
menu
Polub nas na Facebooku

Sposoby na bezsenności – leczenie naturalne i farmakologiczne

Getty Images/ KatarzynaBialasiewicz

Leczenie bezsenności rozpoczyna się od rozpoznania źródła zaburzenia snu. W zależności od etiologii dolegliwości praca nad uregulowaniem nocnego wypoczynku przewiduje różnorodne metody terapeutyczne – od psychoterapii behawioralnej poprzez odpowiednią higienę snu, aż po fizyko- i farmakoterapię.

Leczenie bezsenności ustalają lekarze rodzinni oraz specjalizujący się w psychiatrii i neurologii na podstawie ogólnego stanu zdrowia pacjenta, jego sytuacji życiowej bądź zawodowej oraz wpływu dolegliwości na codzienne funkcjonowanie organizmu. W zależności od kompleksowości leczenia powrót do równowagi psychofizycznej chorego lub zauważalna poprawa jakości snu następuje po kilku lub kilkunastu tygodniach.

Przeczytaj też: "Jeśli cierpimy na bezsenność, tabletki nic nie dadzą" - o wspomagaczach zasypiania rozmawiamy z terapeutą snu

Czym jest bezsenność?

Bezsenność, zwana insomnią, oznacza zaburzenie prawidłowego rytmu, głębokości i czasu trwania snu. Stan, w którym występują trudności w zasypianiu jak i utrzymaniu snu, zwykle negatywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu w ciągu dnia. Objawia się m.in. uczuciem zmęczenia, obniżeniem samopoczucia, drażliwością czy osłabieniem koncentracji.

W zależności od przyczyn nieprawidłowej jakości snu tego typu stan ten może stanowić odrębną jednostkę chorobową zwaną bezsennością pierwotną, określaną także samoistną lub psychofizjologiczną. U jej podłoża leży naruszanie zasad higieny snu, bierny tryb życia bądź nieprawidłowa dieta. Zaburzenie to może także występować jako objaw pewnych problemów zdrowotnych. Mówi się wówczas o bezsenności przewlekłej. Jest ona symptomem schorzeń psychicznych i somatycznych, takich jak depresja i nerwice czy choroby tarczycy. Bywa też reakcją na substancje psychoaktywne bądź niepożądanym następstwem farmakoterapii.

U seniorów stan ten związany jest z dobowym, biologicznym rytmem ustroju. Bezsenność u osób starszych polega na przyspieszeniu fazy snu, skłonności do wczesnego kładzenia się i wstawania. Obserwuje się ponadto obniżoną wydajność odpoczynku, a zjawisko dodatkowo pogłębiają przewlekłe zaburzenia somatyczne, jak częsta potrzeba oddawania moczu w nocy czy dolegliwości bólowe ze strony kręgosłupa.

Leczenie bezsenności

Leczenie bezsenności w pierwszym etapie ukierunkowane jest na zidentyfikowanie i opanowanie pierwotnej przyczyny. W zależności od etiologii zjawiska, proces terapeutyczny przewiduje wiele metod farmakologicznych, psycho – behawioralnych, fizjoterapeutycznych i naturalnych domowych sposobów, których zazębiające się wzajemnie techniki, zapewniają pacjentowi kompleksowy program usprawniający.

Leczenie bezsenności – metody nieinwazyjne, naturalne

Leczenie bezsenności rozpoczyna się od metod niefarmakologicznych, eliminujących czynniki wywołujące i podtrzymujące bezsenność. Do podstawowych technik terapii tego typu należą m.in.:

