Polub nas na Facebooku
Czytasz: Sok jabłkowy – klarowny czy mętny? Wartości odżywcze, właściwości

Sok jabłkowy – klarowny czy mętny? Wartości odżywcze, właściwości

Sok jabłkowy

Fot: Lecic / gettyimages.com

Sok jabłkowy wytłacza się z jabłek. Jego wartość odżywcza zależy od sposobu dalszej obróbki. Najzdrowszy jest ten świeżo wyciskany i naturalnie mętny. Klarowne, pasteryzowane soki (najczęściej dostępne w sklepach) pozbawione są większości cennych substancji.

Sok jabłkowy jest jednym z najpopularniejszych soków owocowych na świecie. Prym w jego produkcji wiodą Polska, Niemcy, Stany Zjednoczone i Chiny. Uznawany jest nie tylko za wyjątkowo smaczny, ale też bardzo korzystny dla zdrowia ze względu na bogactwo substancji odżywczych zawartych w jabłkach – witamin, minerałów, błonnika, flawonoidów, kwasów organicznych. Dlatego wybierając sok jabłkowy, należy uważnie przeczytać etykietę na opakowaniu. Pod tą samą nazwą kryją się zarówno produkty o wartości porównywalnej do świeżych jabłek, jak i dosładzane napoje zawierające znikomą ilość owoców, sztuczne barwniki i konserwanty.

Sok jabłkowy – wartości odżywcze

Pełnowartościowy sok jabłkowy powinien zachować wszystkie składniki odżywcze zawarte w jabłkach. Owoce te stanowią niezwykle bogate źródło witamin – A, B1, B2, B3, B6, B9, E, K, P, a przede wszystkim dobrze przyswajalnej witaminy C. Jabłka dostarczają także wielu minerałów, m.in. potasu, wapnia, fosforu i żelaza. W owocach – zwłaszcza w ich skórce – znajduje się dużo błonnika (pektyn). Jedno nieobrane jabłko może zaspokoić 10% dziennego zapotrzebowania na tę niezbędną dla prawidłowego pasażu jelitowego substancję.

Jabłka są także niezwykle zasobne w związki polifenolowe, głównie flawonoidy, które są doskonałymi antyoksydantami. Ich działanie wzmacniają zawarte w owocach kwasy (głównie kwas jabłkowy).

Dlaczego warto jeść jabłka? Odpowiedź znajdziesz w filmie

Zobacz film: Dlaczego warto jeść jabłka? Źródło: Wiem co jem.

Właściwości soku jabłkowego

Świeżo tłoczony sok jabłkowy ma szereg prozdrowotnych właściwości:

  • dzięki bogactwu zawartych w nim antyoksydantów (witamin, flawonoidów) neutralizuje działanie wolnych rodników, tym samym chroni organizm przed wieloma chorobami (m.in. nowotworami) i opóźnia procesy starzenia się,
  • wspomaga proces oczyszczania organizmu z toksyn – błonnik oraz kwercetyna mają zdolność wiązania jonów metali ciężkich, toksyn bakteryjnych, które są wydalane z organizmu, dzięki czemu nie są wchłaniane do krwioobiegu,
  • reguluje gospodarkę lipidową – pektyny obniżają poziom „złego” cholesterolu i trójglicerydów we krwi, oddziałując pozytywnie na stan układu krwionośnego, m.in. zmniejszają ryzyko miażdżycy, zawału, wylewu, nadciśnienia tętniczego,
  • normalizuje glikemię, czyli stężenie cukru we krwi, ponieważ zawarty w jabłkach błonnik na długo zapewnia uczucie sytości – ogranicza to prawdopodobieństwo wystąpienia cukrzycy i otyłości,
  • za sprawą pektyn jabłkowych poprawia perystaltykę jelit, przeciwdziałając zaparciom,
  • dzięki wysokiej zawartości dobrze przyswajalnej witaminy C oraz antocyjanów, które są naturalnym antybiotykiem, wzmacnia odporność, chroni organizm przed infekcjami i innymi chorobami,
  • jako doskonałe źródło potasu reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową,
  • przeciwdziała niedokrwistości, dostarczając organizmowi żelaza i niezbędnych witamin.