  • higiena snu i kontrola bodźców, czyli unikanie drzemek i ciemnych pomieszczeń w ciągu dnia, zachowanie stałej pory kładzenia się i porannego wstawania, określenie rutyny czynności wykonywanych przed snem, np. kąpieli; ograniczenie oglądania telewizji, unikanie korzystania z łóżka do innych czynności niż sen i życie seksualne, np. czytania książek czy jedzenia; komfortowy materac i tekstylia, regularne wietrzenie pokoju i regulowanie temperatury powietrza, eliminacja źródeł hałasu, unikanie wieczorem jaskrawego światła;
  • metoda wydajności snu, czyli ocenianie stosunku czasu spędzonego w łóżku do okresu przesypiania;
  • dieta i aktywność fizyczna. Leczenie bezsenności tego typu polega na zaniechaniu spożywania kofeiny na około 6 godzin przed planowanym snem, unikaniu ciężkostrawnych posiłków i dużej ilości płynów, w tym alkoholu, na 3 godziny przed snem; regularne podejmowanie aktywności fizycznej i zwiększenie wysiłku umysłowego w ciągu dnia lub na co najmniej 3 godziny przed snem, np. poprzez ćwiczenia fizyczne, sport i rekreację oraz stymulację mózgu, przez naukę czy gry i zabawy edukacyjne;
  • techniki relaksacyjne, np. ćwiczenia i masaże rozluźniające, treningi odprężające Jacobsona i Schultza, muzykoterapia, aromaterapia, biblioterapia, preferowane hobby i zainteresowania, ciepłe kąpiele;
  • psychoterapia poznawczo-behawioralna ukierunkowana na modyfikację zachowania, uwzględniająca edukację na temat znaczenia i mechaniki snu oraz naukę zatrzymywania myśli, kształtowania wyobraźni i abstrakcyjnego myślenia. Tego typu terapia polecana jest w leczeniu bezsenności przewlekłej.

Leczenie farmakologiczne bezsenności

W przypadku słabej efektywności naturalnych metod leczenia bezsenności bądź przy podłożu wtórnym dolegliwości zaleca się farmakoterapię o działaniu uspokajającym, nasennym i ułatwiającym zasypianie. Wskazane są m.in. leki o charakterze przeciwdepresyjnym i neuroleptycznym, działające wyciszająco na centralny układ nerwowy. Z kolei lecząc bezsenność u osób starszych i tymczasowe problemy ze snem, stosuje środki na bazie melatoniny i ziół.

Przeczytaj też: Brak snu – skutki, przyczyny. Jak sobie radzić z bezsennością?

Bibliografia:

  • P. Glovinsky, Bezsenność. Pozbądź się problemu i śpij jak dziecko, Septem, Gliwice 2009.
  • G. Jacobs, Powiedz dobranoc bezsenności – Jak zdrowo spać i lepiej żyć?, Studio Astropsychologii, Białystok 2012.

    Zobacz też, czy suplementy na sen działają?

Źródło: x-news

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
0
0
Polecamy
Zaburzenia snu u dorosłych i dzieci.
Jakie są przyczyny i sposoby leczenia?
Zaburzenia snu u dorosłych i dzieci. Jakie są przyczyny i sposoby leczenia? Dzień Dobry TVN
Przyczyny bezsenności i skuteczne sposoby, jak z nią walczyć?
Przyczyny bezsenności i skuteczne sposoby, jak z nią walczyć? Dzień Dobry TVN
Jak radzić sobie z bezsennością?
Skuteczne sposoby na bezsenność
Jak radzić sobie z bezsennością? Skuteczne sposoby na bezsenność TVN zdrowie
Zdrowy sen – zasady higieny snu i jego wpływ na zdrowie
Zdrowy sen – zasady higieny snu i jego wpływ na zdrowie TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Współcześni seniorzy są w lepszej kondycji, niż ich rówieśnicy z lat 90. - donoszą fińscy naukowcy
Współcześni seniorzy są w lepszej kondycji, niż ich rówieśnicy z lat 90. - donoszą fińscy naukowcy
Poziom cukru we krwi - o jakiej porze dnia go mierzyć i jak odczytywać wyniki?
Poziom cukru we krwi - o jakiej porze dnia go mierzyć i jak odczytywać wyniki?
Ponad połowa Polaków uważa, że noszenie maseczek szkodzi zdrowiu - wynika z nowego sondażu CBOS
Ponad połowa Polaków uważa, że noszenie maseczek szkodzi zdrowiu - wynika z nowego sondażu CBOS
Kryzysy psychiczne nastolatków. Jak rozpoznać, że dziecko ma problemy i gdzie szukać pomocy
Kryzysy psychiczne nastolatków. Jak rozpoznać, że dziecko ma problemy i gdzie szukać pomocy
Para z e-papierosów jest tak samo groźna, jak dym ze zwykłych papierosów
Para z e-papierosów jest tak samo groźna, jak dym ze zwykłych papierosów
Zdrowa dieta jest ważniejsza, niż szczupła sylwetka - dowodzą najnowsze badania
Zdrowa dieta jest ważniejsza, niż szczupła sylwetka - dowodzą najnowsze badania