Sok jabłkowy a odchudzanie

Sok jabłkowy jest zdrowy, a ponadto doskonale wspomaga odchudzanie. Należy do produktów o stosunkowo niewielkiej kaloryczności – szklanka soku dostarcza około 100 kcal – i skutecznie zaspokaja uczucie głodu dzięki wysokiej zawartości błonnika. Pobudza metabolizm i oczyszcza organizm z toksyn, co w procesie zrzucania zbędnych kilogramów jest niezwykle pomocne. Jednak ze względu na sporą zawartość cukru nawet naturalny, świeżo tłoczony sok jabłkowy należy spożywać z umiarem. Optymalną ilością przy diecie odchudzającej są 2 szklanki dziennie.

Lubisz jabłka? Z naszego filmu dowiesz się dlaczego warto je jeść

Zobacz film: Co wiesz o jabłkach? Źródło: Wiem co jem.

Klarowny sok jabłkowy a naturalnie mętny

Najcenniejsze w jabłkach składniki (głównie pektyny i flawonoidy) znajdują się nie w miąższu, lecz w skórce i gniazdach nasiennych. Dlatego naturalnie mętne soki jabłkowe są zdrowsze od klarownych. Te pierwsze uzyskuje się bowiem z całych owoców. Obróbka enzymatyczna i filtracja, które służą sklarowaniu, niemal całkowicie pozbawiają sok właściwości antyoksydacyjnych czy korzystnego wpływu na gospodarkę lipidową i pracę jelit.

Aby korzystać z dobroczynnych właściwości jabłek, należy pić soki świeżo tłoczone – niepasteryzowane, bez dodatku cukru i konserwantów. Sok jabłkowy poddany obróbce (głównie termicznej), która służy przedłużeniu terminu jego przydatności do spożycia, zwykle pozbawiony jest większości wartości odżywczych. Jego przetwarzanie prowadzi bowiem do rozpadu witamin i innych cennych związków.

Sok jabłkowy świeżo tłoczony

W związku ze wzrostem świadomości społeczeństwa dotyczącej zdrowej diety i rosnącym zapotrzebowaniem na nieprzetworzone, bogate w naturalne substancje odżywcze produkty, coraz powszechniej dostępne w sklepach stały się świeżo tłoczone soki jabłkowe.

Sprzedawane są one m.in. w workach typu bag-in-box, z których w procesie pakowania zostaje odessane powietrze, dzięki czemu nienapoczęty sok może długo zachować świeżość. Popularne są także tzw. soki jednodniowe, o bardzo krótkiej przydatności do spożycia, ale zasobne we wszystkie cenne dla zdrowia składniki, których dostarczają jabłka. Doskonałą alternatywą dla produktów sklepowych jest domowy sok jabłkowy, który można przygotować z owoców za pomocą sokowirówki.

Zobacz nasz film i dowiedz się, które jabłka są najlepsze

Zobacz film: Rodzaje jabłek i zastosowanie w kuchni. Źródło: Wiem co jem.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
52
3
Polecamy
Egzotyczne owoce. Jakie mają wartości odżywcze?
Egzotyczne owoce. Jakie mają wartości odżywcze? Dzień Dobry TVN
Żurawina – zdrowie zaklęte w owocu. Jakie właściwości ma ta roślina i przez kogo powinna być stosowana
Żurawina – zdrowie zaklęte w owocu. Jakie właściwości ma ta roślina i przez kogo powinna być stosowana Dzień Dobry TVN
Sok pomarańczowy - wartości odżywcze, wpływ na zdrowie
Sok pomarańczowy - wartości odżywcze, wpływ na zdrowie TVN zdrowie
Mandarynki – odmiany, wartości odżywcze, właściwości zdrowotne
Mandarynki – odmiany, wartości odżywcze, właściwości zdrowotne TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy temperatura prania ma znaczenie?
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta?
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta? Materiał sponsorowany
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?